• Anonym (si)

Elaka svar i trådar

Tja, beter man sig illa själv så kanske man får se det som en naturlig utkomma när folk är otrevliga tillbaka?

De mest otrevliga av alla, enligt min erfarenhet, är ju de som medvetet bryter mot forumets regler och sedan surar över att deras texter blev borttagna eller att de blev avstängda. 

• Anonym (si)
    Tilolo skrev 2024-08-07 10:17:00 följande:

Svar till
    Anonym (si):

Själva grejen är att den otrevliga stämning TS beskriver tyvärr först eskalerar när du och alla andra i den stund väljer att bete er otrevligt tillbaka till den TS som uppfattats som otrevlig.

Om dessa otrevliga inlägg hade fått stå obesvarade eller bemötts låg affektivt, d.v.s. med ett trevligt och neutralt bemötande, så hade alla dessa inlägg försvunnit väldigt snabbt i mängden av vettiga inlägg.

Frågan blir då snarare vad inom er som gör att du och ni andra har detta behov av att ni MÅSTE svara otrevligt tillbaka? 
    Hur har ni tänkt att det ska kunna hjälpa TS otrevliga ton att vändas till något annat bättre och övrig stämning på forumet?

Svaret på denna fråga blir att det inte kan bero på något annat än att man vill elda på det otrevliga dramat för att ha något att göra. Något händer och man kan under en lång stund vältra sig i denna destruktiva stämning för att slippa känna hur dåligt man själv mår. 

Det är inte min uppgift att lära otrevliga puckon att bete sig trevligt igen. Är inte någons mamma liksom.

Det hela är väldigt enkelt. Beter man sig anständigt och följer reglerna så får man samma bemötande tillbaka. 

Är man oförskämd, spydig, otrevlig, då kommer folk inte att besvara ens texter med vänlighet, varför skulle vi? Jag belönar inte idioter med vänlighet. Aldrig.

• Anonym (si)
    Tilolo skrev 2024-08-07 15:36:55 följande:
    Det är så krig startar, för att man vägrar ha förståelse för varann som människor bakom otrevligheten. Där befinner sig en väldigt olycklig person som använder otrevligheten som en sköld mot omvärlden för att slippa känna att den är väldigt hjälplös. 

Alla har vi varit otrevliga i just det syftet för att slippa känna det. 

Låt oss mötas i den förståelsen istället för att vara bittra på varann i all evighet. 
    Nej, krig startas när en person väljer att gå till attack.

Då kan man inte rimligen skuldbeläggs den part som attackeras och till följd går i försvar.

Igen - vill ni ha vänliga svar härinne så börja med att själva vara hövliga i era texter. Jag svarar med respekt på folk som själva är respektfulla.
  • Anonym (si)
    Anonym (Ipa) skrev 2024-08-07 16:14:00 följande:
    Precis, och jag tror inte att alla kan vara otrevliga för att slippa känna en sorts hjälplöshet som tilolo påstår. Krävs en viss sorts människa för att vara elak utifrån det syftet. 
    Ja, håller med dig till punkt och pricka. Folk vet när de är otrevliga också. Sen spelar de ovetandes när man konfronterar deras elakheter.
  • Anonym (si)
    Anonym (Rune) skrev 2024-08-07 15:38:37 följande:
    Mothugg kan vara bra, om de är respektfulla.

Men när någon tar upp ett känsligt ämne och vill veta hur andra tänker om det, då blir det tråkigt om kommentarerna recenserar TS inlägg, eller har moralistiska åsikter om själva frågan. 

Ett bra sätt kan vara att tänka sig att man har den här personen framför sig, att man säger det irl.
    Jag hade gjort exakt detsamma i riktiga livet. Är en vuxen människa trevlig och respektfull mot mig när vi ses öga mot öga så är jag trevlig tillbaka.

Är han elak, butter eller oförskämd så får han exakt samma bemötande i retur. 

Jag håller hårt på denna princip om att man ger tillbaka det man får motta.
    Undantaget är väl om det skulle vara en liten unge som är otrevlig. Sånt kan jag ha mer överseende med då barn är allmänt omogna. De har en ursäkt, vuxna människor har det inte.
  • Anonym (si)
    Anonym (Ipa) skrev 2024-08-07 18:27:32 följande:
    Ja, samma här. Viss butterhet kan jag tolerera, men då brukar jag be denne förklara sig i alla fall. Stöter inte på särskilt många sådana i verkliga livet som tur är.
    Inte jag heller. Skönt att de flesta beter sig ganska hyfsat i riktiga livet åtminstone.
  • Anonym (si)
    Tilolo skrev 2024-08-07 20:24:54 följande:

Anonym (si) skrev:

"Nej, krig startas när en person väljer att gå till attack.

Då kan man inte rimligen skuldbeläggs den part som attackeras och till följd går i försvar.

Igen - vill ni ha vänliga svar härinne så börja med att själva vara hövliga i era texter. Jag svarar med respekt på folk som själva är respektfulla."

_____

MITT SVAR:

Krig startar när den andra personen väljer att svara på den första personens attack med samma mynt. Och alla vet att ingen kan vinna ett krig, såväl inte heller en diskussion där bägge träter på samma nivå. 

Igen då eftersom du inte fattade första gången - NEJ. Krig startas när en person inleder en attack mot en annan. Då kommer den som attackeras att försvara sig med mothugg. Det är en helt naturlig reaktion. 

Vill personer inte ha krig så vänligen - ge fan i att starta några. 
  • Anonym (si)
    Anonym (Rune) skrev 2024-09-30 14:54:18 följande:
    TS vill ha vänligare trådar, men berättar samtidigt om hur skönt det är att "trycka till" andra. Sånt leder som regel bara till en upptrappning av otrevligheterna. Bättre att vara en artigare, vänligare människa själv.

Det som ofta händer är att en TS frågar exempelvis: "Jag har varit otrogen och undrar hur andra har gjort, berättat för partnern eller ej". Genast kommer det fördömanden av otrohet, vilket inte var frågan i tråden.

Eller när någon frågar om kvinnor blir mindre tända om en man har lite mage, och genast kommer de elaka kommentarerna som läxar upp TS som är äcklig och borde banta. Vilket tråden inte alls handlar om.

Jag försöker vända andra kinden till.
    Löjligt att göra er till offer. Startar man trådar där ärliga svar önskas så kommer folk också att ge sin ärliga åsikt.

Vill man inte ha ärliga svar så bör man inte heller be om några. Handling och konsekvens på den enklaste nivå.
Svar på tråden Elaka svar i trådar