• Anonym (Mammas pojke)

Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

• Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vek tjej) skrev 2024-08-01 07:55:09 följande:

Nr1 - TS skulle givetvis inte berättat för sin tjej att han kan diskutera även henne med sin mamma. Han kan nu välja att tona ner kontakten med sin mamma till sin flickvän, att inte berätta vad han och mamma pratar om.

Nr2 - Många kvinnor vill ta över socialt. Att dom ser sig som alfahonan socialt på något märkligt sätt. Titta bara på hur mycket mer problem det är med kvinnliga bonusmammor om man jämför med bonuspappor. En man skulle aldrig få för sig att vilja konkurrera sin kvinnas pappa. TS tjej verkar vara en av dessa kvinnor som nu vill ta över genom att försämra TS kontakt med sin mamma.

TS - Fortsätt ha en bra kontakt med din mamma. Om din tjej inte köper det, gör slut. Låt henne inte slå in en social kil mellan er. Om din tjej hade varit säkrare i sig själv hade hon bara skrattat lite och varit glad att ni har en bra kontakt.

Ja, jag tror också att det beror på att tjejen är väldigt osäker på sig själv.
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Vek tjej) skrev 2024-08-01 15:12:41 följande:
    Ja, TS skulle inte sagt något överhuvudtaget. Sen behöver vi inte göra det till en könskrigartråd. Det jag menade var att många snackar om sin partner i olika forum. Jag har tom arbetat på några företag där det pratats öppet om hur deras partners är där dom andra skrattat med och fyllt på med vad sina partners gör.

Man berättar dock inte till sin partner att man har sagt detta. Precis som att det finns vissa andra saker som man inte berättar. Att vara helt 100% ärlig i alla situationer i en relation är inte många som är. Det är tom socialt inkompetent att känna att allt måste vara helt ärligt och öppet. 
    Man kan konstatera att jag gjorde ett stort misstag som berättade för min flickvän att jag pratar om henne med mamma. Hade jag inte råkat försäga mig hade ingen skada varit skedd, för det man inte känner till mår man inte dåligt av. Visst är det så att många skvallrar om varandra, det kan man ju inte förneka.

Frågan är hur stor skada som är skedd? Har jag saboterat min flickväns tillit till mig? Jag vet att jag borde ta upp detta med henne men jag vågar inte riktigt det för hon blev så arg sist.
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Väx upp) skrev 2024-08-01 01:51:33 följande:
    1. Jag gjorde slut med honom då jag ansåg att en vuxen man som inte respekterar sin partner och inte förstår vilka saker som man inte ska dela med sin mor eller ej är inget för mig. Har man som tjej låg standard och tycker sånt är okej så får man ha det. Jag säger inte att alla borde göra som mig men i min värld finner jag ingen vidare framtid med en man vars första trygghet är sin mor istället för mig som är hans partner. Det är rentav odrägligt att min man ska disktuera relationsproblem med sin mor istället med mig. 

2. Jag pratar om allt med min mor och det finns ingen "sanning" som kan komma fram eftersom till skillnad från dig går jag inte och snackar skit bakom min kille och har inte några problem som jag har lyft. Om mamma sen råkar säga till min kille att jag har diskuterat hans nya skjorta med mamma eller hans spontana resa till Monaco är inget jag är rädd för. Det är skillnad mellan vad man säger och vad man inte säger. Det du saknar förmåga att förstå är att du har sårat din tjej genom att dela sådant som hör till er och inte din mamma. 

Jag och min kille är iaf mongna att diskutera sånt med varandra, du däremot är ute på ett forum när du borde lyfta frågan först med din partner. Du har  tydligen diskuterat ditt problem mer utfördligt med din mor och oss än henne. Undrar vem här som är omogen.
    Tänker inte ens gå in och svara på alla ord du har skrivit då denna sorgliga blandning av personangrepp och egna påhitt inte är värd att kommentera.
  • Anonym (Demp)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-01 17:46:21 följande:
    Man kan konstatera att jag gjorde ett stort misstag som berättade för min flickvän att jag pratar om henne med mamma. Hade jag inte råkat försäga mig hade ingen skada varit skedd, för det man inte känner till mår man inte dåligt av. Visst är det så att många skvallrar om varandra, det kan man ju inte förneka.

Frågan är hur stor skada som är skedd? Har jag saboterat min flickväns tillit till mig? Jag vet att jag borde ta upp detta med henne men jag vågar inte riktigt det för hon blev så arg sist.

Du har inte bara saboterat flickvännens tillit. Du har möjligen saboterat din mammas möjlighet att ha en relation med flickvännen. Du bygger en dålig grund för ett längre förhållande. 

Sen att du inte vågar ta upp saker för att du känner en rädsla för att någon blir arg lägger inte heller en bra grund till ett stabilt förhållande.

Det finns utrymme för personlig utveckling för dig här. Sen så ska du inte bry dig om hur andra gör/ inte gör. Det här är bara ditt förhållande.

• Anonym (Ja)

Man kan konstatera att du gjorde ett stort misstag som snackar skit om din flickvän till din mamma. Man delar inte precis vartenda litet vardagsbekymmer om relationen med sina föräldrar, bara om relationen är riktigt illa. Lär dig vad ordet integritet innebär.

Apropå "det man inte vet", gäller det även otrohet och annat skit, lite som det passar dig? Fundera på det en stund. Retorisk fråga bara,

Du har förstört tilliten och sannolikt också relationen. Om hon mot förmodan vill fortsätta vara med dig har du definitivt förstört relationen mellan din tjej och din mamma! Be flickvännen om ursäkt och lova (och håll!!!) att du inte kommer att göra så mer!
  • Vildlemur

?det man inte känner till mår man inte dåligt av? är inte en bra inställning att ha i en relation. Felet du gjort är inte att du berättade för din flickvän att du pratat illa om henne. Felet du gjort är att att du HAR pratat illa om henne. 

man baktalar inte sina vänner, varför ska man då göra det mot en partner ?

• Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Gör inte det) skrev 2024-08-01 13:23:44 följande:

En av anledningarna till att jag skilde mig, var att jag hittade en gruppchat på min exmans Facebook, där han, hans pappa och hans båda systrar hade pratat massa skit om mig. Även väldigt privata saker som jag hade anförtrott honom satt de där och dissekerade. Det var saker som var av en sådan privat natur att han måste ha fattat att det var ett förtroende mellan oss, och inget som fick babblas vidare.

Ja jag vet att jag inte borde ha snokat i hans Messenger, men nu gjorde jag det ändå för att jag var orolig för något helt annat som inte visade sig stämma, men som hade varit ett mindre problem om det hade varit sant. För en annan kvinna hade kunnat försvinna för gott och man hade kunnat glömma bort eländet, men jag kunde inte kräva att han skulle bryta med sin ursprungsfamilj. Så gör inte så här! Det är möjligt att det redan är för sent med den här tjejen, men då får du försöka hitta en ny och sedan inte göra om samma misstag.

Usch, vilken soppa. Det är alltid riskabelt att snoka i saker som man inte borde beblanda sig med. Man kan ta väldigt illa vid sig om man får veta saker som det inte var tänkt att man skulle få kännedom om. Jag har svårt att tänka mig att exmannen deltog i denna chatt för att vara elak mot dig, snarare behövde han lätta sitt hjärta. Men när du fick veta detta blev det väldigt fel vilket ledde till skilsmässa.

Historien visar även på vikten av tydlig kommunikation. Om du hade varit tydlig mot exmannen om att dessa privata saker inte fick spridas vidare så hade han förmodligen inte gjort det. Nu verkar det som att han inte kände till att det inte fick spridas. Även om det var självklart för sig så var det ett risktagande att tänka att ?han måste ha fattat att det var ett förtroende?. Även om kvinnor ofta tycker att män ?borde förstå? olika saker så är det inte säkert att mannen ser det på samma sätt.
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Demp) skrev 2024-08-01 18:00:20 följande:

Du har inte bara saboterat flickvännens tillit. Du har möjligen saboterat din mammas möjlighet att ha en relation med flickvännen. Du bygger en dålig grund för ett längre förhållande. 

Sen att du inte vågar ta upp saker för att du känner en rädsla för att någon blir arg lägger inte heller en bra grund till ett stabilt förhållande.

Det finns utrymme för personlig utveckling för dig här. Sen så ska du inte bry dig om hur andra gör/ inte gör. Det här är bara ditt förhållande.

Tack för ett mycket bra och klokt inlägg. Jag ska jobba på detta, oavsett hur det blir med det här förhållandet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-01 18:09:48 följande:
    Usch, vilken soppa. Det är alltid riskabelt att snoka i saker som man inte borde beblanda sig med. Man kan ta väldigt illa vid sig om man får veta saker som det inte var tänkt att man skulle få kännedom om. Jag har svårt att tänka mig att exmannen deltog i denna chatt för att vara elak mot dig, snarare behövde han lätta sitt hjärta. Men när du fick veta detta blev det väldigt fel vilket ledde till skilsmässa.

Historien visar även på vikten av tydlig kommunikation. Om du hade varit tydlig mot exmannen om att dessa privata saker inte fick spridas vidare så hade han förmodligen inte gjort det. Nu verkar det som att han inte kände till att det inte fick spridas. Även om det var självklart för sig så var det ett risktagande att tänka att ?han måste ha fattat att det var ett förtroende?. Även om kvinnor ofta tycker att män ?borde förstå? olika saker så är det inte säkert att mannen ser det på samma sätt.
    Du måste ju vara helt socialt förvriden. Du lägger skulden på den där personen att hon borde ha varit tydligare?! När hon redan skriver att det var tydligt att det var privat. Vissa saker måste man bara fatta är privat ändå!

Och tillbaka till din situation. Felet är INTE att den andra får reda på vad man gjort för skit, utan ATT man har gjort skit från början! Du kommer aldrig kunna ha en vettig relation innan du fattar detta.
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-01 18:27:01 följande:
    Vissa saker måste man bara fatta är privat ändå!
    Jag må vara socialt inkompetent, men jag fattar verkligen inte på vilket sätt det skulle vara bättre att vara otydlig.

Om det nu är något man verkligen inte vill ska spridas, på vilket sätt är det bättre att vara otydlig om detta? Det ökar ju risken att det sprids pga missförstånd.
Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän