• Anonym (Mammas pojke)

Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

• Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän
  • Anonym (orion)

Skärp dig, TS. Låt bli att diskutera problem omkring din flickvän med din mor. Och låt bli att jämföra detta med att hon diskuterar hur du är med sina väninnor. Det är inte alls samma sak.

• Anonym (Mammas pojke)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 21:18:14 följande:
    Håller med. Min första riktiga pojkvän var mammas pojke och det fick mig att göra slut till sist. Då var han19 år.  Med en vuxen mammas pojke hade jag gjort slut direkt.
    Intressant! Varför?
  • Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 21:39:34 följande:
    Du likställer att hjälpa sin mamma med att prata med sin mamma om flickvännen för att man behöver mammas trygghet?
    Så du tror inte att kvinnor pratar med sina mammor om relationsproblem och pojkvänner? Tillåt mig skratta. Det finns betydligt fler mammas flickor. 
  • Anonym (L)
    Anonym (orion) skrev 2024-07-31 21:51:30 följande:

Skärp dig, TS. Låt bli att diskutera problem omkring din flickvän med din mor. Och låt bli att jämföra detta med att hon diskuterar hur du är med sina väninnor. Det är inte alls samma sak.

Gissar att du inte är seriös, men varför skulle det ej vara samma sak? Så det är alltså ok om ts pratar om flickvännen med hans vänner, så länge det inte är med mamma?
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-07-31 21:52:09 följande:
    Intressant! Varför?

För att jag tycker är oerhört gränslöst. Sedan tycker jag att om man är vuxen nog att ha ett seriöst förhållande, så ska man inte behöva söka trygghet hos mamma.
  • Anonym (L)
    Anonym (Demp) skrev 2024-07-31 21:46:05 följande:

Nej, du bor inte prata med din mamma om din flickvän. Skapar en negativ dynamik mellan dom. Du kan ju anförtro dig till vänner i stället.

idén med svärföräldrar är att den nya ska bli behandlad som en del av familjen, dvs en dotter/ moder relation i det här fallet. Du skjuter dig i foten om du sabbar det.

Det beror ju på vad man säger och hur man lägger fram det. Lyfter man genuina tankar och problem, farhågor, eller sitter man bara och snackar strunt som kommer få föräldrarna att hata partnern? Jag skulle inte uppmana folk att smutskasta partnern bakom ryggen på personen, så gör man ju inte, men nästan alla pratar nog med vänner (eller familj) om sin partner och problem i förhållandet. Varför skulle det bara vara ok att anförtro sig till vänner men inte till familj? Med ditt resonemang så kan det ju lika gärna skapa en negativ dynamik mellan vännerna och flickvännen då. 

Alla har inte heller vänner att anförtro sig till. Man måste kunna prata med folk. Partnern kan inte vara hela ens värld. Dessutom är jag rätt säker på att även ts flickvän pratar om ts, antingen med hennes familj eller så med vänner, eller både och. 

• Anonym (L)
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:00:13 följande:

För att jag tycker är oerhört gränslöst. Sedan tycker jag att om man är vuxen nog att ha ett seriöst förhållande, så ska man inte behöva söka trygghet hos mamma.
    Vem ska man söka trygghet hos? Hos sin partner som man endast har känt i ett halvår? Det är knappast något seriöst. En partner kan inte och ska inte vara hela ens värld.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:04:30 följande:
    Vem ska man söka trygghet hos? Hos sin partner som man endast har känt i ett halvår? Det är knappast något seriöst. En partner kan inte och ska inte vara hela ens värld.
    Ja du L, som en vuxen människa så får man nog hitta tryggheten i sig själv. Man är ju inget barn längre som behöver en snuttefilt.
  • Anonym (Byxlös)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 21:56:37 följande:
    Så du tror inte att kvinnor pratar med sina mammor om relationsproblem och pojkvänner? Tillåt mig skratta. Det finns betydligt fler mammas flickor. 
    Precis. Det är normalen som få vill prata om. Vuxna kvinnor som hänger i sina mammors kjolar. 
  • Anonym (Vek tjej)

TS - Din tjej vill ha kontroll och komma först i dina prioriteringar. Din goda kontakt med din mamma kan upplevas som ett hot eller en form av rival för en osäker flickvän.

TS - Ändra inte på dig eller anpassa din fina relation med din mor för att hon nu vill ändra på det. Om hon varit trygg i sig själv så hade hon välkomnat din goda relation med din mor.

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän