• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • cosinus
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2024-08-22 13:41:13 följande:
    Du är kvinna, visst?
    ja
  • Anonym (CM)

Jag tycker att TS borde tänka lite så här. 

Då ni inte gjorde mera av er relation för 10 år sedan har ni ju redan bestämt er. 
    Hur resonerade du då?  Vad har i så förändrats som gör att ni 10 år senare skulle kunna ha en vänskapsrelation?

• Anonym (Hopplös)
    Familjesus skrev 2024-08-22 15:30:54 följande:

Varför är det viktigare att umgås med henne än att tillmötesgå din partners (helt rimliga) önskan? Vi pratar inte ens om en person som du varit nära vän med i många år. Nej, det handlar om ett gammalt ragg som du inte träffat på 10 år och dessutom varit otrogen med. Oerhört respektlöst och förnedrande mot din partner, du trampar faktiskt på henne. 

Tänker att det måste vara någon beroendegrej om man inte kan stå emot en sån sak och funderar på att göra det i smyg. Du kanske ska söka professionell hjälp? De flesta normala människor klarar ju av att inte agera på den här typen av känslor. Och ännu konstigare blir det att du ska agera på dem för att bara vara vänner?? Skulle säga att du lurar dig själv rejält....

Var reko och gör slut med din nuvarande partner om du hellre vill vara med den andra. Sen är det upp till dig om du vill ta risken att sen bli ensam. Annars får du bara bestämma dig för att glömma henne. 

Nej, det var inget ragg, vi jobbade ihop och var vänner/kollegor i 3 år ändå. Vi lärde känna varandra väldigt bra då vi även delade en del fritidsintressen. 

Jag börjar inse att jag nog behöver en psykolog för att försöka reda ut denna situation 🙁

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (CM) skrev 2024-08-22 17:02:02 följande:

Jag tycker att TS borde tänka lite så här. 

Då ni inte gjorde mera av er relation för 10 år sedan har ni ju redan bestämt er. 
    Hur resonerade du då?  Vad har i så förändrats som gör att ni 10 år senare skulle kunna ha en vänskapsrelation?

Inget har väl egentligen tyvärr ändrats, mer än att jag har levt utan sex då min sambo inte vill längre (inte känner sexlust, hon börjar också bli äldre). Jag har tänkt på min yngre kollega så oerhört mycket under de här åren att jag blev helt till mig när hon plötsligt dök upp och ställde hela min värld på ända. Jag har saknat sex och ömhet något så otroligt under åren. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-22 21:39:43 följande:
    Inget har väl egentligen tyvärr ändrats, mer än att jag har levt utan sex då min sambo inte vill längre (inte känner sexlust, hon börjar också bli äldre). Jag har tänkt på min yngre kollega så oerhört mycket under de här åren att jag blev helt till mig när hon plötsligt dök upp och ställde hela min värld på ända. Jag har saknat sex och ömhet något så otroligt under åren. 
    Då är väl en vänskapsrelation utesluten. Vad du saknar är sex inte vänskap.

Du får ta ett samtal med din sambo och berätta hur du känner. Vad som händer härnäst kan man aldrig veta. Ni kanske får en nystart eller går isär. Men du måste bestämma dig för vad du vill ha. Endera accepterar du läget och lägger tankarna på sex på hyllan eller så går ni isär. 

Vad som sen händer med den där kollegan är en annan historia men glöm vänskapsrelation
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (CM) skrev 2024-08-22 21:54:30 följande:
    Då är väl en vänskapsrelation utesluten. Vad du saknar är sex inte vänskap.

Du får ta ett samtal med din sambo och berätta hur du känner. Vad som händer härnäst kan man aldrig veta. Ni kanske får en nystart eller går isär. Men du måste bestämma dig för vad du vill ha. Endera accepterar du läget och lägger tankarna på sex på hyllan eller så går ni isär. 

Vad som sen händer med den där kollegan är en annan historia men glöm vänskapsrelation
    Jag har försökt lägga tankarna på sex på hyllan. Närheten får jag, men inget mer. Jag trodde det skulle lägga sig med åldern men det har ännu inte blivit mindre lust, snarare tvärtom ju mer jag är utan. Jag får ta ett snack till med sambon, ett samtal vi haft många gånger men nu är situationen kanske lite annorlunda ändå, vi får se vad som händer Obestämd Men ja, jag får nog glömma en vänskapsrelation, jag vill ha henne som mer än så men kommer sakna kontakten så oerhört mycket.
  • Core

Är man en dålig ursäkt till en man från början följer det uppenbarligen med resten av livet. Sopa, det hade lika gärna kunnat vara en tonårsflicka som skrivit förutom tidsaspekten.

Är det så viktigt med andra relationer men du har en partner som vill leva i tvåsamhet så skiljer man sig? Om det är emot din sambos vilja och välmående måste du ju för fan förstå att du får göra ditt val? Jävla gubbunge

• Anonym (CM)
    Core skrev 2024-08-23 11:19:04 följande:

Är man en dålig ursäkt till en man från början följer det uppenbarligen med resten av livet. Sopa, det hade lika gärna kunnat vara en tonårsflicka som skrivit förutom tidsaspekten.

Är det så viktigt med andra relationer men du har en partner som vill leva i tvåsamhet så skiljer man sig? Om det är emot din sambos vilja och välmående måste du ju för fan förstå att du får göra ditt val? Jävla gubbunge

Tror inte att TS uppskattar din recension över sitt sätt att vara

Vad uppnår du med detta?
  • Anonym (Härdsmälta)

Du skiljde dig från din ungdomskärlek vid 40-års ålder efter att ha fallit för grannfrun. Ert förhållande inleddes i otrohet och 15 år senare upprepar du mönstret med denna då 35-åriga kvinna på ditt jobb., Att du känner en sådan passion för den nygamla kvinnan men ändå i samma mening skriver att du endast vill ha hennes vänskap, när ni hyser passionerade känslor för varandra alltså tror du på det själv och tycker du det är en rimlig sak att begära av din sambo att acceptera ? Låter sjukt i mina öron. Och oerhört egoistiskt för att inte säga rent narcissistiskt. Du verkar oerhört omogen. Är du verkligen 65 ? 
    Vad tänker du kring ev funderingar din sambo kan tänkas hysa kring sin situation med dig ? Är du beredd att förlora henne ? Jag menar en kvinna kan mycket möjligt välja att gå i en sån här situation. Jag hade dragit gränsen redan vid det som du utsatte din sambo för för tio år sedan när du hade en otrohetsaffär i över ett år. Det var därmed dina andra kända otrohetsaffär.  Både mot bakgrund av hur er relation började och hur du nu betett dig med denna kvinna. Man känner noll respekt för dig och noll tillit så otrolig omanligt. Att din sambo lät otroheten för tio år sedan passera är i sig en gåta med tanke på att du upprepa mönster men när du nu kommer och uppger att dina KÄNSLOR  för den andra är kvar, efter så här lång tid nej jag hade själv valt att gå. Tio år i en lögn hade varit good enough för min del. Då är det ju inte din sambo du vill leva med det är ju helt uppenbart. Du hade åkt ut med huvet före. Är du beredd på denna tänkbara konsekvens av ditt agerande ? 

Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket. 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-08-23 12:00:02 följande:

Du skiljde dig från din ungdomskärlek vid 40-års ålder efter att ha fallit för grannfrun. Ert förhållande inleddes i otrohet och 15 år senare upprepar du mönstret med denna då 35-åriga kvinna på ditt jobb., Att du känner en sådan passion för den nygamla kvinnan men ändå i samma mening skriver att du endast vill ha hennes vänskap, när ni hyser passionerade känslor för varandra alltså tror du på det själv och tycker du det är en rimlig sak att begära av din sambo att acceptera ? Låter sjukt i mina öron. Och oerhört egoistiskt för att inte säga rent narcissistiskt. Du verkar oerhört omogen. Är du verkligen 65 ? 
    Vad tänker du kring ev funderingar din sambo kan tänkas hysa kring sin situation med dig ? Är du beredd att förlora henne ? Jag menar en kvinna kan mycket möjligt välja att gå i en sån här situation. Jag hade dragit gränsen redan vid det som du utsatte din sambo för för tio år sedan när du hade en otrohetsaffär i över ett år. Det var därmed dina andra kända otrohetsaffär.  Både mot bakgrund av hur er relation började och hur du nu betett dig med denna kvinna. Man känner noll respekt för dig och noll tillit så otrolig omanligt. Att din sambo lät otroheten för tio år sedan passera är i sig en gåta med tanke på att du upprepa mönster men när du nu kommer och uppger att dina KÄNSLOR  för den andra är kvar, efter så här lång tid nej jag hade själv valt att gå. Tio år i en lögn hade varit good enough för min del. Då är det ju inte din sambo du vill leva med det är ju helt uppenbart. Du hade åkt ut med huvet före. Är du beredd på denna tänkbara konsekvens av ditt agerande ? 

Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket. 

Det är svårt för mig att förklara, men på något vis så känns vänskapen viktigare än sex, med henne. Förmodligen för att jag inte vill mista henne en gång till, jag blev så glad när hon dök upp. Hon ger mig en sån energi tillbaks i livet. Det är därför jag känner att kontakten med henne och fantasierna om henne blir så viktiga, hon lyser upp hela min tillvaro bara jag vet att vi kan höras av ibland, och kanske någon gång träffas och hålla hennes händer i mina. Det är så himla svårt att beskriva. Det är inte bara sex, men samtidigt är det ju därför jag flera gånger i mitt liv dragits till andra, just längtan efter förälskelsen och sexet. Jag kan tydligen inte vara trogen som det ser ut, och ja, jag är nog omogen! Vet bara inte hur man ska göra för att undvika känslorna. Jag har försökt jobba mycket, träna mycket, men känslorna och tankarna finns där hela tiden ändå. Jag har pratat med min sambo om detta upprepade gånger. Bokade tid hos terapeut, så det blir nog en del samtal där nu framöver. 

Min föredetta kollega vill inte ha så mycket kontakt med mig när jag fortfarande är i mitt förhållande, hon tycker synd om min sambo, precis som mig, jag har stora skuldkänslor också gentemot henne. Vill hon lämna mig så hade jag blivi ledsen så klart, över allt som då tar slut i mitt liv med familjehögtider, gemenskapen, släktinga, ja allt vi byggt upp.  Jag vet vad jag skulle förlora, det är bara att den andra längtan och lusten väger så tungt att jag inte vet hur jag ska kunna avbryta den en gång till när den nu kommit tillbaks. Jag är så korkad, jag vet det.

Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna