• Anonym (L)

Prata med mamma om min flickvän

Anonym (eg) skrev 2024-07-31 20:30:20 följande:

Att diskutera sin partner och problemen i relationen med dennes "svärföräldrar" är aldrig ett bra ide. De kommer alltid ta din sida och kan påverka deras relation enormt. Att din mamma vet om att ni nyligen bråkat, om vad och hur det går under middagen med henne men flickvännen har varit ovetande... tänk lite.

Haha, finns det någon som inte diskuterar sin partner och eventuella problem med nära och kära, däribland vänner och familj? Ts tjej gör säkert exakt samma sak, om inte med en förälder så säkerligen med vänner. Fullt normalt.
  • Anonym (L)

Ts, i princip alla gör detta. Jag brukar prata om min sambo med mina föräldrar, samt med mina vänner. Vi pratar både om honom och om problemen i vårt förhållande. Finns det någon som inte anförtror sig till sina vänner och familj..? Det är väl precis det man brukar göra. Knappast ovanligt. För övrigt är jag själv kvinna och ALLA mina kvinnliga vänner brukar prata om deras killar, både med mig, med andra vänner och med föräldrar. Vissa brukar till och med avslöja sexuella detaljer och sitta och prata om hur killarnas kukar ser ut, vilket jag tycker är över gränsen.

MEN, att diskutera problem (vilka problem de än må vara, relationsproblem eller annat) med nära och kära är varken fel eller ovanligt. Alla behöver någon att prata med och en partner kan inte vara hela ens värld. Din tjej gör säkerligen exakt samma sak, om inte med sina föräldrar så med sina vänner. Jag har då aldrig varit med om en nära vän som inte har pratat om en pojkvän eller eventuella relationsproblem. Sedan är det så klart en helt annan sak att smutskasta sin partner, men att prata med människor är fullt normalt. Låt inte din tjej försöka isolera dig från din familj. Hon har ingen rätt att lägga sig i vem du får och inte får prata med. 

• Anonym (L)
    Anonym (Haha) skrev 2024-07-31 21:11:08 följande:

Finns ju ingenting värre än mammas pojkar. Hoppas hon hittar en riktig man. 

Brukar låta så när det handlar om svartsjuka kvinnor som är rädd att mannen älskar mamma mer.

Det är dock betydligt vanligare med mammas flickor. Har aldrig förstått mig på folk som klagar på mammas pojkar. Det är ju betydligt vanligare att det är kvinnor som är närmare sina mammor, tar hand om dem, hjälper dem, pratar med dem i telefon och umgås med dem. Men då är det helt okej..?
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 21:39:34 följande:
    Du likställer att hjälpa sin mamma med att prata med sin mamma om flickvännen för att man behöver mammas trygghet?
    Så du tror inte att kvinnor pratar med sina mammor om relationsproblem och pojkvänner? Tillåt mig skratta. Det finns betydligt fler mammas flickor. 
  • Anonym (L)
    Anonym (orion) skrev 2024-07-31 21:51:30 följande:

Skärp dig, TS. Låt bli att diskutera problem omkring din flickvän med din mor. Och låt bli att jämföra detta med att hon diskuterar hur du är med sina väninnor. Det är inte alls samma sak.

Gissar att du inte är seriös, men varför skulle det ej vara samma sak? Så det är alltså ok om ts pratar om flickvännen med hans vänner, så länge det inte är med mamma?
  • Anonym (L)
    Anonym (Demp) skrev 2024-07-31 21:46:05 följande:

Nej, du bor inte prata med din mamma om din flickvän. Skapar en negativ dynamik mellan dom. Du kan ju anförtro dig till vänner i stället.

idén med svärföräldrar är att den nya ska bli behandlad som en del av familjen, dvs en dotter/ moder relation i det här fallet. Du skjuter dig i foten om du sabbar det.

Det beror ju på vad man säger och hur man lägger fram det. Lyfter man genuina tankar och problem, farhågor, eller sitter man bara och snackar strunt som kommer få föräldrarna att hata partnern? Jag skulle inte uppmana folk att smutskasta partnern bakom ryggen på personen, så gör man ju inte, men nästan alla pratar nog med vänner (eller familj) om sin partner och problem i förhållandet. Varför skulle det bara vara ok att anförtro sig till vänner men inte till familj? Med ditt resonemang så kan det ju lika gärna skapa en negativ dynamik mellan vännerna och flickvännen då. 

Alla har inte heller vänner att anförtro sig till. Man måste kunna prata med folk. Partnern kan inte vara hela ens värld. Dessutom är jag rätt säker på att även ts flickvän pratar om ts, antingen med hennes familj eller så med vänner, eller både och. 

• Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:00:13 följande:

För att jag tycker är oerhört gränslöst. Sedan tycker jag att om man är vuxen nog att ha ett seriöst förhållande, så ska man inte behöva söka trygghet hos mamma.
    Vem ska man söka trygghet hos? Hos sin partner som man endast har känt i ett halvår? Det är knappast något seriöst. En partner kan inte och ska inte vara hela ens värld.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:08:12 följande:
    Ja du L, som en vuxen människa så får man nog hitta tryggheten i sig själv. Man är ju inget barn längre som behöver en snuttefilt.
    Vilken värdering lägger du i ordet trygghet?
    Pratar du själv inte med dina föräldrar om problem..? Eller med vänner? Du pratar inte med någon förutom dig själv? För om du gör det så gör du ju precis samma sak, alltså söker trygghet hos andra. Eller du kanske är en stenhård tuffing som inte behöver någon annan än dig själv?
  • Anonym (L)
    Anonym (Byxlös) skrev 2024-07-31 22:11:27 följande:
    Precis. Det är normalen som få vill prata om. Vuxna kvinnor som hänger i sina mammors kjolar. 
    Det finns det många som gör, ja. I regel är kvinnor närmare sina mammor än vad män är. Är själv ett sådant exempel. Har en bror som inte alls är i närheten av lika nära mamma som jag är. Jag är betydligt mer mammas flicka.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:20:15 följande:
    Självklart pratar jag med människor. Men jag pratar inte om min man eller vårt förhållande med varken mamma, pappa eller vänner. Som jag skrev ovan är det ett gränslöst beteende. Jag är ingen "stenhård tuffing" men jag sitter inte sladdrar om min man till andra. Ska jag sitta och klaga på att han är dålig på att kommunicera ibland och lämnade en skitrand i toan i måndags, och sedan ska han sitta med dem vid nästa släktmiddag? Är det schysst? Skapar det en bra grund för deras relation till varandra?
    Ok, så om du och din man har problem i förhållandet så pratar du inte med någon annan om det? Och om det finns saker du stör dig på med din man så berättar du inte det för någon alls? Väldigt ovanligt, må jag säga. Är själv kvinna och har aldrig varit med om det. Man behöver inte sitta och vara elak eller säga taskiga saker om sin partner, det är ju givetvis inte bra, men att prata om eventuella problem med nära och kära är fullt normalt och otroligt vanligt. Vissa saker behöver man prata med någon annan än partnern om, för att få input och andras syn på saken. Nu vet vi inte ens vad det är ts har sagt.
  • Anonym (L)
    Anonym (orion) skrev 2024-07-31 22:20:20 följande:
    Ja, det är ok att prata om problem omkring flickvännen med hans vänner, men inte med sin mamma.

Anledningen är att flickvännen och hans mamma förväntas ha en familjerelation som svärdotter och svärmor och att han därför måste vara lojal mot sin flickvän som ny familjemedlem, så att han inte medvetet saboterar denna relation som ofta kan bli giftig nog ändå genom sin inbyggda dynamik.

Däremot måste han inte på samma sätt vara lojal med flickvännen gentemot vänner och bry sig så mycket om vad dessa tänker om henne.
    Alltså, ts flickvän är en tjej som han har varit med i ett halvår. Det är inte hans fru som han har barn med.

Att prata om flickvännen med vännerna kan ju göra att de också får en negativ syn på flickvännen, men du kanske inte tänkte så långt? Man kanske vill kunna umgås ihop med vänner också, inte bara med familjen? Med ditt resonemang så kan man inte prata med någon alls, vilket är helt orimligt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:30:52 följande:
    Inte ett dugg ovanligt. Och nej, jag pratar inte om honom på det sättet med folk som han också träffar och umgås med. Ska jag sitta på lördagen och berätta om problem och sedan på söndag ska vi alla äta söndagsmiddag tillsammans. Nej, inte en chans. Jag respekterar min man för mycket för att göra det. Förstår verkligen TS flickvän.
    Handlar inte om att visa respekt för sin man eller kvinna, det handlar om att alla har ett behov av att prata om problem,
    så även relationsproblem. Då brukar det bli nära och kära man vänder sig till, vem annars..? Kan ju inte direkt prata med brevbäraren. Du verkar ha ställt in dig på att det handlar om att man ska smutskasta partnern och säga elaka saker, men det handlar ju mer om att man lyfter problem och det tänker jag att man kan göra på ett respektfullt sätt. Det kanske handlar om att jag frågar min bästa vän om råd, eller att jag frågar vad hon tycker om min partners beteende gällande ett specifikt ämne. Det handlar om att få råd och utbyta tankar, inte snacka skit. 

Ja du, du får väl förstå ts flickvän bäst du vill, men hon gör garanterat samma sak själv.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:55:48 följande:
    Fast nu gör du dig bara dum. Vem har påstått att han ska prata med brevbäraren? Han kan väl prata med någon som hon inte måste umgås med.

Att uttala sig om vad flickvännen gör är ju också dumt. Varken du eller jag vet vad flickvännen gör. Du behöver inte utge dig för att veta vad andra gör, bara för att du själv gör på ett visst sätt.

Och jo, det handlar om respekt.

Man pratar väl ändå med den man kan prata med..? Det är långt ifrån alla man faktiskt kan prata om sådant med. Ts måste själv välja vem han känner att han kan anförtro sig till. Alltså, vad tror du att de pratar om egentligen? Du verkar ha ställt in dig på värsta tänkbara. Detaljer om deras sexliv, eller? Så om man har problem med att partnern snarkar så får man inte prata om det med sin mamma eller vänner som partnern kan träffa? Men herregud, gråt. 

Jag har aldrig någonsin påstått att jag vet vad någon annan gör, du får nog läsa ordentligt nu, men risken finns att hon själv gör samma sak. Det är då i alla fall inte ovanligt. 

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän