• Anonym (Anonym)

Elaka svar i trådar

Jag märker att det inte bara är jag som startar trådar där det är elaka, alltid anonyma, personer som svarar med påhopp om något som TS inte har frågat om. Många är less på att det är så fruktansvärt tråkig ton här, och jag undrar om det är fler än jag som börjar tröttna på otrevliga människor här och funderar på att gå tillbaka till forum där man håller en trevligare ton? 

Jag förstår inte hur det kan tillåtas att det pågår ständiga påhopp i varenda tråd som startas här, men de som blir förbannade på riktigt på elaka människor som skriver skit och då råkar få med någon svordom eller skällsord blir avstängda i några dagar? Man fick inte ens skriva helt ärligt vad man tyckte när det var Corona-vaccinet på tapeten. Och det sägs att vi har åsiktsfrihet här i Sverige, pyttsan, vi hade det förut men nu har vi knappt några mänskliga rättigheter kvar. Hela världen skrattar åt Sverige och undrar vad vi håller på med. Man får inte ens ha en egen åsikt om någonting idag! Folk är mycket trevligare på ett amerikanskt diskussionsforum jag brukar skriva på, det hålls en mycket mer respektfull och omtänksam ton där. Fast såklart finns det elaka bittra människor där med. Tex en kvinna som var fruktansvärt bitter på folk som levde på bidrag medan hon jobbade och slet. Jag skrev min åsikt och hon svarade att jag skulle skaffa mig ett jobb och sluta leva på hennes skattepengar. Haha omg, vad det är kul att trycka till alla elaka människor ibland! Jag svarade att jag inte lever i USA ens och jag lever verkligen inte på bidrag där, jag lever inte på någons skattepengar alls utan jag är skattebetalare själv. 

Blir ni också trött på alla elaka människor som härjar och förstör på Internet? Familjeliv är ett populärt forum där många skriver om allt mellan himmel och jord, så många dras såklart hit, men det finns så många som svarar som ska veta detaljer som är helt oväsentliga och sedan när de får veta så attackerar de. 

Ni som svarar elakt och ifrågasätter, kritiserar, hånar, hånar ännu mer när folk försvarar sig mot era påhopp..mår ni bra? Hur mår ni egentligen? Jag menar, SKÄMS ni inte över er själva??

• Svar på tråden Elaka svar i trådar
  • Anonym (Ipa)

Kan vara elak när jag uppfattar trådstarten som elak eller vissa inläggsskrivare. Det någon skickar ut får den tillbaka.  I övrigt så håller jag med, borde finnas allmänt hyfs i högre grad. Huruvida någon är anonym är oviktigt. Har sett åtskilliga med etablerade användarnamn som är ohyfsade och elaka utan någon anledning. (Nu förutsätter jag att ts avser etablerade användarnamn då alla är anonyma)

• EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-05 07:49:12 följande:
    Jag menar när det skrivs med avsikt att trycka ner någon, för att sedan kunna påstå att hen inte tål kritik eller att någon borde ändra åsikt för att de andra inte håller med. Och när man fiskar efter oväsentliga detaljer för att sedan trycka ner TS och fokusera på något helt annat än det TS frågar om. Kritik är helt okej när den är befogad och framförs med respekt.
    Framgick ju inte i din TS att du menade att det skulle vara i avsikt med att "trycka ned någon". 
    Du var faktiskt inte tydlig där på just detta...

Men okey nu förstår jag vad du menade....

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (....) skrev 2024-08-05 09:34:46 följande:
    Alltså, jag känner alltid igen dom även när dom använder olika alias.

De mest jobbiga som är kvar är a) den personen som - oavsett vad TS har för problem i sin familj - frågar "har din man/sambo tagit halva föräldraledigheten?". Även när familjens problem inte alls handlar om det. Som om det skulle vara universallösningen. Denna person motarbetar även amning.

Och b) personen som är inne i alla trådar som berör otrohet eller känslor för någon annan än sin partner, och kallar TS för "ett rövhål", "en skit" o.s.v.. Utan respekt för hans/hennes känslor. Otroligt fördömande. Det är även tydligt att personen inte förstår sig på förälskelse-kärlek - kanske någon autism, jag vet inte. 

De jag tänker på som verkar ha fått kicken härifrån nu, efter långt om länge, är 
    C)
    Personer som skall slänga med en potentiell "diagnos" som en möjlig förklaring i alla lägen.
    Det är precis som att dessa personer som slänger med en hypotes om att det kan vara en diagnos, diagnos måste till varje pris utg¨att det kan/kanske vara en diagnos bakom..

Ganska så tröttsamt med alla dessa hobbypsykologer.

• Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2024-08-05 12:59:23 följande:
    Framgick ju inte i din TS att du menade att det skulle vara i avsikt med att "trycka ned någon". 
    Du var faktiskt inte tydlig där på just detta...

Men okey nu förstår jag vad du menade....
    Fast återigen. Det är faktiskt även där subjektivt vem som uppfattar att man vill trycka ner TS i en random tråd. Det som är kritik och raka puckar för någon är mobbing för någon annan.

Därmed inte sagt att det förekommer. Men vi har alla olika uppfattning och benämner saker olika beroende på hur vi uppfattar det.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-05 14:17:17 följande:
    Fast återigen. Det är faktiskt även där subjektivt vem som uppfattar att man vill trycka ner TS i en random tråd. Det som är kritik och raka puckar för någon är mobbing för någon annan.

Därmed inte sagt att det förekommer. Men vi har alla olika uppfattning och benämner saker olika beroende på hur vi uppfattar det.
    Som sagt, vi är ju eniga på detta med kritik och  ifrågasättande, som det framgår i ditt förra svar till mig på mitt förra inlägg.

Och jag håller med dig fullt ut att allt sånt är i grund och botten Subjektivt.

Fast nu kommenterade ju TS också mitt förra svar på vad han avsåg med det jag kommenterade. Man kan ju förstå vad andra menar även om man inte delar åsikten isig.

• fultextad användarhandbok

Det finns nog de som blir upprörda av en del kedjor eller användare, där de inte kan skilja på vad som står där och den som har skrivit det. En del kanske också skriver något för att få just reaktioner och andra som liksom går igång på något vis. Reflektera istället vad som faktiskt står där och lämna det antingen därhän eller bemöt det sakligt, inte enbart utifrån linjen att ha rätt. På så vis kanske sådant kan minska. Ibland kan ju även missförstånd uppstå så klart, sådana kan man eventuellt reda ut.

• Anonym (....)
    EnAnonumius skrev 2024-08-05 13:03:29 följande:
    C)
    Personer som skall slänga med en potentiell "diagnos" som en möjlig förklaring i alla lägen.
    Det är precis som att dessa personer som slänger med en hypotes om att det kan vara en diagnos, diagnos måste till varje pris utg¨att det kan/kanske vara en diagnos bakom..

Ganska så tröttsamt med alla dessa hobbypsykologer.
    Touché! Glad Men jag brukar inte slänga mig med diagnoser, jag tycker tvärtom att vi diagnosticerar alldeles för många i dagens samhälle. När det gäller just den här speciella personen så tror jag dock att det kan vara så, för hon (eller om det är en han, men jag gissar på en hon), fördömer personer som blir förälskade i någon annan än sin partner, eller i en person som är upptagen, på ett sätt som jag inte tror att man gör mera, om man en gång har varit riktigt förälskad själv. 

Jag känner ett par personer med Aspergers syndrom (på riktigt diagnosticerade med det), och de förstår inte heller detta med förälskelse. De säger typ "men det är väl bara att sluta tänka på honom" - precis som denna person här på Fl alltid säger. De förstår inte att det är svårt, att man sugs in i det, att man inte är en ond människa för det. Graden av fördömande är otrolig. 
  • Anonym (Fc)
    Anonym (....) skrev 2024-08-05 07:40:35 följande:

Jag irriterar mig mest på dem som har en viss "käpphäst", och måste svara i alla trådar som ens långsökt berör det ämnet, och ta över tråden med sitt tjatande och sin likgiltighet gentemot TS och hennes/hans mående. Samma och samma i varje tråd.

Dock verkar det som att tre sådana irriterande personer faktiskt har försvunnit på sista tiden, så det kan möjligen vara så att administrationen faktiskt har stängt av dem för gott. För det har blivit mycket lugnare. Men det finns åtminstone två stycken kvar, varar särskilt en är väldigt jobbig.

Vilka är dem? 
  • Tilolo

Jag håller med om många punkter i ditt inlägg.
    Tack för att du belyser detta ämne!

Jag är förtvivlad över hur detta samtalsklimat alltmer stramas åt. Det är som öppna krig i dessa trådar. Hoper av missnöjda människor samlas i trupp och ska i princip förinta den stackare som har yttrat en avvikande åsikt / skör känsla som man inte förstår. 

Det är som du säger, att många av dessa mår väldigt dåligt, och kanske även verkar vara väldigt ensamma. Eller så lever de i en relation / familjesituation de är missnöjda över, vars partner, barn osv får ta en del av deras skit.

Jag har blivit påhoppad och utsatt för drev både här och på andra ställen för att jag yttrat åsikter som haft en annan infallsvinkel där det krävt lite extra tanke-arbete. Det psykologiska logiken är ju att man inte reagerar på det man inte håller med om. Ändå gör människor det med en självömkande förevändning att man måste få kritisera. Jag tror det snarare handlar om att det som yttras blir en katalysator för det dom hela försöker trycka tillbaka av dåligt mående, som slutar i att man verbalt försöker förinta personen istället.

Jag tycker jag är trevlig och vänligt bemötande och jag vill bara hålla mig till sakfrågan för att inte elda på. Märker dock att det eldar på ändå då de vill ha ett riktigt drama så att de ska kunna peka på detta för att sen kunna måla in en i ett hörn.

Trevliga och genuina diskussioner, känns som en utdöende företeelse. Det gäller såväl även yttrandefriheten. Jag tror nästan att jag överdriver mitt konstaterande, men det gör jag inte.

Jag har fått kommentarer och inlägg raderade med förklaringen att jag haft fel och de andra rätt. Men varför låsa sig vid vem som har mest rätt? Jag tycker alla har rätt samtidigt utifrån sina perspektiv så länge man inte är hatisk eller fördömande. 

Jag tycker denna hemska påhopps-offensiv blivit värre de sista åren. Som att människan är i total existentiell kris och därmed värnar den sista identitet som finns kvar, nämligen gruppen för att inte falla än mer ner i total nöd och hjälplöshet. I gruppen där alla deltagare måste bete sig på exakt samma sätt för att kunna stärka detta försvar mot omvärldens oliktänkande som avslöjar gruppens lögn.

Jag har sett flera exempel där plötsligt en i detta drev haft en egen åsikt och därmed blivit påhoppad av sina jämlikar. Så känsligt är det.

Människor som verkligen har något viktigt att säga tystnar tillslut för att de inte får yttra sig. Människor som är i öppen nöd tystnar också för att det inte finns någon förståelse.

Här borde vi ju verkligen kunna mötas i våra svårigheter. Frågan är hur?

• Anonym (....)
    Anonym (Fc) skrev 2024-08-05 21:28:23 följande:
    Vilka är dem? 
    Jag har beskrivit dem i inlägg 9. 
Svar på tråden Elaka svar i trådar