• Anonym (Mammas pojke)

Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

• Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Väx upp) skrev 2024-07-31 22:52:27 följande:

Du får lära dig att det är otroligt oattraktivt att vara mammas pojke, det är första saken. För det andra får du absolut inte dela med dig om saker som inte är logistiska till dina föräldrar. Din mamma får absolut veta vad ni äter, var ni går och vad ni har på er och vad ni har för framtidsplaner men du är rentav omogen om du tror att  hon är orimlig för att du delar med dig av detaljer kring vad hon delar med sig till dig. Det kan handla om hennes familj, hennes preferenser och mycket annat som inte är nödvändigt för din mamma att veta. Att kunna känna av rummet och veta vad som är ert och vad som är okej att dela hör till något grundläggande i ett förhållande. 

Hon är absolut inte orimlig och det är dags för dig att inse att du måste respektera nya kvinnan i ditt liv minst lika mycket. 

Detta säger jag för att jag gjorde slut med min kille pga hans oförmåga att inse att hans mamma hör inte till vårt förhållande och har ingen som helst roll i att vare sig veta eller kommentera det som sker mellan oss. Beroende på vad du har delat med dig tycker jag att det är rimligt att hon gör slut med dig också för en man som inte kan ge sin partner trygghet är inte nåt o ha 

Om det nu är så otroligt oattraktivt så är det ju märkligt att min flickvän ville bli ihop med mig från första början. Jag har ju varit mig själv hela tiden och inte försökt vara någon annan. Ditt påstående får därför stå för dig.

Sedan är det ett märkligt påstående att jag inte skulle respektera min flickvän för att jag pratar om relationsproblem med någon som står mig nära. Alternativet är att hålla allt inom mig och det mår ingen bra av. Likaså är det ett märkligt påstående att man inte skulle kunna ge sin partner trygghet för att man pratar om henne med en annan person. Min flickvän respekterar mig och ger mig trygghet, även om hon pratar om mig med andra. Självklart måste hon få prata om mig om hon har behov av det.

Så framstår du som oerhört omogen om du gjorde slut med din kille för en sådan sak. Det du kräver med ditt agerande är just att han inte pratar med någon om sina känslor utan att han håller dem inom sig. Då antar jag att du själv inte pratar om känslor med någon annan för om du gör det är du en stor hycklare.
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 23:08:02 följande:
    TS kallar sig för mammas pojke. Vad tror du själv? Har han klippt navelsträngen?
    Jag har hört uttrycket ?klippa navelsträngen? och att detta skulle vara någonting positivt. Men vad innebär det? Att man ska försämra relationen till sina föräldrar? På vilket sätt skulle det vara bättre?

Om man har en bra relation till sina föräldrar så ska man väl vara rädd om den och vårda den. Det finns alltför många dåliga relationer barn/förälder, förknippade med sorg över att relationen inte är bättre. Inget att eftersträva.
  • Core
    Anonym (Trams) skrev 2024-07-31 23:00:19 följande:
    Det är något vi alla gör, alltså pratar om andra. Så även om partnern och relationsproblem.

Att prata löst om ditten, datten och grannen är inte samma sak som att progressiv hela tiden berätta om din partner som du vet de mest intima detaljer om för din mamma. 

Visst har jag en bra relation med min mor, hon är bara 20 år äldre än mig så vi kan relatera mycket, men hur min partner är går jag inte in djupgående på, det är en kränkning 

• Anonym (Väx upp)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-01 00:05:04 följande:
    Om det nu är så otroligt oattraktivt så är det ju märkligt att min flickvän ville bli ihop med mig från första början. Jag har ju varit mig själv hela tiden och inte försökt vara någon annan. Ditt påstående får därför stå för dig.

Sedan är det ett märkligt påstående att jag inte skulle respektera min flickvän för att jag pratar om relationsproblem med någon som står mig nära. Alternativet är att hålla allt inom mig och det mår ingen bra av. Likaså är det ett märkligt påstående att man inte skulle kunna ge sin partner trygghet för att man pratar om henne med en annan person. Min flickvän respekterar mig och ger mig trygghet, även om hon pratar om mig med andra. Självklart måste hon få prata om mig om hon har behov av det.

Så framstår du som oerhört omogen om du gjorde slut med din kille för en sådan sak. Det du kräver med ditt agerande är just att han inte pratar med någon om sina känslor utan att han håller dem inom sig. Då antar jag att du själv inte pratar om känslor med någon annan för om du gör det är du en stor hycklare.
    Tja, att hon har blivit ihop med dig har inte med saken att göra för nu när hon vet vem du egentligen är, det är nu det spelar roll.

Tänker inte ens gå in och svara alla ord du har skrivit för ett väldigt tydligt tecken att du har gjort fel är att hon har tagit det illa upp så du har tydligen inte bara gått och snackat med din mamma som man snackar med vilken annan människa om. Det som är värre än nån som gör fel är nån som vägrar acceptera att de gör fel. Hoppas att hon inser att hon är värd mycket mer respekt. 
  • Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Väx upp) skrev 2024-07-31 23:22:10 följande:
    Jag pratar med min mamma om allt men då är min mamma mogen nog att inte visa det och jag är också mogen nog att inte gå och berätta för min kille vad jag har delat med mig.
    Detta säger jag för att jag gjorde slut med min kille pga hans oförmåga att inse att hans mamma hör inte till vårt förhållande och har ingen som helst roll i att vare sig veta eller kommentera det som sker mellan oss.
    Du gjorde slut med din förra kille för att han inte insåg att hans mamma inte fick veta vad som skedde mellan er.

Du pratar med din mamma om allt och delar med dig saker om din nuvarande kille.

Om din kille är som du så skulle han därmed göra slut med dig om han fick veta sanningen. Antingen är han mer tolerant än du eller så måste du leva med en ständig oro för att sanningen ska komma fram.
  • Anonym (Väx upp)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-01 01:28:41 följande:
    Detta säger jag för att jag gjorde slut med min kille pga hans oförmåga att inse att hans mamma hör inte till vårt förhållande och har ingen som helst roll i att vare sig veta eller kommentera det som sker mellan oss.
    Du gjorde slut med din förra kille för att han inte insåg att hans mamma inte fick veta vad som skedde mellan er.

Du pratar med din mamma om allt och delar med dig saker om din nuvarande kille.

Om din kille är som du så skulle han därmed göra slut med dig om han fick veta sanningen. Antingen är han mer tolerant än du eller så måste du leva med en ständig oro för att sanningen ska komma fram.
    1. Jag gjorde slut med honom då jag ansåg att en vuxen man som inte respekterar sin partner och inte förstår vilka saker som man inte ska dela med sin mor eller ej är inget för mig. Har man som tjej låg standard och tycker sånt är okej så får man ha det. Jag säger inte att alla borde göra som mig men i min värld finner jag ingen vidare framtid med en man vars första trygghet är sin mor istället för mig som är hans partner. Det är rentav odrägligt att min man ska disktuera relationsproblem med sin mor istället med mig. 

2. Jag pratar om allt med min mor och det finns ingen "sanning" som kan komma fram eftersom till skillnad från dig går jag inte och snackar skit bakom min kille och har inte några problem som jag har lyft. Om mamma sen råkar säga till min kille att jag har diskuterat hans nya skjorta med mamma eller hans spontana resa till Monaco är inget jag är rädd för. Det är skillnad mellan vad man säger och vad man inte säger. Det du saknar förmåga att förstå är att du har sårat din tjej genom att dela sådant som hör till er och inte din mamma. 

Jag och min kille är iaf mongna att diskutera sånt med varandra, du däremot är ute på ett forum när du borde lyfta frågan först med din partner. Du har  tydligen diskuterat ditt problem mer utfördligt med din mor och oss än henne. Undrar vem här som är omogen.
  • Anonym (Vek tjej)

Nr1 - TS skulle givetvis inte berättat för sin tjej att han kan diskutera även henne med sin mamma. Han kan nu välja att tona ner kontakten med sin mamma till sin flickvän, att inte berätta vad han och mamma pratar om.

Nr2 - Många kvinnor vill ta över socialt. Att dom ser sig som alfahonan socialt på något märkligt sätt. Titta bara på hur mycket mer problem det är med kvinnliga bonusmammor om man jämför med bonuspappor. En man skulle aldrig få för sig att vilja konkurrera sin kvinnas pappa. TS tjej verkar vara en av dessa kvinnor som nu vill ta över genom att försämra TS kontakt med sin mamma.

TS - Fortsätt ha en bra kontakt med din mamma. Om din tjej inte köper det, gör slut. Låt henne inte slå in en social kil mellan er. Om din tjej hade varit säkrare i sig själv hade hon bara skrattat lite och varit glad att ni har en bra kontakt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eek)

Har seriöst aldrig snackat om min relation i djupgående detalj. Med mina föräldrar, och otroligt sällan vidare djupgående med vänner heller. Speciellt INTE gemensamma. 

Tycker det är snudd på oförskämt att tala bakom ryggen på folk i tid och otid där den du talar om, skall ha (förhoppningsvis) en skapligt nära relation till den du pratar med. Blir ju jätte skevt om du skall snacka om specifika situationer OM din partner, till någon som gärna skall ha en bra relation till denne, och som då enbart får höra en sida utav myntet. Dvs, din uppfattning om det hela. Inte din partners uppfattning. Så skall då din partner inte ens veta om, att du berättat om det där till personen? Du vet. Den andre vet. Men din partner har ingen aning. Respektlöst. 

Ok om det är så att förhållandet inte känns bra, och man upplever att man mår dåligt i det. Att där finns varningsflaggor eller större problem. Och därför behöver få andras input på det hela, för att få en reality check huruvida något är normalt. Eller om man börjar normalisera grejer och inte själv kan avgöra vad som är vad. 

Jag hade också blivit arg i din flickväns läge, om du mer eller mindre beter dig som en skvallerbytta kring allt i er relation.

Vissa saker är och skall vara privat, där man faktiskt kan lita på att den man är tillsammans med inte skadar förtroendet genom att gå och vädra allt mellan himmel och jord till andra. Går ju inte att lita på att intima saker, eller sådant man uttryckligen inte vill att andra skall veta om. Såvida man inte väljer att berätta om det själv. Stannar mellan en själv och sin partner. När den ene då har en tendens att berätta om allt till sin mamma. 

Blir svårt att lita på att gränser inte kommer klivas över. Att saker man öppnar upp kring, om sig själv, till sin partner. Inte tillslut hamnar på svärmors kaffebord likt förbaskat ändå. Bakom ens rygg. Även då sådant som faktiskt inte har direkt med relationen i sig att göra. 

Handlar om att kunna känna tillit. Vilket man inte kan med någon som ständigt diskuterar förhållandet med andra.  

• Anonym (Gör inte det)

Såklart att du inte behöver välja, men det är inte OK att du pratar (negativa och privata) saker om din flickvän med din mamma, och inte heller (negativa och privata) saker om din mamma med din flickvän. Din mamma ska förstås inte heller prata (negativa och privata) saker om dig med sina väninnor. Jag har varit med om kollegor som har pratat så om sina barn på arbetsplatsen, och det är ett fruktansvärt svek.

T.ex. träffade jag en gång en tjej (jag visste att det var hon för hon är ensam om sin kombination av för- och efternamn i hela världen, efternamnet var nytaget), och då visste jag ALLT om henne, för att jag hade arbetat tillsammans med hennes mamma på en arbetsplats ett par år tidigare. Hennes psykiska problem, anorexia, självmordsförsök, preventivmetodsmisslyckanden, aborter... Jag berättade aldrig vad jag visste, men hade jag velat så hade jag kunnat förstöra mycket för den där tjejen. 

En av anledningarna till att jag skilde mig, var att jag hittade en gruppchat på min exmans Facebook, där han, hans pappa och hans båda systrar hade pratat massa skit om mig. Även väldigt privata saker som jag hade anförtrott honom satt de där och dissekerade. Det var saker som var av en sådan privat natur att han måste ha fattat att det var ett förtroende mellan oss, och inget som fick babblas vidare.

Ja jag vet att jag inte borde ha snokat i hans Messenger, men nu gjorde jag det ändå för att jag var orolig för något helt annat som inte visade sig stämma, men som hade varit ett mindre problem om det hade varit sant. För en annan kvinna hade kunnat försvinna för gott och man hade kunnat glömma bort eländet, men jag kunde inte kräva att han skulle bryta med sin ursprungsfamilj. Så gör inte så här! Det är möjligt att det redan är för sent med den här tjejen, men då får du försöka hitta en ny och sedan inte göra om samma misstag.

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän