Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Elaka svar i trådar

Det finns nog de som blir upprörda av en del kedjor eller användare, där de inte kan skilja på vad som står där och den som har skrivit det. En del kanske också skriver något för att få just reaktioner och andra som liksom går igång på något vis. Reflektera istället vad som faktiskt står där och lämna det antingen därhän eller bemöt det sakligt, inte enbart utifrån linjen att ha rätt. På så vis kanske sådant kan minska. Ibland kan ju även missförstånd uppstå så klart, sådana kan man eventuellt reda ut.

Tilolo skrev 2024-08-05 21:40:22 följande:

Jag håller med om många punkter i ditt inlägg.
    Tack för att du belyser detta ämne!

Jag är förtvivlad över hur detta samtalsklimat alltmer stramas åt. Det är som öppna krig i dessa trådar. Hoper av missnöjda människor samlas i trupp och ska i princip förinta den stackare som har yttrat en avvikande åsikt / skör känsla som man inte förstår. 

Det är som du säger, att många av dessa mår väldigt dåligt, och kanske även verkar vara väldigt ensamma. Eller så lever de i en relation / familjesituation de är missnöjda över, vars partner, barn osv får ta en del av deras skit.

Jag har blivit påhoppad och utsatt för drev både här och på andra ställen för att jag yttrat åsikter som haft en annan infallsvinkel där det krävt lite extra tanke-arbete. Det psykologiska logiken är ju att man inte reagerar på det man inte håller med om. Ändå gör människor det med en självömkande förevändning att man måste få kritisera. Jag tror det snarare handlar om att det som yttras blir en katalysator för det dom hela försöker trycka tillbaka av dåligt mående, som slutar i att man verbalt försöker förinta personen istället.

Jag tycker jag är trevlig och vänligt bemötande och jag vill bara hålla mig till sakfrågan för att inte elda på. Märker dock att det eldar på ändå då de vill ha ett riktigt drama så att de ska kunna peka på detta för att sen kunna måla in en i ett hörn.

Trevliga och genuina diskussioner, känns som en utdöende företeelse. Det gäller såväl även yttrandefriheten. Jag tror nästan att jag överdriver mitt konstaterande, men det gör jag inte.

Jag har fått kommentarer och inlägg raderade med förklaringen att jag haft fel och de andra rätt. Men varför låsa sig vid vem som har mest rätt? Jag tycker alla har rätt samtidigt utifrån sina perspektiv så länge man inte är hatisk eller fördömande. 

Jag tycker denna hemska påhopps-offensiv blivit värre de sista åren. Som att människan är i total existentiell kris och därmed värnar den sista identitet som finns kvar, nämligen gruppen för att inte falla än mer ner i total nöd och hjälplöshet. I gruppen där alla deltagare måste bete sig på exakt samma sätt för att kunna stärka detta försvar mot omvärldens oliktänkande som avslöjar gruppens lögn.

Jag har sett flera exempel där plötsligt en i detta drev haft en egen åsikt och därmed blivit påhoppad av sina jämlikar. Så känsligt är det.

Människor som verkligen har något viktigt att säga tystnar tillslut för att de inte får yttra sig. Människor som är i öppen nöd tystnar också för att det inte finns någon förståelse.

Här borde vi ju verkligen kunna mötas i våra svårigheter. Frågan är hur?

Mycket välskrivet och välanalyserat. På frågan hur har jag inget bra svar, kanske bättre moderering och att tänka efter innan man svarar.
    Tilolo skrev 2024-08-06 20:01:41 följande:

Tack, vad snällt sagt. 😊 Det är inte ofta man får höra något sånt. 

Ja, en gång föreslog jag att man skulle vara en grupp människor som skulle kunna hålla utkik och direkt anmäla såna kommentarer till de ansvariga för att snabbare hålla ordning. Men det var ingen som hängde på. 😕

De som skriver något bra ska så klart få veta det med. Dessutom rör det ju sig om ett korrelerande ämne, uppförande på forum. Ja, det kanske beror på att det finns en del, eller till och med några fler en bara en del, som vill ha det där tjafsandet, läsa in sådant som inte står i inläggen och som dessutom lätt går igång. Jag är en sådan där tråkig person som inte lätt blir upprörd, speciellt inte enkom på åsikter. Däremot är det såklart tråkigt med kedjor som spårar ur i regelrätta personpåhopp och dylikt. Det är väl trevligare att debattera för att få nya insikter, ta del av andra erfarenheter, kanske lära sig att vässa sina egna argument, dela med sig av erfarenheter med mera. Nå ja, man kan vilja och önska mycket och alla håller inte med. Hoppas att du får en god natt och så.Solig
    Tilolo skrev 2024-08-07 10:05:58 följande:

Svar till
    Fultextad användarhandbok:

Om fler personer hade haft den inställningen så hade detta forum verkligen blivit trevligare. 😊

Det tror jag också. Det går bra att klaga på att det inte finns några lösningar, men när de väl kommer så finns det inte längre någon anledning. Man blir själv lämnad kvar i sitt dåligt mående och är plötsligt utan klagan-identitet.

Ja, alla är vi ju olika med olika erfarenheter och infallsvinklar som därmed gör det omöjligt att tycka lika i vissa saker.
    Såna samtal skulle vara berikande!

Tack, önskar dig en fin dag och vecka! 😊

Tack så mycket! Ja, mångfacetterade debatter kan vara riktigt givande. Förmodligen är det så att vissa ämnen är mer känsliga, eller rentav högexplosiva än andra. Annars kan man också översätta ett inlägg till logisk form och se om slutsatserna följer ur premisserna, men det är inte alltid hållbart. Dels har vi de delenheter vi matar in som information i inläggen, dels upplevelserna av dem. Man får försöka avgöra när det kan vara användbart och inte. Tack det samma till dig med!
    Anonym (Rune) skrev 2024-08-07 15:38:37 följande:
    Mothugg kan vara bra, om de är respektfulla.
    Ja, att få sina resonemang sönderplockade, om svaren är väl underbyggda, kan vara trevligt. Speciellt om det leder till intrikata debatter. Man kan lära sig något nytt. Enligt mig alltså.
Svar på tråden Elaka svar i trådar