• Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.
  • Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?
  • Anonym (On point)

Vet inte om jag håller med dig helt, men delvis. 

Jag tror att demokratin sitter djupt inrotad i oss men vi har tappat tron på att vi kan vara med och förändra. Man ser det när det gäller politiskt engagemang, man vill inte stå på någon lista och absolut inte på valbar plats. Varför har blivit det så?

Man tror att det inte är ok att ha egna åsikter när man tillhör ett politiskt parti? varför är det så?
    Trots att alla partier säger sig ha högt i tak.

Åsiktsbildningen har förflyttats från de politiska partierna till media. Varför är det så?

Har vi helt tappat tron på oss själva och vår förmåga att  genom engagemang förändra vårt samhälle?

• Anonym (Hmm)

Svågerpolitiken har väl aldrig varit större än när S styrde. Att tro någonting annat är ju bara att vara irrationell.

Jag själv är mörkhyad men tror mera på Sd framgång även att de sviker i ett antal frågor. Ärligt talat så började landet Sverige gå utför när man började nedmontera JORDBRUKET. dVS RUNT 80-90 TALET. dÅ DATAN VÄXTE FRTAM OCH FOLK KUNDE TJÄNA ÄN MERA P ATT SITTA PÅ SINA FETA ARSLEN OCH TJÄNA MERA ÄN DOM SOM FAKTISKT ARBETADE SÖNDER SIG. sEN HJÄLPER DET JU INTE ATT TJÄNSTEMANNA ANSVARET TOGS BORT. LANDET HAR BLIVIT SKAMLIGT. aLDRIG NÅGOT SÅDANT HÄR MIN HJÄLTE, MIN SVENSKA FAR ARBETADE FÖR! 

(Obs såg nu att jag hade kommit emot så T DET BLEV STORA bokstäver. Oavsett vilket, jag är en svart person i era ögon. Blir drabbad av det utav KARENS relativt ofta och utsatt. Men nej, folket gör fel. Man låter sig utnyttjas och man går enbart där spåren går, man går inte utanför. Det kan vara rätt till viss del, då man inte vill att det ska spåra ur, men när de rikfga spåren är ur riktning så har ni ingen som helst begrepp om att hantera detta. 

Mycket har gått fel, manipulationen samt korruptionen inom detta lándet sär så mycket högre än vad någon "vanlig svensk" vill erkänna för sig själv. EN del är absolut alldeles för snälla, andra är allt för manipulativa och även reagerar så.

Ni ser heller inte vilka som är era riktiga vänner, utan ni hugger oss i ryggen! 

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-10 16:29:12 följande:

Vet inte om jag håller med dig helt, men delvis. 

Jag tror att demokratin sitter djupt inrotad i oss men vi har tappat tron på att vi kan vara med och förändra. Man ser det när det gäller politiskt engagemang, man vill inte stå på någon lista och absolut inte på valbar plats. Varför har blivit det så?

Man tror att det inte är ok att ha egna åsikter när man tillhör ett politiskt parti? varför är det så?
    Trots att alla partier säger sig ha högt i tak.

Åsiktsbildningen har förflyttats från de politiska partierna till media. Varför är det så?

Har vi helt tappat tron på oss själva och vår förmåga att  genom engagemang förändra vårt samhälle?

Ingen vill stå på listan pga av hot och hämndaktion. Medborgarna tar lagen i egna händer då poliser inte kan upprätta lagen pga politikernas verk och att polismyndigheten börjar bli allt mer korrupt. Det var inte allt för länge sedan som jag såg att vänsterextrema anklagade poliserna för att vara nazister, men polisens enda uppgift var att hålla ordning för demokratins skull.
    Jag stör mig inget nämnvärt på att vänsterextremister vill göra demonstrationer då det är i enlighet med demokratin, men det har gått förlångt när poliserna anklagas.

Dagens politiker är inga bra förebilder eftersom retoriken är hård och aggressiv. 

Åsiktsfriheten är helt klart hotad och den märks så väl i alla forum. 

Jag vet inte om vi har tappat tron, men vi har tappat kontrollfunktionerna som är till för att säkerställa demokratin.

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-10 16:47:15 följande:

Svågerpolitiken har väl aldrig varit större än när S styrde. Att tro någonting annat är ju bara att vara irrationell.

Jag själv är mörkhyad men tror mera på Sd framgång även att de sviker i ett antal frågor. Ärligt talat så började landet Sverige gå utför när man började nedmontera JORDBRUKET. dVS RUNT 80-90 TALET. dÅ DATAN VÄXTE FRTAM OCH FOLK KUNDE TJÄNA ÄN MERA P ATT SITTA PÅ SINA FETA ARSLEN OCH TJÄNA MERA ÄN DOM SOM FAKTISKT ARBETADE SÖNDER SIG. sEN HJÄLPER DET JU INTE ATT TJÄNSTEMANNA ANSVARET TOGS BORT. LANDET HAR BLIVIT SKAMLIGT. aLDRIG NÅGOT SÅDANT HÄR MIN HJÄLTE, MIN SVENSKA FAR ARBETADE FÖR! 

(Obs såg nu att jag hade kommit emot så T DET BLEV STORA bokstäver. Oavsett vilket, jag är en svart person i era ögon. Blir drabbad av det utav KARENS relativt ofta och utsatt. Men nej, folket gör fel. Man låter sig utnyttjas och man går enbart där spåren går, man går inte utanför. Det kan vara rätt till viss del, då man inte vill att det ska spåra ur, men när de rikfga spåren är ur riktning så har ni ingen som helst begrepp om att hantera detta. 

Mycket har gått fel, manipulationen samt korruptionen inom detta lándet sär så mycket högre än vad någon "vanlig svensk" vill erkänna för sig själv. EN del är absolut alldeles för snälla, andra är allt för manipulativa och även reagerar så.

Ni ser heller inte vilka som är era riktiga vänner, utan ni hugger oss i ryggen! 

Jag är också av uppfattningen att det är många utrikesfödda  eller mörkhyade som röstar på SD. Många utrikesfödda vill komma bort från diktaturen och ser farorna med  att Sverige gör avkall på sina värderingar för att foga sig efter andra.

Det är svårt att hitta ett parti där man stödjer alla idéer, men många prioriterar det som man själv anser är bäst för landet.

Är man för generös så kan ens generositet missbrukas om inga krav ställs. Ta vilket barn som helst som blir bortskämd, dessa barn ser tillslut inte värdet av pengarna. Det är faktiskt så det har blivit i Sverige.
  • Anonym (On point)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-10 16:47:15 följande:

Nu blev jag nyfiken. Har du fakta som stöder att korruptionen var större under S ?
    Vad jag vet finns det ingen undersökning som kopplar ihop korruption med regeringens politiska hemvist. 

Jag kanske har fel men att bara kasta ur sig något utan att ha belägg för det skadar demokratin.  Se bara på Trump som kastar ur sig lögner som senare hans anhängare tar för att vara sanningar.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-10 17:13:49 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Har du fakta som stöder att korruptionen var större under S ?
    Vad jag vet finns det ingen undersökning som kopplar ihop korruption med regeringens politiska hemvist. 

Jag kanske har fel men att bara kasta ur sig något utan att ha belägg för det skadar demokratin.  Se bara på Trump som kastar ur sig lögner som senare hans anhängare tar för att vara sanningar.
    Har du någon gång gjort en egen sökning för att se om socialdemokraterna har tillförskansat sig korrupta tillvägagångssätt?

Skulle du kunna ge källor på det motsatta? 
  • Anonym (Jimmy)

SD skiter i folket. Visst har vi problem med invandring men Jimmy & co är mer intresserad av symbolpolitik, avskaffande av våran välfärd (a-kassa osv) och roffa åt sig mer pengar. 

• Anonym (Jimmy)
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-10 16:10:23 följande:
    Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.

Vadå folket börjar förlora makten? Blev vi tillfrågad om vi ska vara med i Nato?

Vadå grundlagen är verkningslös? Du vet väl att Sverige får inte lämna eu enligt grundlagen? 

Det är snarare att folket har självmant överlämnat makten. Finns det någon som ifrågasätter varför vi har övergett neutralitetspolitiken till förmån för Ukraina kriget som förstör våran ekonomi medan usa ställer till det som vanligt och göder deras egen försvarsindustri?

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Jimmy) skrev 2024-08-10 18:45:48 följande:

SD skiter i folket. Visst har vi problem med invandring men Jimmy & co är mer intresserad av symbolpolitik, avskaffande av våran välfärd (a-kassa osv) och roffa åt sig mer pengar. 

Tack för din synpunkt.

Högerns och vänsterns olika ideologiska föreställningar om hur ekonomiska resurser ska fördelas är i enlighet med demokratin. En del föredrar mer skatt och andra föredrar mindre. Det i sig är inte i lagens mening korruption men jag förstår att somliga ser det som orättvisa.

Varför folket redan har förlorat makten har jag redan gett förslag på. Vill du fråga mer ingående om dessa frågor så är du välkommen att fråga.
  • Mentat
    Anonym (On point) skrev 2024-08-10 17:13:49 följande:

Jag förmodar att du är för ung för att minnas diskussionen om hur Göran Persson missbrukade utnämningsmakten genom att placera vänner och partikamrater på höga poster inom statsförvaltningen. En del finns på Wikipedia: Utnämningsmakten i Sverige ? Wikipedia
    Det var en faktor i att Alliansen vann valet 2006, att man ville göra om tillsättningsförfarandet och göra det mer transparent.
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?