• Anonym (Demp)

Prata med mamma om min flickvän

Nej, du bor inte prata med din mamma om din flickvän. Skapar en negativ dynamik mellan dom. Du kan ju anförtro dig till vänner i stället.

idén med svärföräldrar är att den nya ska bli behandlad som en del av familjen, dvs en dotter/ moder relation i det här fallet. Du skjuter dig i foten om du sabbar det.

• Anonym (Demp)
    Liniss skrev 2024-07-31 22:22:17 följande:

Ts, du ska inte förstöra din relation till din mamma för en tjej som du endast har varit med i ett halvår. Du känner knappt henne. Hon är inte din fru som du har barn med. Måste du välja så ska du givetvis välja att vara lojal mot din mamma. Din flickvän har ingen som helst rätt att bestämma vem du får eller inte får prata med. Du är inte hennes valp.

Din flickvän verkar svartsjuk och vill nog sära på dig och din mamma för att hon känner ett behov av att komma först. Du ska självklart inte bry dig om att hon inte uppskattar att du och mamma pratar om henne (så länge ni inte säger elaka saker om henne), hon gör givetvis exakt samma sak själv,
    med vänner och/eller familj. Tro inte något annat. 

Det här är inte ett triangeldrama. Ts slår split mellan flickvännen och svärföräldern. Varför skulle flickvännen vilja ha en relation med svärmodern i framtiden om hon känner sig utanför? De kanske flyttar ihop, bildar familj och så kommer avståndet mellan dom alltid att finnas där. Ts skjuter sig själv i foten.
  • Anonym (Demp)
    Liniss skrev 2024-07-31 22:46:14 följande:
    Då får han väl göra slut med flickvännen då, om det inte funkar mellan dem. Problem solved. Mamma gör man knappast slut med, såvida det inte hänt något väldigt allvarligt. Skulle de nu, mot förmodan, flytta ihop och bilda familj så är det deras problem hur de ska lösa konflikten, men flickvännen kommer ju inte bli av med ts mamma så hon är nog så illa tvungen att acceptera att mamman finns med i bilden då.

Ts skulle naturligtvis aldrig ha berättat för flickvännen att han och mamman brukar prata om henne. Totalidiotiskt. Men men, gjort är gjort. Han ska däremot inte sluta prata om relationsproblem med sin mamma bara för att flickvännen beordrar honom att göra det, hon pratar garanterat om honom också.
    Ska han göra slut med flickvännen för att han skapat en konflikt mellan dom? Varför ens skapa en konflikt från första början?
  • Anonym (Demp)
    Liniss skrev 2024-07-31 23:16:46 följande:
    Jag antar att han inte vill göra slut med mamma så då lär det ju bli flickvännen, ja. Funkar det inte så funkar det inte.
    Återigen, det är inte ett triangeldrama. Varför ska han skapa en konflikt dem emellan för att sen tydligen tvingas göra ett val? Det är ju fruktansvärt korkat. Han är antingen limmet eller den splittrande faktorn.
  • Anonym (Demp)
    Anonym (Vek tjej) skrev 2024-08-01 14:10:11 följande:

Om man pratar om sin partner med sin bästa vän då? Jag tänker på er som blir kränkta av att TS pratar med sin mamma.

Tjejer pratar absolut skit och gnäller på sina partners till sina bästa väninnor. Sen kommer dom på grillkväll eller annat och då har inte maken en chans att bemöta kritiken.

Det är så livet är, ta det inte så personligt. Folk kommer prata om folk. 

Du kan inte förutsätta att tjejer gör si eller så. Skitsnack är skitsnack. Ts får stå för sitt oavsett "hur tjejer gör" Det är ingen könskrigartråd där det ena på något underligt sätt upphäver det andra.

Blir ganska svårt för ts tjej att skapa en relation med hans mamma nu. Blir ganska svårt för ts mamma att skapa en relation med ts tjej också. Kanske det han ville? För så svårt är det väl inte att räkna ut om man funderar i två steg.
  • Anonym (Demp)
    Anonym (Vek tjej) skrev 2024-08-01 15:12:41 följande:
    Ja, TS skulle inte sagt något överhuvudtaget. Sen behöver vi inte göra det till en könskrigartråd. Det jag menade var att många snackar om sin partner i olika forum. Jag har tom arbetat på några företag där det pratats öppet om hur deras partners är där dom andra skrattat med och fyllt på med vad sina partners gör.

Man berättar dock inte till sin partner att man har sagt detta. Precis som att det finns vissa andra saker som man inte berättar. Att vara helt 100% ärlig i alla situationer i en relation är inte många som är. Det är tom socialt inkompetent att känna att allt måste vara helt ärligt och öppet. 
    Oavsett om tjejen aldrig skulle få reda på skitsnacket, så skapar ts en avgrund mellan de två då mammans relation riskerar att kännas krystat. Han kanske vill det innerst inne, någon slags ägande till mamman som han känner är konkurrensutsatt. Ts bör nog göra en inre resa för att ta reda på sånt.
  • Anonym (Demp)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-01 17:46:21 följande:
    Man kan konstatera att jag gjorde ett stort misstag som berättade för min flickvän att jag pratar om henne med mamma. Hade jag inte råkat försäga mig hade ingen skada varit skedd, för det man inte känner till mår man inte dåligt av. Visst är det så att många skvallrar om varandra, det kan man ju inte förneka.

Frågan är hur stor skada som är skedd? Har jag saboterat min flickväns tillit till mig? Jag vet att jag borde ta upp detta med henne men jag vågar inte riktigt det för hon blev så arg sist.

Du har inte bara saboterat flickvännens tillit. Du har möjligen saboterat din mammas möjlighet att ha en relation med flickvännen. Du bygger en dålig grund för ett längre förhållande. 

Sen att du inte vågar ta upp saker för att du känner en rädsla för att någon blir arg lägger inte heller en bra grund till ett stabilt förhållande.

Det finns utrymme för personlig utveckling för dig här. Sen så ska du inte bry dig om hur andra gör/ inte gör. Det här är bara ditt förhållande.

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän