• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • ClumsySmurf
    Anonym (GF) skrev 2024-08-31 08:14:18 följande:
    Men du vill inte säga vem av de båda politikerna det är som sprider "desinformation" och därför skall tystas.

Du är inte helt bekväm med att ta denna fråga till sin yttersta spets och konsekvens, va?!
    finns det någon politiker som inte sprider desinformation?

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2024-08-31 14:22:54 följande:
    Det var 'bara' en majoritet av de som röstade  i Ohio som ville ha rätt till abort. Man drog fler till valurnorna genom att samtidigt ha droglegalisering som en av sakerna att rösta om samtidigt. Och det diskuterades vilt i politiska kretsar hur texten skulle formuleras om abort, då olika formuleringar kan betyda olika saker och tolkas mer eller mindre negativt. Men det är som det ska vara - de som anser det betydelsefullt går och röstar, de som anser det kvittar vilket som, gör det inte. 
    Ifrågasätter påståendet att en majoritet av USAs befolkning anser att kvinnor ska ha rätt till abort? I så fall ser jag fram mot att ta del av fakta som pekar mot att mitt påstående inte stämmer.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-08-31 14:54:00 följande:
    Ifrågasätter påståendet att en majoritet av USAs befolkning anser att kvinnor ska ha rätt till abort? I så fall ser jag fram mot att ta del av fakta som pekar mot att mitt påstående inte stämmer.
    Fast nu är det ju ändå så, att aborternas vara eller inte vara är en fråga i varenda presidentvalskampanj, och varenda tillsättning av makthavare överhuvudtaget i det federala USA eller i en delstat. Om det skulle vara så fullkomligt självklart för det amerikanska folket att abort ska vara tillåtet, så skulle det inte vara så. Eller? Det är ju liksom inget bråk om ifall slaveri ska tillåtas, eller om det ska vara en plikt att gå i kyrkan...
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-08-31 14:54:00 följande:
    Jag säger att du kan ha fel då du påstar att det var en stor majoritet av folket i Ohio som var för att kvinnor skulle garanteras rätten till abort.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-08-31 08:27:57 följande:

Hets mot folkgrupp är en bra analogi då det handlar om yttranden och avsikter och det finns gott om både  dumbommar och nyttiga idioter och de med en tydlig avsikt.

Dessutom är det som jag uppfattar det inte ovanligt att de som sprider hets mot folkgrupp bygger en inte liten del av sin hatiska agitation på falska uppgifter och det som kallas desinformation.

Här finns en kort utläggning om desinformation, yttrandefrihet, begränsningar och här tas just hets mot folkgrupp upp som ett exempel, men det pekas också på andra säkerhetsaspekter

lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-sprida-desinformation

Jag tycker att det mest blir konstigt då det inte finns någon motsvarande lag i USA vars grundlagar förbjuder det samma. Sverige får inte ens utreda dessa brott i USA/på plattformar som är stationerade i USA.

Det finns inte en chans att den eventuella lagen kommer att påminna om Sveriges lag om hets mot folkgrupp, inte ens i det minsta. Varför jag har svårt att se relevansen - även om jag kan förstå vad du menar i ett imaginärt sammanhang.

Rasism av den specifika typen 'låga förväntningar' har inte letat sig in i lagen på samma sätt där borta. I USA förväntas en medborgare kunna hantera 'What's on peoples mind.' även om huden inte är blek.

Jag tror att du kommer att bli besviken om det är hets mot folkgrupp som känns relevant för dig i sammanhanget.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-08-31 15:56:43 följande:
    Jag säger att du kan ha fel då du påstar att det var en stor majoritet av folket i Ohio som var för att kvinnor skulle garanteras rätten till abort.
    Det verkade vara fler som var för rätten till abort än som var mot.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-08-31 16:10:54 följande:
    Jag tycker att det mest blir konstigt då det inte finns någon motsvarande lag i USA vars grundlagar förbjuder det samma. Sverige får inte ens utreda dessa brott i USA/på plattformar som är stationerade i USA.

Det finns inte en chans att den eventuella lagen kommer att påminna om Sveriges lag om hets mot folkgrupp, inte ens i det minsta. Varför jag har svårt att se relevansen - även om jag kan förstå vad du menar i ett imaginärt sammanhang.

Rasism av den specifika typen 'låga förväntningar' har inte letat sig in i lagen på samma sätt där borta. I USA förväntas en medborgare kunna hantera 'What's on peoples mind.' även om huden inte är blek.

Jag tror att du kommer att bli besviken om det är hets mot folkgrupp som känns relevant för dig i sammanhanget.
    Analogin med hets mot folkgrupp handlade inte om mina känslor, kanske om dina?

Det var ett försök till ett principiellt resonemang om uppsåt och dumbommar, sorry om det flög över dig.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-08-31 16:10:54 följande:

Det finns lagar på andra håll man kan jämföra med. Här från Canada laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-46/section-372.html
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-08-31 17:57:34 följande:
    Analogin med hets mot folkgrupp handlade inte om mina känslor, kanske om dina?

Det var ett försök till ett principiellt resonemang om uppsåt och dumbommar, sorry om det flög över dig.
    Mmm...
    Padirac skrev 2024-08-31 18:28:41 följande:
    Det finns lagar på andra håll man kan jämföra med. Här från Canada laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-46/section-372.html
    Ja, om lagen implementeras så hoppas jag att den blir dylikt utformad och inte lagför folk som inte visste bättre.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2024-08-31 15:56:43 följande:
    När Ohio röstade om rätten till abort hade väljarna att ta ställning till följande alternativ: 

"Yes": Detta alternativ avsåg en ändring av Ohios konstitution för att inkludera en rätt till abort upp till ungefär vecka 22 av graviditeten, och efter denna tidpunkt om det är nödvändigt för att skydda den gravida personens liv eller hälsa.

"No": De som röstade  för detta alternativ röstade för att Ohios konstitution (som Republikanerna drivit igenom)  inte skulle ändras vilket skulle innebära att rätten till abort skulle vara mycket begränsad..

Jasidan fick 56,6% av rösterna och nejsidan 43,4% av rösterna och det måste betraktas som en tydlig majoritet.  

I det senaste delstatsvalet i Ohio 2022, fick den republikanske kandidaten, 62,8% av rösterna och den demokratiske kandidaten fick 37,2% av rösterna. Detta indikerar att även många republikanska valde att rösta för kvinnors rätt till abort. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?