• Anonym (Mammas pojke)

Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

• Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:26:12 följande:
    Ok, så om du och din man har problem i förhållandet så pratar du inte med någon annan om det? Och om det finns saker du stör dig på med din man så berättar du inte det för någon alls? Väldigt ovanligt, må jag säga. Är själv kvinna och har aldrig varit med om det. Man behöver inte sitta och vara elak eller säga taskiga saker om sin partner, det är ju givetvis inte bra, men att prata om eventuella problem med nära och kära är fullt normalt och otroligt vanligt. Vissa saker behöver man prata med någon annan än partnern om, för att få input och andras syn på saken. Nu vet vi inte ens vad det är ts har sagt.
    Inte ett dugg ovanligt. Och nej, jag pratar inte om honom på det sättet med folk som han också träffar och umgås med. Ska jag sitta på lördagen och berätta om problem och sedan på söndag ska vi alla äta söndagsmiddag tillsammans. Nej, inte en chans. Jag respekterar min man för mycket för att göra det. Förstår verkligen TS flickvän.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:30:52 följande:
    Inte ett dugg ovanligt. Och nej, jag pratar inte om honom på det sättet med folk som han också träffar och umgås med. Ska jag sitta på lördagen och berätta om problem och sedan på söndag ska vi alla äta söndagsmiddag tillsammans. Nej, inte en chans. Jag respekterar min man för mycket för att göra det. Förstår verkligen TS flickvän.
    Handlar inte om att visa respekt för sin man eller kvinna, det handlar om att alla har ett behov av att prata om problem,
    så även relationsproblem. Då brukar det bli nära och kära man vänder sig till, vem annars..? Kan ju inte direkt prata med brevbäraren. Du verkar ha ställt in dig på att det handlar om att man ska smutskasta partnern och säga elaka saker, men det handlar ju mer om att man lyfter problem och det tänker jag att man kan göra på ett respektfullt sätt. Det kanske handlar om att jag frågar min bästa vän om råd, eller att jag frågar vad hon tycker om min partners beteende gällande ett specifikt ämne. Det handlar om att få råd och utbyta tankar, inte snacka skit. 

Ja du, du får väl förstå ts flickvän bäst du vill, men hon gör garanterat samma sak själv.
  • Anonym (Demp)
    Liniss skrev 2024-07-31 22:22:17 följande:

Ts, du ska inte förstöra din relation till din mamma för en tjej som du endast har varit med i ett halvår. Du känner knappt henne. Hon är inte din fru som du har barn med. Måste du välja så ska du givetvis välja att vara lojal mot din mamma. Din flickvän har ingen som helst rätt att bestämma vem du får eller inte får prata med. Du är inte hennes valp.

Din flickvän verkar svartsjuk och vill nog sära på dig och din mamma för att hon känner ett behov av att komma först. Du ska självklart inte bry dig om att hon inte uppskattar att du och mamma pratar om henne (så länge ni inte säger elaka saker om henne), hon gör givetvis exakt samma sak själv,
    med vänner och/eller familj. Tro inte något annat. 

Det här är inte ett triangeldrama. Ts slår split mellan flickvännen och svärföräldern. Varför skulle flickvännen vilja ha en relation med svärmodern i framtiden om hon känner sig utanför? De kanske flyttar ihop, bildar familj och så kommer avståndet mellan dom alltid att finnas där. Ts skjuter sig själv i foten.
  • Liniss
    Anonym (Demp) skrev 2024-07-31 22:40:57 följande:
    Det här är inte ett triangeldrama. Ts slår split mellan flickvännen och svärföräldern. Varför skulle flickvännen vilja ha en relation med svärmodern i framtiden om hon känner sig utanför? De kanske flyttar ihop, bildar familj och så kommer avståndet mellan dom alltid att finnas där. Ts skjuter sig själv i foten.
    Då får han väl göra slut med flickvännen då, om det inte funkar mellan dem. Problem solved. Mamma gör man knappast slut med, såvida det inte hänt något väldigt allvarligt. Skulle de nu, mot förmodan, flytta ihop och bilda familj så är det deras problem hur de ska lösa konflikten, men flickvännen kommer ju inte bli av med ts mamma så hon är nog så illa tvungen att acceptera att mamman finns med i bilden då.

Ts skulle naturligtvis aldrig ha berättat för flickvännen att han och mamman brukar prata om henne. Totalidiotiskt. Men men, gjort är gjort. Han ska däremot inte sluta prata om relationsproblem med sin mamma bara för att flickvännen beordrar honom att göra det, hon pratar garanterat om honom också.
  • Anonym (Väx upp)

Du får lära dig att det är otroligt oattraktivt att vara mammas pojke, det är första saken. För det andra får du absolut inte dela med dig om saker som inte är logistiska till dina föräldrar. Din mamma får absolut veta vad ni äter, var ni går och vad ni har på er och vad ni har för framtidsplaner men du är rentav omogen om du tror att  hon är orimlig för att du delar med dig av detaljer kring vad hon delar med sig till dig. Det kan handla om hennes familj, hennes preferenser och mycket annat som inte är nödvändigt för din mamma att veta. Att kunna känna av rummet och veta vad som är ert och vad som är okej att dela hör till något grundläggande i ett förhållande. 

Hon är absolut inte orimlig och det är dags för dig att inse att du måste respektera nya kvinnan i ditt liv minst lika mycket. 

Detta säger jag för att jag gjorde slut med min kille pga hans oförmåga att inse att hans mamma hör inte till vårt förhållande och har ingen som helst roll i att vare sig veta eller kommentera det som sker mellan oss. Beroende på vad du har delat med dig tycker jag att det är rimligt att hon gör slut med dig också för en man som inte kan ge sin partner trygghet är inte nåt o ha 

• Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:40:35 följande:
    Handlar inte om att visa respekt för sin man eller kvinna, det handlar om att alla har ett behov av att prata om problem,
    så även relationsproblem. Då brukar det bli nära och kära man vänder sig till, vem annars..? Kan ju inte direkt prata med brevbäraren. Du verkar ha ställt in dig på att det handlar om att man ska smutskasta partnern och säga elaka saker, men det handlar ju mer om att man lyfter problem och det tänker jag att man kan göra på ett respektfullt sätt. Det kanske handlar om att jag frågar min bästa vän om råd, eller att jag frågar vad hon tycker om min partners beteende gällande ett specifikt ämne. Det handlar om att få råd och utbyta tankar, inte snacka skit. 

Ja du, du får väl förstå ts flickvän bäst du vill, men hon gör garanterat samma sak själv.
    Fast nu gör du dig bara dum. Vem har påstått att han ska prata med brevbäraren? Han kan väl prata med någon som hon inte måste umgås med.

Att uttala sig om vad flickvännen gör är ju också dumt. Varken du eller jag vet vad flickvännen gör. Du behöver inte utge dig för att veta vad andra gör, bara för att du själv gör på ett visst sätt.

Och jo, det handlar om respekt.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Väx upp) skrev 2024-07-31 22:52:27 följande:

Du får lära dig att det är otroligt oattraktivt att vara mammas pojke, det är första saken. För det andra får du absolut inte dela med dig om saker som inte är logistiska till dina föräldrar. Din mamma får absolut veta vad ni äter, var ni går och vad ni har på er och vad ni har för framtidsplaner men du är rentav omogen om du tror att  hon är orimlig för att du delar med dig av detaljer kring vad hon delar med sig till dig. Det kan handla om hennes familj, hennes preferenser och mycket annat som inte är nödvändigt för din mamma att veta. Att kunna känna av rummet och veta vad som är ert och vad som är okej att dela hör till något grundläggande i ett förhållande. 

Hon är absolut inte orimlig och det är dags för dig att inse att du måste respektera nya kvinnan i ditt liv minst lika mycket. 

Detta säger jag för att jag gjorde slut med min kille pga hans oförmåga att inse att hans mamma hör inte till vårt förhållande och har ingen som helst roll i att vare sig veta eller kommentera det som sker mellan oss. Beroende på vad du har delat med dig tycker jag att det är rimligt att hon gör slut med dig också för en man som inte kan ge sin partner trygghet är inte nåt o ha 

Det brukar låta så här från kvinnor som själva är mammas flicka (eller pappas flicka), men som inte kan tåla att deras man är mammas pojke. Det finns många fler mammas flickor än mammas pojkar. 
  • Anonym (Tänk till)
    Liniss skrev 2024-07-31 22:46:14 följande:
    Då får han väl göra slut med flickvännen då, om det inte funkar mellan dem. Problem solved. Mamma gör man knappast slut med, såvida det inte hänt något väldigt allvarligt. Skulle de nu, mot förmodan, flytta ihop och bilda familj så är det deras problem hur de ska lösa konflikten, men flickvännen kommer ju inte bli av med ts mamma så hon är nog så illa tvungen att acceptera att mamman finns med i bilden då.

Ts skulle naturligtvis aldrig ha berättat för flickvännen att han och mamman brukar prata om henne. Totalidiotiskt. Men men, gjort är gjort. Han ska däremot inte sluta prata om relationsproblem med sin mamma bara för att flickvännen beordrar honom att göra det, hon pratar garanterat om honom också.
    Nä, mamma gör han knappast slut med. Men det kan bli ett ensamt liv för TS om han inte klarar att klippa nagelsträngen.
  • Anonym (Trams)

Din flickvän låter oerhört tramsig. Hade övervägt att göra slut. Är du säker på att hon inte är typ 18? Hon tror att hon kan bestämma över dina relationer. Måste du välja vem du ska vara lojal mot så väljer du ju givetvis mamma. En flicka som du känt i ett halvår är såklart ingenting om man jämför med din mamma som du känt hela livet. 

Risken är stor att hon själv pratar om dig med hennes nära och kära, bara så att du vet det. Det är normalt och vanligt att göra det. Det brukar jag också göra. 

• Core

Det finns någont smutsigt i att bli pratad om utan att själv få närvara och lägga fram sitt perspektiv. Du målar med all säkerhet en bild av henne som inte skulle stämma om hon själv får bidra i samtalet. 

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän