• Anonym (Mammas pojke)

Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

• Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän
  • Anonym (eg)

Att diskutera sin partner och problemen i relationen med dennes "svärföräldrar" är aldrig ett bra ide. De kommer alltid ta din sida och kan påverka deras relation enormt. Att din mamma vet om att ni nyligen bråkat, om vad och hur det går under middagen med henne men flickvännen har varit ovetande... tänk lite.

• Anonym (L)
    Anonym (eg) skrev 2024-07-31 20:30:20 följande:

Att diskutera sin partner och problemen i relationen med dennes "svärföräldrar" är aldrig ett bra ide. De kommer alltid ta din sida och kan påverka deras relation enormt. Att din mamma vet om att ni nyligen bråkat, om vad och hur det går under middagen med henne men flickvännen har varit ovetande... tänk lite.

Haha, finns det någon som inte diskuterar sin partner och eventuella problem med nära och kära, däribland vänner och familj? Ts tjej gör säkert exakt samma sak, om inte med en förälder så säkerligen med vänner. Fullt normalt.
  • Anonym (L)

Ts, i princip alla gör detta. Jag brukar prata om min sambo med mina föräldrar, samt med mina vänner. Vi pratar både om honom och om problemen i vårt förhållande. Finns det någon som inte anförtror sig till sina vänner och familj..? Det är väl precis det man brukar göra. Knappast ovanligt. För övrigt är jag själv kvinna och ALLA mina kvinnliga vänner brukar prata om deras killar, både med mig, med andra vänner och med föräldrar. Vissa brukar till och med avslöja sexuella detaljer och sitta och prata om hur killarnas kukar ser ut, vilket jag tycker är över gränsen.

MEN, att diskutera problem (vilka problem de än må vara, relationsproblem eller annat) med nära och kära är varken fel eller ovanligt. Alla behöver någon att prata med och en partner kan inte vara hela ens värld. Din tjej gör säkerligen exakt samma sak, om inte med sina föräldrar så med sina vänner. Jag har då aldrig varit med om en nära vän som inte har pratat om en pojkvän eller eventuella relationsproblem. Sedan är det så klart en helt annan sak att smutskasta sin partner, men att prata med människor är fullt normalt. Låt inte din tjej försöka isolera dig från din familj. Hon har ingen rätt att lägga sig i vem du får och inte får prata med. 

• Anonym (Haha)

Finns ju ingenting värre än mammas pojkar. Hoppas hon hittar en riktig man. 

• Anonym (Tänk till)
    Anonym (Haha) skrev 2024-07-31 21:11:08 följande:

Håller med. Min första riktiga pojkvän var mammas pojke och det fick mig att göra slut till sist. Då var han19 år.  Med en vuxen mammas pojke hade jag gjort slut direkt.
  • Tecum

Men pappas flicka är helt okej...?
  • Anonym (L)

Brukar låta så när det handlar om svartsjuka kvinnor som är rädd att mannen älskar mamma mer.

Det är dock betydligt vanligare med mammas flickor. Har aldrig förstått mig på folk som klagar på mammas pojkar. Det är ju betydligt vanligare att det är kvinnor som är närmare sina mammor, tar hand om dem, hjälper dem, pratar med dem i telefon och umgås med dem. Men då är det helt okej..?
  • TvillingmammaVästgöte

Fortsätt att prata med din mamma. Men du behöver inte berätta det för din tjej. Man behöver inte berätta allt. Hon pratar säkert om dig med sina föräldrar och kanske tjejkompisar också. 

• Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 21:29:24 följande:
    Brukar låta så när det handlar om svartsjuka kvinnor som är rädd att mannen älskar mamma mer.

Det är dock betydligt vanligare med mammas flickor. Har aldrig förstått mig på folk som klagar på mammas pojkar. Det är ju betydligt vanligare att det är kvinnor som är närmare sina mammor, tar hand om dem, hjälper dem, pratar med dem i telefon och umgås med dem. Men då är det helt okej..?
    Du likställer att hjälpa sin mamma med att prata med sin mamma om flickvännen för att man behöver mammas trygghet?
  • Anonym (Demp)

Nej, du bor inte prata med din mamma om din flickvän. Skapar en negativ dynamik mellan dom. Du kan ju anförtro dig till vänner i stället.

idén med svärföräldrar är att den nya ska bli behandlad som en del av familjen, dvs en dotter/ moder relation i det här fallet. Du skjuter dig i foten om du sabbar det.

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän