• Anonym (Anonym)

Elaka svar i trådar

Jag märker att det inte bara är jag som startar trådar där det är elaka, alltid anonyma, personer som svarar med påhopp om något som TS inte har frågat om. Många är less på att det är så fruktansvärt tråkig ton här, och jag undrar om det är fler än jag som börjar tröttna på otrevliga människor här och funderar på att gå tillbaka till forum där man håller en trevligare ton? 

Jag förstår inte hur det kan tillåtas att det pågår ständiga påhopp i varenda tråd som startas här, men de som blir förbannade på riktigt på elaka människor som skriver skit och då råkar få med någon svordom eller skällsord blir avstängda i några dagar? Man fick inte ens skriva helt ärligt vad man tyckte när det var Corona-vaccinet på tapeten. Och det sägs att vi har åsiktsfrihet här i Sverige, pyttsan, vi hade det förut men nu har vi knappt några mänskliga rättigheter kvar. Hela världen skrattar åt Sverige och undrar vad vi håller på med. Man får inte ens ha en egen åsikt om någonting idag! Folk är mycket trevligare på ett amerikanskt diskussionsforum jag brukar skriva på, det hålls en mycket mer respektfull och omtänksam ton där. Fast såklart finns det elaka bittra människor där med. Tex en kvinna som var fruktansvärt bitter på folk som levde på bidrag medan hon jobbade och slet. Jag skrev min åsikt och hon svarade att jag skulle skaffa mig ett jobb och sluta leva på hennes skattepengar. Haha omg, vad det är kul att trycka till alla elaka människor ibland! Jag svarade att jag inte lever i USA ens och jag lever verkligen inte på bidrag där, jag lever inte på någons skattepengar alls utan jag är skattebetalare själv. 

Blir ni också trött på alla elaka människor som härjar och förstör på Internet? Familjeliv är ett populärt forum där många skriver om allt mellan himmel och jord, så många dras såklart hit, men det finns så många som svarar som ska veta detaljer som är helt oväsentliga och sedan när de får veta så attackerar de. 

Ni som svarar elakt och ifrågasätter, kritiserar, hånar, hånar ännu mer när folk försvarar sig mot era påhopp..mår ni bra? Hur mår ni egentligen? Jag menar, SKÄMS ni inte över er själva??

• Svar på tråden Elaka svar i trådar
  • Anonym (Rune)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-07 14:50:47 följande:

Och jag är trött på alla snöflingor som i var och vartannat inlägg lägger fram hur kränkta dem så fort dem stöter på mothugg. Alla åsikter är bra så länge de ligger i linje med trådskaparens uppfattning och åsikter.

Mothugg kan vara bra, om de är respektfulla.

Men när någon tar upp ett känsligt ämne och vill veta hur andra tänker om det, då blir det tråkigt om kommentarerna recenserar TS inlägg, eller har moralistiska åsikter om själva frågan. 

Ett bra sätt kan vara att tänka sig att man har den här personen framför sig, att man säger det irl.
  • Anonym (Ipa)
    Tilolo skrev 2024-08-07 15:36:55 följande:
    Det är så krig startar, för att man vägrar ha förståelse för varann som människor bakom otrevligheten. Där befinner sig en väldigt olycklig person som använder otrevligheten som en sköld mot omvärlden för att slippa känna att den är väldigt hjälplös. 

Alla har vi varit otrevliga i just det syftet för att slippa känna det. 

Låt oss mötas i den förståelsen istället för att vara bittra på varann i all evighet. 
    Precis den sortens personer som jag avskyr. Elaka låtsasoffer som ursäktar sina elakheter bakom ett själviklädd martyrskap.

Tror man gör alla en otjänst om man bemöter såna med trevligheter, ungefär som att hälla bensin på elden. Det är fullständigt ologiskt, varför ska andra bli utsatta för dennes elakheter utan konfrontation? 
  • Tilolo
    Ett tips på trevlighet:

Att man alltid skriver i JAG-form när man kommenterar. 

Alltså, att man skriver ur sin egen erfarenhet, som t,ex;

"JAG förstår hur du känner"
    "Så här gjorde JAG för att ta mig ur min depression"
    "JAG känner igen mig"

osv 
    osv

Ofta är det kommentarer tagna ur luften som totalt saknar erfarenhet av TS problem. Det är frustrerande och osammanhängande kommentarer där man tror att man har förstått allt. Märkligt nog är det alltid de kommentarerna som är de mest otrevliga, eftersom fördomarna skiner igenom. 
    Det blir förklarligt nog helt fel gentemot TS.
    Samt frustrerande för alla oss andra som förstår TS problem. 

Saknar man egna erfarenheter av ämnet, var helt enkelt vänlig och ej skriv. 🙂
  • Tilolo
    Anonym (Ipa) skrev 2024-08-07 15:49:57 följande:
    Precis den sortens personer som jag avskyr. Elaka låtsasoffer som ursäktar sina elakheter bakom ett själviklädd martyrskap.

Tror man gör alla en otjänst om man bemöter såna med trevligheter, ungefär som att hälla bensin på elden. Det är fullständigt ologiskt, varför ska andra bli utsatta för dennes elakheter utan konfrontation? 
    För att man då ger energi till personens otrevlighet, vilket är dess syfte innan den har gjort sitt inlägg. 
    Men om bemöter med vänlighet eller struntar i att kommentera, så har man inte bidragit med sin energi till det och den får helt enkelt försöka lösa sin ångest på annat sätt.  
  • Anonym (Ipa)
    Tilolo skrev 2024-08-07 15:56:27 följande:
    För att man då ger energi till personens otrevlighet, vilket är dess syfte innan den har gjort sitt inlägg. 
    Men om bemöter med vänlighet eller struntar i att kommentera, så har man inte bidragit med sin energi till det och den får helt enkelt försöka lösa sin ångest på annat sätt.  
    Fast så fungerar det inte. Personen utsätter andra för elakheter och hur tror du det känns för dom som blir utsatta? Är dom oviktiga i sammanhang? Personen maskerar sina elakheter bakom ett martyrskap, flyttar fokuset från sig själv och planterar det på någon annan. Får denne då ett positivt bemötande, eller ett ursäktande, vilket många kan göra så underhåller de personens offermentalitet och genom positiv förstärkning så driver dessa individer ner den elaka allt djupare ner i sin desillusionerade bild av att denne är offret. Därför måste fler säga ifrån, för att naturligtvis skapa en realitycheck för personen. Samtliga inblandade blir hjälpta av konkreta reaktioner.

Det är enkel psykologi. Elakheter ska inte normaliseras.
  • Anonym (si)
    Tilolo skrev 2024-08-07 15:36:55 följande:
    Det är så krig startar, för att man vägrar ha förståelse för varann som människor bakom otrevligheten. Där befinner sig en väldigt olycklig person som använder otrevligheten som en sköld mot omvärlden för att slippa känna att den är väldigt hjälplös. 

Alla har vi varit otrevliga i just det syftet för att slippa känna det. 

Låt oss mötas i den förståelsen istället för att vara bittra på varann i all evighet. 
    Nej, krig startas när en person väljer att gå till attack.

Då kan man inte rimligen skuldbeläggs den part som attackeras och till följd går i försvar.

Igen - vill ni ha vänliga svar härinne så börja med att själva vara hövliga i era texter. Jag svarar med respekt på folk som själva är respektfulla.
  • Anonym (Ipa)
    Anonym (si) skrev 2024-08-07 16:07:11 följande:
    Nej, krig startas när en person väljer att gå till attack.

Då kan man inte rimligen skuldbeläggs den part som attackeras och till följd går i försvar.

Igen - vill ni ha vänliga svar härinne så börja med att själva vara hövliga i era texter. Jag svarar med respekt på folk som själva är respektfulla.
    Precis, och jag tror inte att alla kan vara otrevliga för att slippa känna en sorts hjälplöshet som tilolo påstår. Krävs en viss sorts människa för att vara elak utifrån det syftet. 
  • Anonym (si)
    Anonym (Ipa) skrev 2024-08-07 16:14:00 följande:
    Precis, och jag tror inte att alla kan vara otrevliga för att slippa känna en sorts hjälplöshet som tilolo påstår. Krävs en viss sorts människa för att vara elak utifrån det syftet. 
    Ja, håller med dig till punkt och pricka. Folk vet när de är otrevliga också. Sen spelar de ovetandes när man konfronterar deras elakheter.
  • Anonym (si)
    Anonym (Rune) skrev 2024-08-07 15:38:37 följande:
    Mothugg kan vara bra, om de är respektfulla.

Men när någon tar upp ett känsligt ämne och vill veta hur andra tänker om det, då blir det tråkigt om kommentarerna recenserar TS inlägg, eller har moralistiska åsikter om själva frågan. 

Ett bra sätt kan vara att tänka sig att man har den här personen framför sig, att man säger det irl.
    Jag hade gjort exakt detsamma i riktiga livet. Är en vuxen människa trevlig och respektfull mot mig när vi ses öga mot öga så är jag trevlig tillbaka.

Är han elak, butter eller oförskämd så får han exakt samma bemötande i retur. 

Jag håller hårt på denna princip om att man ger tillbaka det man får motta.
    Undantaget är väl om det skulle vara en liten unge som är otrevlig. Sånt kan jag ha mer överseende med då barn är allmänt omogna. De har en ursäkt, vuxna människor har det inte.
  • Anonym (Ipa)
    Anonym (si) skrev 2024-08-07 16:21:07 följande:
    Ja, håller med dig till punkt och pricka. Folk vet när de är otrevliga också. Sen spelar de ovetandes när man konfronterar deras elakheter.

Jag vet inte om de spelar eller om de faktiskt inte vet om hur pass mycket elakheter de sprider. Kan handla om en slags självbedrägeri för att inte skydda dennes sårbara ego. Blir en slags självidentifiering att vara ett evigt offer. Om andra sympatiserar med dennes elakheter så förstärks offermentaliteten. 

Det behövs en realitycheck, andras (elaka-tillbaka) reaktion kan vara en väckarklocka för vissa att förstå att deras toxiska bidrag är orimlig och onormalt.

Svar på tråden Elaka svar i trådar