• Anonym (Anonym)

Elaka svar i trådar

Jag märker att det inte bara är jag som startar trådar där det är elaka, alltid anonyma, personer som svarar med påhopp om något som TS inte har frågat om. Många är less på att det är så fruktansvärt tråkig ton här, och jag undrar om det är fler än jag som börjar tröttna på otrevliga människor här och funderar på att gå tillbaka till forum där man håller en trevligare ton? 

Jag förstår inte hur det kan tillåtas att det pågår ständiga påhopp i varenda tråd som startas här, men de som blir förbannade på riktigt på elaka människor som skriver skit och då råkar få med någon svordom eller skällsord blir avstängda i några dagar? Man fick inte ens skriva helt ärligt vad man tyckte när det var Corona-vaccinet på tapeten. Och det sägs att vi har åsiktsfrihet här i Sverige, pyttsan, vi hade det förut men nu har vi knappt några mänskliga rättigheter kvar. Hela världen skrattar åt Sverige och undrar vad vi håller på med. Man får inte ens ha en egen åsikt om någonting idag! Folk är mycket trevligare på ett amerikanskt diskussionsforum jag brukar skriva på, det hålls en mycket mer respektfull och omtänksam ton där. Fast såklart finns det elaka bittra människor där med. Tex en kvinna som var fruktansvärt bitter på folk som levde på bidrag medan hon jobbade och slet. Jag skrev min åsikt och hon svarade att jag skulle skaffa mig ett jobb och sluta leva på hennes skattepengar. Haha omg, vad det är kul att trycka till alla elaka människor ibland! Jag svarade att jag inte lever i USA ens och jag lever verkligen inte på bidrag där, jag lever inte på någons skattepengar alls utan jag är skattebetalare själv. 

Blir ni också trött på alla elaka människor som härjar och förstör på Internet? Familjeliv är ett populärt forum där många skriver om allt mellan himmel och jord, så många dras såklart hit, men det finns så många som svarar som ska veta detaljer som är helt oväsentliga och sedan när de får veta så attackerar de. 

Ni som svarar elakt och ifrågasätter, kritiserar, hånar, hånar ännu mer när folk försvarar sig mot era påhopp..mår ni bra? Hur mår ni egentligen? Jag menar, SKÄMS ni inte över er själva??

• Svar på tråden Elaka svar i trådar
  • fultextad användarhandbok
    Tilolo skrev 2024-08-05 21:40:22 följande:

Jag håller med om många punkter i ditt inlägg.
    Tack för att du belyser detta ämne!

Jag är förtvivlad över hur detta samtalsklimat alltmer stramas åt. Det är som öppna krig i dessa trådar. Hoper av missnöjda människor samlas i trupp och ska i princip förinta den stackare som har yttrat en avvikande åsikt / skör känsla som man inte förstår. 

Det är som du säger, att många av dessa mår väldigt dåligt, och kanske även verkar vara väldigt ensamma. Eller så lever de i en relation / familjesituation de är missnöjda över, vars partner, barn osv får ta en del av deras skit.

Jag har blivit påhoppad och utsatt för drev både här och på andra ställen för att jag yttrat åsikter som haft en annan infallsvinkel där det krävt lite extra tanke-arbete. Det psykologiska logiken är ju att man inte reagerar på det man inte håller med om. Ändå gör människor det med en självömkande förevändning att man måste få kritisera. Jag tror det snarare handlar om att det som yttras blir en katalysator för det dom hela försöker trycka tillbaka av dåligt mående, som slutar i att man verbalt försöker förinta personen istället.

Jag tycker jag är trevlig och vänligt bemötande och jag vill bara hålla mig till sakfrågan för att inte elda på. Märker dock att det eldar på ändå då de vill ha ett riktigt drama så att de ska kunna peka på detta för att sen kunna måla in en i ett hörn.

Trevliga och genuina diskussioner, känns som en utdöende företeelse. Det gäller såväl även yttrandefriheten. Jag tror nästan att jag överdriver mitt konstaterande, men det gör jag inte.

Jag har fått kommentarer och inlägg raderade med förklaringen att jag haft fel och de andra rätt. Men varför låsa sig vid vem som har mest rätt? Jag tycker alla har rätt samtidigt utifrån sina perspektiv så länge man inte är hatisk eller fördömande. 

Jag tycker denna hemska påhopps-offensiv blivit värre de sista åren. Som att människan är i total existentiell kris och därmed värnar den sista identitet som finns kvar, nämligen gruppen för att inte falla än mer ner i total nöd och hjälplöshet. I gruppen där alla deltagare måste bete sig på exakt samma sätt för att kunna stärka detta försvar mot omvärldens oliktänkande som avslöjar gruppens lögn.

Jag har sett flera exempel där plötsligt en i detta drev haft en egen åsikt och därmed blivit påhoppad av sina jämlikar. Så känsligt är det.

Människor som verkligen har något viktigt att säga tystnar tillslut för att de inte får yttra sig. Människor som är i öppen nöd tystnar också för att det inte finns någon förståelse.

Här borde vi ju verkligen kunna mötas i våra svårigheter. Frågan är hur?

Mycket välskrivet och välanalyserat. På frågan hur har jag inget bra svar, kanske bättre moderering och att tänka efter innan man svarar.
  • Tilolo
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-06 17:36:29 följande:
    Mycket välskrivet och välanalyserat. På frågan hur har jag inget bra svar, kanske bättre moderering och att tänka efter innan man svarar.

Tack, vad snällt sagt. 😊 Det är inte ofta man får höra något sånt. 

Ja, en gång föreslog jag att man skulle vara en grupp människor som skulle kunna hålla utkik och direkt anmäla såna kommentarer till de ansvariga för att snabbare hålla ordning. Men det var ingen som hängde på. 😕

• fultextad användarhandbok
    Tilolo skrev 2024-08-06 20:01:41 följande:

Tack, vad snällt sagt. 😊 Det är inte ofta man får höra något sånt. 

Ja, en gång föreslog jag att man skulle vara en grupp människor som skulle kunna hålla utkik och direkt anmäla såna kommentarer till de ansvariga för att snabbare hålla ordning. Men det var ingen som hängde på. 😕

De som skriver något bra ska så klart få veta det med. Dessutom rör det ju sig om ett korrelerande ämne, uppförande på forum. Ja, det kanske beror på att det finns en del, eller till och med några fler en bara en del, som vill ha det där tjafsandet, läsa in sådant som inte står i inläggen och som dessutom lätt går igång. Jag är en sådan där tråkig person som inte lätt blir upprörd, speciellt inte enkom på åsikter. Däremot är det såklart tråkigt med kedjor som spårar ur i regelrätta personpåhopp och dylikt. Det är väl trevligare att debattera för att få nya insikter, ta del av andra erfarenheter, kanske lära sig att vässa sina egna argument, dela med sig av erfarenheter med mera. Nå ja, man kan vilja och önska mycket och alla håller inte med. Hoppas att du får en god natt och så.Solig
  • Anonym (si)

Tja, beter man sig illa själv så kanske man får se det som en naturlig utkomma när folk är otrevliga tillbaka?

De mest otrevliga av alla, enligt min erfarenhet, är ju de som medvetet bryter mot forumets regler och sedan surar över att deras texter blev borttagna eller att de blev avstängda. 

• Tilolo

Svar till
    Fultextad användarhandbok:

Om fler personer hade haft den inställningen så hade detta forum verkligen blivit trevligare. 😊

Det tror jag också. Det går bra att klaga på att det inte finns några lösningar, men när de väl kommer så finns det inte längre någon anledning. Man blir själv lämnad kvar i sitt dåligt mående och är plötsligt utan klagan-identitet.

Ja, alla är vi ju olika med olika erfarenheter och infallsvinklar som därmed gör det omöjligt att tycka lika i vissa saker.
    Såna samtal skulle vara berikande!

Tack, önskar dig en fin dag och vecka! 😊

• Tilolo

Svar till
    Anonym (si):

Själva grejen är att den otrevliga stämning TS beskriver tyvärr först eskalerar när du och alla andra i den stund väljer att bete er otrevligt tillbaka till den TS som uppfattats som otrevlig.

Om dessa otrevliga inlägg hade fått stå obesvarade eller bemötts låg affektivt, d.v.s. med ett trevligt och neutralt bemötande, så hade alla dessa inlägg försvunnit väldigt snabbt i mängden av vettiga inlägg.

Frågan blir då snarare vad inom er som gör att du och ni andra har detta behov av att ni MÅSTE svara otrevligt tillbaka? 
    Hur har ni tänkt att det ska kunna hjälpa TS otrevliga ton att vändas till något annat bättre och övrig stämning på forumet?

Svaret på denna fråga blir att det inte kan bero på något annat än att man vill elda på det otrevliga dramat för att ha något att göra. Något händer och man kan under en lång stund vältra sig i denna destruktiva stämning för att slippa känna hur dåligt man själv mår. 

• Freddie K

Visst finns det en del som bara trycker tummen ner oavsett vad man skriver och visst finns det bittra människor. Jag kan vara en av de bittra ibland, även om jag försöker hålla det för mig själv. Vad folk tjänar på att vara elaka och nervärdera andra det vet jag inte. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Anonym)

Svar till alla:

Bättre moderering skulle verkligen behövas! Jag ser ingen mening med forumets "regler" när det ändå är tillåtet att trakassera och pajkasta varandra i alla trådar (?) Jag vet inte om jag orkar bry mig om att ha kvar FL-appen längre för inte får man särskilt positiv energi av att hänga här. Men jag är mest besviken på moderatorerna som inte bryr sig ett skvatt om det som skrivs, utan tillåter hatet att flöda fritt. Har till och med förstått att det där styrs av ett datasystem och det finns ingen ansvarig som är medlem här ens. I andra forum finns administratiörer (förlåt, jag blandade ihop dem med moderatorer) och deras alias är alltid markerade så man ser vilka de är, och de är där för att kolla att det hålls en schysst ton och man kan vända sig till dem direkt. Det finns inte på FL iallafall! 

Fruktansvärt att det får förekomma drev och sånt! Okej det är så subjektivt vad man uppfattar som påhopp och inte, men om man får en reaktion på något som någon tolkar som ett påhopp, varför då inte förklara att det inte var menat som ett påhopp? Istället för att bli defensiv och svara att vederbörande inte tål kritik och fortsätta med att vara passivt aggressiv mot denne? Jag tror inte en sekund att sånt inte är menat som påhopp! Alla får tycka vad de vill, men jag ser såna personer som elaka helt enkelt, inget mer än så, bara elaka. Jag skiter i att de mår dåligt, och jag hoppas verkligen att Karma lär dem en läxa.

• Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-07 11:19:17 följande:

Svar till alla:

Bättre moderering skulle verkligen behövas! Jag ser ingen mening med forumets "regler" när det ändå är tillåtet att trakassera och pajkasta varandra i alla trådar (?) Jag vet inte om jag orkar bry mig om att ha kvar FL-appen längre för inte får man särskilt positiv energi av att hänga här. Men jag är mest besviken på moderatorerna som inte bryr sig ett skvatt om det som skrivs, utan tillåter hatet att flöda fritt. Har till och med förstått att det där styrs av ett datasystem och det finns ingen ansvarig som är medlem här ens. I andra forum finns administratiörer (förlåt, jag blandade ihop dem med moderatorer) och deras alias är alltid markerade så man ser vilka de är, och de är där för att kolla att det hålls en schysst ton och man kan vända sig till dem direkt. Det finns inte på FL iallafall! 

Fruktansvärt att det får förekomma drev och sånt! Okej det är så subjektivt vad man uppfattar som påhopp och inte, men om man får en reaktion på något som någon tolkar som ett påhopp, varför då inte förklara att det inte var menat som ett påhopp? Istället för att bli defensiv och svara att vederbörande inte tål kritik och fortsätta med att vara passivt aggressiv mot denne? Jag tror inte en sekund att sånt inte är menat som påhopp! Alla får tycka vad de vill, men jag ser såna personer som elaka helt enkelt, inget mer än så, bara elaka. Jag skiter i att de mår dåligt, och jag hoppas verkligen att Karma lär dem en läxa.

FL-appen?
  • Lönnsirap

Internet är vilda västern, ett nytt ställe som nyss upptäckts och där strukturen kring vad stället är till ännu inte är bestämda.

Jag tycker att jag lärt mig oerhört mycket av hur forum utvecklas och hur svårt det är med skrift och tolkning digitalt.

Jag tycker ofta det är oerhört komplext när folk svarar och att det växlar genom trådar hur elakt det blir. Jag tycker också det är väldigt intressant att vissa tycker att alla andra bör uppföra sig, medan de själva ska "snälltolkas" utifrån att de inte menat illa när de varit tämligen dräpande i sin egen kommunikation.

Svar på tråden Elaka svar i trådar