• Anonym (Hopplös)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

• Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna
  • Cathariiina

Vad skulle man svara på det här, menar du? Jag kan förstå dig, för känslor rår man inte för. Men jag tycker ännu mer synd om din sambo. Det är rätt självklart att du inte kan fortsätta umgås med en kvinna som du har sådana känslor för, när din sambo inte accepterar det (vilket är MYCKET förståeligt). 

I sådana här fall är det bäst att vända på det, och försöka tänka sig in i hur man skulle känna om det var tvärtom. Alltså om din sambo ville umgås med en man som hon har sådana starka känslor för. Skulle du tillåta det? Knappast, va? Vänskapsförhållanden mellan män och kvinnor (som är upptagna på annat håll) är riskfyllda at the best of times, och nu vet din sambo redan om hur du känner för den här kvinnan. 

Du får nog välja mellan dem helt enkelt...

• Anonym (Härdsmälta)
    Cathariiina skrev 2024-08-24 06:44:00 följande:

Vad skulle man svara på det här, menar du? Jag kan förstå dig, för känslor rår man inte för. Men jag tycker ännu mer synd om din sambo. Det är rätt självklart att du inte kan fortsätta umgås med en kvinna som du har sådana känslor för, när din sambo inte accepterar det (vilket är MYCKET förståeligt). 

I sådana här fall är det bäst att vända på det, och försöka tänka sig in i hur man skulle känna om det var tvärtom. Alltså om din sambo ville umgås med en man som hon har sådana starka känslor för. Skulle du tillåta det? Knappast, va? Vänskapsförhållanden mellan män och kvinnor (som är upptagna på annat håll) är riskfyllda at the best of times, och nu vet din sambo redan om hur du känner för den här kvinnan. 

Du får nog välja mellan dem helt enkelt...

Jag tror ts redan svarat på att han hade tyckt det varit helt ok om sambon velat vara med nån annan, tror nån det, för då hade han ju haft fri lejd att fortsätta med sinheta önskan att idka umgänge med älskarinnan som han vill ha på alla plan.  Så det är inget hållbart argument i detta fall. Han skulle förmodligen välkomna det för det ger honom själv friheten att löpa linan ut. Och det kunde ju varit helt ok med ett öppet förhållande om båda önskat det men så är inte fallet här. 

i övrigt håller jag med dig ! 

• Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-08-24 00:12:56 följande:

Du dribblar runt med olika saker. Det var du själv som tidigare i tråden skrev Att livet lärt dig att inga relationer blir bättre med tiden. Därmed säger DU att ett byte till en ny kvinna inte blir bättre med tiden. Därmed menar DU ju indirekt att gräset alltså inte är grönare på andra sida eftersom citat inga relationer blir bättre med tiden enligt DIG. Är du med ? Det är varken jag eller din fru som sagt detta utan du och det ligger något i det för vissa tex ts som beskriver att han har en bra och trivsam relation med sin nuvarande på många sätt. 

Du verkar ha det sämre på flera sätt. jag beklagar det. Vidhåller att era historier äter sig olika av det lilla som här beskrivits. Därför kanske du skulle lämnat men ts kanske bör stanna ? 

Förtydligande; Inga dåliga relationer blir bättre med tiden. Något jag fått erfara.
    Sen är det där med att definiera vad som är en dålig relation? 

När man kommer från en dålig relation är troligtvis den nya bättre, åtminstone till en början, så gräset är nog lite grönare trots allt. 

När jag skriver att man har ansvar för sin egen lycka, menar jag att genom att stanna i äktenskapet delar jag min makas olycka istället för att tänka på min lycka. Detta är offret på anständighetens altare

Detta offer har jag gjort och klandrar ingen annan än mig själv för detta. 

Då jag ibland roar andra med att vara trubadur kan Frödings visa Anita skapa igenkänning hos mig. När jag sjunger denna visa så är det helt ur hjärtat.

Om du har svårt att förstå mig kanske du ska ta och lyssna till Anita som bland annat Sven-Ingvars spelat in.

Jag valde att stanna och har därmed accepterat att  avstå från den del av livet som ger mig lycka.
  • Anonym (Härdsmälta)

Jag känner till Anita. En äldre mans gubbsjuka sång inlindad i ett snirkligt språkbruk för tiden säkert helt normalt, en vacker visa som avslöjar mannens längtan efter den orörda  oskuldsfulla 16-åriga flickan. Lite som Cecilia Lind som får kyssa Fredrik åkare den gamla karl. Din dekadens och bitterhet är total ? usch ! 

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (CM) skrev 2024-08-24 12:30:25 följande:
    Förtydligande; Inga dåliga relationer blir bättre med tiden. Något jag fått erfara.
    Sen är det där med att definiera vad som är en dålig relation? 

När man kommer från en dålig relation är troligtvis den nya bättre, åtminstone till en början, så gräset är nog lite grönare trots allt. 

När jag skriver att man har ansvar för sin egen lycka, menar jag att genom att stanna i äktenskapet delar jag min makas olycka istället för att tänka på min lycka. Detta är offret på anständighetens altare

Detta offer har jag gjort och klandrar ingen annan än mig själv för detta. 

Då jag ibland roar andra med att vara trubadur kan Frödings visa Anita skapa igenkänning hos mig. När jag sjunger denna visa så är det helt ur hjärtat.

Om du har svårt att förstå mig kanske du ska ta och lyssna till Anita som bland annat Sven-Ingvars spelat in.

Jag valde att stanna och har därmed accepterat att  avstå från den del av livet som ger mig lycka.

Det finns inget som säger att en ny relation skulle bli bättre över tid. Vore det inte jobbigt att hoppa till en ny kvinna hela tiden?

Sen till den absolut största frågan.
    Om det är så dåligt kan man skilja sig utan någon ny väntandes i farstun? Hålla på att vara bitter i ett förhållande, och ångra att man inte lämnat för en annan kvinna!

Det är väl bara att lämna nu och med tiden kanske du finner en annan kvinna som gör dig lycklig ett tag? Om du blir fri från ett dåligt förhållande har du ju alla möjligheter att hitta en ny, men inte när du är fast i ett förhållande?

Karlar!

• SmulanFnulan

"vän". Att du till och med har behov av att ljuga på ett forum där du är anonym är väldigt talande i sig. Du vet mycket väl att det du håller på med är otrohet. Gör din fru rätta och ansök om skilsmässa.

• Anonym (CM)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-08-24 13:01:58 följande:

Det finns inget som säger att en ny relation skulle bli bättre över tid. Vore det inte jobbigt att hoppa till en ny kvinna hela tiden?

Sen till den absolut största frågan.
    Om det är så dåligt kan man skilja sig utan någon ny väntandes i farstun? Hålla på att vara bitter i ett förhållande, och ångra att man inte lämnat för en annan kvinna!

Det är väl bara att lämna nu och med tiden kanske du finner en annan kvinna som gör dig lycklig ett tag? Om du blir fri från ett dåligt förhållande har du ju alla möjligheter att hitta en ny, men inte när du är fast i ett förhållande?

Karlar!

Nja, det handlar väl om ens uppfostran.  Man delar varandras bördor. I ett långt äktenskap kan man inte utgå från att kärleken spirar. När partnern är bitter och olycklig så delar man olyckan.  Av solidaritet avstår man från lyckan.

Detta är vad som förväntas av oss.  Jag klagar inte, det finns de som har det mycket värre. Det handlar inte om rädsla för ensamhet, herre gud vad jag skulle njuta av att ha egen tid, göra vad som faller mig in  utan att först förankra det hos min fru. 

För att vara rättvis måste jag säga att vad jag skriver om mig själv även gäller min fru. Hon lever inte heller livets lyckliga dagar och ångrar säkert att hon hållit fast vid mig så länge. Men det är vad man får betala för att vara anständig.

Att leva i ett livs långt äktenskap kräver att man offrar delar av sig själv. Att vara egoist fungerar inte.  Det finns de som säger att det växer samman men det tror jag tillhör ovanligheterna. 

Jag hoppas innerligt att den yngre generationen är lite mer flexibel i sin syn på tvåsamheten. Att den inte är tänkt att vara för evigt.

När det gäller TS så är det hans val. Jag kan bara berätta om hur jag gjorde när jag var i hans situation. 
  • Anonym (Skojar du eller?)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-08-21 10:43:47 följande:
    Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Hej forumet! 

Ska försöka fatta mig hyfsat kort. 

Jag är en man på 65 år och har varit tillsammans med min nuvarande sambo i 25 år och gick innan dess igenom en tuff skilsmässa från min första fru som var min ungdomskärlek. Problemet den gången var att jag blev handlöst förälskad i en annan kvinna som bodde granne med oss. Det var en oerhört jobbig skilsmässa för oss med barn inblandat och hon blev väldigt elak vilket man kan förstå eftersom jag dessvärre inte kunde motstå grannen, som nu är min sambo. Vi har levt lyckliga i många år nu. 

För cirka 10 år sedan jobbade jag tillsammans med en 20 år yngre kvinna som jag, än en gång, blev hopplöst förälskad i. Det utvecklades till kärlek, och till sist kunde vi inte motstå varandra. Min nuvarande sambo uppdagade det hela efter nåt år (såg sms) och vi bröt kontakten, kärleken bytte jobb. Denna kvinna och jag sprang ihop på en mässa i somras och det var som att kastas tillbaka i tiden. Allt kändes som förut, alla känslor vällde tillbaka och hon kände samma. Det är åtrå, passion och djup kärlek. Jag har tänkt på henne nästan varje dag sedan vi skildes åt, förmodligen för att det aldrig blev något på riktigt mellan oss. Det har varit en stor sorg att inte få ha kontakt med henne under dessa år.

Jag berättade för min sambo att jag sprungit på min kärlek igen och hon blev ledsen och arg, och sa att jag absolut inte får ha kontakt med denna kvinna. Återigen stor sorg. Jag vill så gärna ha en typ av vänskapsrelation med henne, det är viktigare än sexet, jag vill ha henne i mitt liv och veta att hon mår bra och ses ibland. Trots att passionen finns där mellan oss så tror jag att det kan fungera, passionen kommer förmodligen med tiden ebba ut, och kvar finns det där goa kärleksfulla. Jag funderar nu på att ha kontakt med henne ändå, i smyg. Vad säger ni andra om det, är det helt uppåt väggarna fel? Hon är så viktig för mig och ger mig energi och livslust. Min sambo och jag har det bra i övrigt förutom denna kvinna som spökar för mig.

Hade jag varit din sambo hade jag utan att tveka flytt fältet fort som fan utan att titta tillbaka och skaffat mig ett rikt och meningsfullt liv, fri som fågeln att göra vad fan jag vill utan en mansbebis som sätter käppar i hjulen.
  • Anonym (Cykel)
    Anonym (CM) skrev 2024-08-23 21:44:55 följande:
    Tja, tycker nog att jag och TS liknar varandra, Det enda som skiljer är att jag resignerat medan han sprattlar fortfarande på och tänker att han är värd lite kärlek på äldre dar. 

Om jag fått leva om den senast 20 åren skulle det inte vara med min fru. Hade nog hellre varit ensam tror jag.  
    Hur gammal är du, och när blev relationen dålig?
  • Anonym (Usch)

Toppen, du ska förstöra en familj till. Bara för att du har känslor betyder det inte att du behöver agera på dem. 

Det är mycket jag jag jag och inte något om andra inblandade.

Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna