• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • ClumsySmurf
    Padirac skrev 2024-08-30 23:53:09 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-08-30 23:48:51 följande:
    om man förbjuder spridning av desinformation och om nu trump är en sån där nazist som sprider desinformation
    kan det då bli förbjudet att sprida information som säger att trump är en sån där nazist som sprider desinformation?
    Trump kan säkert förbjuda det.

Om det du skriver är sant då är det inte desinformation, men det skulle säkert trump skita i.

Om det du skriver är desinformation så är det inte sant.

Hur kan det vara svårt att begripa vad ordet desinformation betyder 
    "Disinformation is false information deliberately spread to deceive people."
    Det verkar vara betydligt lättare än att begripa att den som bestämmer vad som är desinformation och inte kan vara den som sprider desinformation.

Att man ens ska behöva ha diskussionen när vi har lagar som är baserade på "faktan" det finns tjejkukar, men det är väl i sej ett bevis på hur otroligt svårt det kan vara för vissa att begripa självklarheter.
  • Padirac

Nu spekulerar du om saker som inte är kända som om de vore faktiska verkligheter...

Om det kommer att handla om uppsåt eller oaktsamhet eller någonting annat vet vi inte. 

Redan idag är det inte uteslutet att den dumbom som går på rasistiska påståenden, övertygas och sprider det vidare kan dömas för hets mot folkgrupp.

Vad i fråga om hets mot folkgrupp blir ovidkommande i det fallet med en dumbom?

Digestive skrev 2024-08-31 00:30:54 följande:
    Det fanns ingen anledning för dig att invända mot min oro då den av allt att döma är befogad och än mindre någon anledning att skicka aktuellt citat åt mitt håll då definitionen av "desinformation" inte är (vad vi vet om) ledande i lagens utformning.

Exempelvis och som du tidigare skrev:

"Att ha fel är som jag skrev tidigare inte samma sak som att sprida desinformation, spridandet av desinformation har en tydlig avsikt, men dumbomar, obildade och nyttiga idioter kan mycket väl begå brott då uppsåt kan finnas där också."

Vilket blir helt ovidkommande i ett sammanhang där resultatet av lagförslaget inte utesluter att även de förstnämnda lagförs - vilket givetvis är den uppenbara oron, det vill säga att offren för desinformation (de som går på den, övertygas och sprider ordet vidare) lagförs.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-08-31 02:01:15 följande:

Nu spekulerar du om saker som inte är kända som om de vore faktiska verkligheter...

Om det kommer att handla om uppsåt eller oaktsamhet eller någonting annat vet vi inte. 

Redan idag är det inte uteslutet att den dumbom som går på rasistiska påståenden, övertygas och sprider det vidare kan dömas för hets mot folkgrupp.

Nej, utan som jag skriver så är min oro befogad. Den är nämligen befogad av att dörren överhuvudtaget står öppen för "någonting annat".

Precis. Lägg även till att "desinformation" är betydligt bredare än "rasistiska påståenden" för att inte säga näst intill oändligt mycket bredare.

Ingenting särskilt men desinformation innebär inte heller hets mot folkgrupp i någon särskild bemärkelse. Finns det någon anledning till att du fokuserar på just hets mot folkgrupp i denna frågan och som jag missar?
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • nattuw
    molly50 skrev 2024-08-30 00:00:32 följande:
    Jadå,det har jag gjort.
    Och jag tycker inte heller att politiker ska sprida desinformation.
    Så vilket straff tycker du är lämpligt för politiker som har svårt att hålla sig till sanningen?
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-08-30 08:34:16 följande:

Trump utsåg tre konservativa abortmotståndare till domare till Högsta domstolen och detta resulterade i upphävandet av Roe v. Wade och överlämnandet av aborträtten till delstaterna. Donald Trump är därför i högsta grad skyldig till att flera delstater kraftigt har begränsat amerikanska kvinnors rätt till abort (även om detta har skett nu när Biden är president)

Så du anser att det är ett problem när USA:s främsta jurister inte tolkar den amerikanska konstitutionen som du anser att den borde tolkas.

Vi kan även konstatera att du tycker att Trump borde ta ansvar för vilka lagar som USA:s delstater stiftar eftersom Trump har tillsatt domare som inte tolkar den amerikanska konstitutionen på ett sätt som du godkänner.
    KillBill skrev 2024-08-30 08:34:16 följande:

Kamala Harris, har lovat att om hon blir president, så kommer hon arbeta för att stärka och skydda rätten till abort på federal nivå genom lagstiftning och andra politiska åtgärder. Hon kommer också arbeta för att säkerställa att tillgången till aborttjänster är rättvis och tillgänglig för alla kvinnor, oavsett deras ekonomiska situation eller geografiska plats.

Tycker du att de amerikanska delstaternas självbestämmande skall minskas över lag eller bara i frågor där de av delstaten framröstade politikerna och därmed majoriteten av delstatens innevånare har en annan åsikt än dig?
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 16:25:07 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så är det där inget jag ens har hört talas om och kan således inte heller uttala mig om det.
    Men nu vet du.

Så då undrar jag om du kan förstå det principiella problemet med att förbjuda "desinformation" när det är den som har makten som beslutar vad som är "desinformation".

Fokusera på det jag fetat i mitt inlägg för det är det allting kokar ned till
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 16:31:12 följande:
    Men om alla ska få bestämma vem eller vad de vill tro på så kan ju precis vad som helst spridas runt.

Kanske med fara för andras liv.

Det tycker inte jag är rätt.
    Om alla ska få bestämma själva vem och vad de vill tro på ...

Det tycker inte jag är rätt.

Förstår du själv vad det är du skriver här?

Är det verkligen din syn på individen och samhället att en människa inte ska få välja själv vad hon vill tro på?
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-29 23:54:51 följande:
    Ja,precis. Det är det här jag menar.
    Och ändå förespråkar du Walz förslag om att det möjligen inte skall finnas "yttrandefrihet för "desinformation" och (ännu luddigare) "hat".

Utan att veta om det blir Walz eller Trump som kommer att definiera vad som är "hat" och "desinformation".
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-30 00:00:32 följande:
    Jadå,det har jag gjort.
    Och jag tycker inte heller att politiker ska sprida desinformation.
    Men du vill inte säga vem av de båda politikerna det är som sprider "desinformation" och därför skall tystas.

Du är inte helt bekväm med att ta denna fråga till sin yttersta spets och konsekvens, va?!
  • Padirac

Hets mot folkgrupp är en bra analogi då det handlar om yttranden och avsikter och det finns gott om både  dumbommar och nyttiga idioter och de med en tydlig avsikt.

Dessutom är det som jag uppfattar det inte ovanligt att de som sprider hets mot folkgrupp bygger en inte liten del av sin hatiska agitation på falska uppgifter och det som kallas desinformation.

Här finns en kort utläggning om desinformation, yttrandefrihet, begränsningar och här tas just hets mot folkgrupp upp som ett exempel, men det pekas också på andra säkerhetsaspekter

lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-sprida-desinformation

Digestive skrev 2024-08-31 04:15:48 följande:
    Nej, utan som jag skriver så är min oro befogad. Den är nämligen befogad av att dörren överhuvudtaget står öppen för "någonting annat".

Precis. Lägg även till att "desinformation" är betydligt bredare än "rasistiska påståenden" för att inte säga näst intill oändligt mycket bredare.

Ingenting särskilt men desinformation innebär inte heller hets mot folkgrupp i någon särskild bemärkelse. Finns det någon anledning till att du fokuserar på just hets mot folkgrupp i denna frågan och som jag missar?
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?