• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-08-08 19:07:32 följande:
    Jag såg att Trump pratat om ålder nyligen - 81 var tydligen ingen ålder enligt honom nu

www.newsweek.com/trump-says-biden-wasnt-too-old-president-1932987

"Donald Trump addressed Joe Biden's age, but not as a criticism of his former rival, instead saying the 81-year-old president is "not old."

During his 90-minute speech at a rally in Harrisburg, Pennsylvania, on Wednesday Trump referenced a February report looking into Biden's handling of classified information in which special counsel Robert Hur wrote that the president presented as a "sympathetic, well-meaning, elderly man with a poor memory."

"The special counsel, which is basically a special prosecutor, judged him to be essentially mentally incompetent with poor memory but a nice old guy," Trump stated. "He's not old. You know, 81 is not old. I have friends that are 95 that are...Bernie Marcus, founder of Home Depot, 95 years old, still sharp. I spoke to him the other day. I said, 'I think you're smarter now than you were 30 years ago.' I said what's going on?""
    Det Trump säger där är att åldrandet är individuellt, och det stämmer ju.

Sedan kanske man ändå borde ha någon övre åldersgräns för att bli president (kanske 70 år vid tillträdesdatumet), för att i någon mån säkerställa att personen ska orka i alla fyra åren. Åldrandet kan ju ofta gå ryckvis, så att en äldre person som varit alldeles klar och pigg till nyss, plötsligt åldras jättefort och blir förvirrad och borta i huvudet.

Men detta är i så fall något som amerikanarna får fundera på inför kommande val, ifall de vill ha någon sådan generell åldersgräns, det är inte aktuellt nu när den åldersgränsen helt enkelt inte finns. Så nu kan de sluta tjata om ålder under den här kampanjen, tycker man. 

Generellt tycker jag att det är positivt att äldres erfarenheter tas tillvara - inom rimliga gränser då. I Sverige gör vi tvärtom; vi sorterar bort människor otroligt tidigt i stället, med alla de kunskaper och erfarenheter de samlat på sig i flera decennier... DET är ju också tokigt. 
  • Padirac

En del är korkade oavsett ålder, Bidens erfarenhet slår Trumps förmågor oavsett hur trött Biden är. Trump är ju stockdum som inte förstår och accepterar sin valförlust.

Cathariiina skrev 2024-08-08 19:59:10 följande:
    Det Trump säger där är att åldrandet är individuellt, och det stämmer ju.

Sedan kanske man ändå borde ha någon övre åldersgräns för att bli president (kanske 70 år vid tillträdesdatumet), för att i någon mån säkerställa att personen ska orka i alla fyra åren. Åldrandet kan ju ofta gå ryckvis, så att en äldre person som varit alldeles klar och pigg till nyss, plötsligt åldras jättefort och blir förvirrad och borta i huvudet.

Men detta är i så fall något som amerikanarna får fundera på inför kommande val, ifall de vill ha någon sådan generell åldersgräns, det är inte aktuellt nu när den åldersgränsen helt enkelt inte finns. Så nu kan de sluta tjata om ålder under den här kampanjen, tycker man. 

Generellt tycker jag att det är positivt att äldres erfarenheter tas tillvara - inom rimliga gränser då. I Sverige gör vi tvärtom; vi sorterar bort människor otroligt tidigt i stället, med alla de kunskaper och erfarenheter de samlat på sig i flera decennier... DET är ju också tokigt. 
  • nihka
    KillBill skrev 2024-08-08 10:43:05 följande:
    Det är väl ändå tvärt om? När Biden var med i racet pratade Trump supportrarna bara om Bilden ålder men nu när Biden hoppat av och Donald Trump är den äldste presidentkandidaten genom tiderna är man inte längre intresserad av att prata om ålder..
    Hahaha! Precis så är det. Båda är ju på tok för gamla men bara en hade vett att kliva åt sidan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Hejhopp)
    Cathariiina skrev 2024-08-07 18:51:19 följande:
    Visst är de där klippen underhållande..? Vänster-/genus-/HBTQ-packet var så säkra på segern... och så segrade det sunda förnuftet ändå! Precis som kommer att ske i höst!
    När ska du låtsas vara kvinna och komma ut som man? Ingen tror på att du är kvinna vid det här laget längre. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Padirac skrev 2024-08-08 20:27:37 följande:

En del är korkade oavsett ålder, Bidens erfarenhet slår Trumps förmågor oavsett hur trött Biden är. Trump är ju stockdum som inte förstår och accepterar sin valförlust.

Trump är den mest korkade presidenten världen nånsin beskådad. Allt som kommer ur den mannens mun låter så ointelligent att man storknar. 
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 22:10:54 följande:
    När ska du låtsas vara kvinna och komma ut som man? Ingen tror på att du är kvinna vid det här laget längre. 
    Det är jag i alla fall. Men jag kan förstå att jag ibland misstas för man i skrift, då jag har ett bättre logiskt tänkande än de flesta kvinnor. En större förmåga att tänka själv, och inte bara följa flocken. Därför svalde jag aldrig propagandan om mångkulturens välsignelser, t.ex.. Inte heller har jag svalt genustramset, eller det ensidiga hetsandet mot Mr Trump.
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 22:23:37 följande:
    Trump är den mest korkade presidenten världen nånsin beskådad. Allt som kommer ur den mannens mun låter så ointelligent att man storknar. 

Det är just sådant här... Folk sa likadana saker om de båda presidenterna Bush (också republikaner), tidvis även om Reagan (även om folk i allmänhet var impade av att han varit Hollywood-skådis, därför höll sig kritiken inom gränser trots att han också var republikan och en typisk sådan) och om Påve Johannes Paulus, som ju var både superintelligent, insiktsfull och empatisk - en av de finaste människorna som någonsin levat.

En person som är normalintelligent själv, borde ju förstå att man inte kan uppnå sådana positioner (om man inte är kunglig och föds till makten, såklart) genom att vara ointelligent. Inte ens om man har fördelar som pengar och kontakter, 
    för det är det flera som har. Konkurrensen är mördande. Vem vill INTE bli President av USA eller Påve (alltså av alla prästvigda inom katolska kyrkan i hela världen), liksom..? 
  • Anonym (Hejhopp)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 22:38:22 följande:
    Det är jag i alla fall. Men jag kan förstå att jag ibland misstas för man i skrift, då jag har ett bättre logiskt tänkande än de flesta kvinnor. En större förmåga att tänka själv, och inte bara följa flocken. Därför svalde jag aldrig propagandan om mångkulturens välsignelser, t.ex.. Inte heller har jag svalt genustramset, eller det ensidiga hetsandet mot Mr Trump.
    Logiskt tänkande? Haha. 

Det är nästan så att man får en hjärnblödning av att läsa dina texter så ologiska de är. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 22:45:46 följande:

Det är just sådant här... Folk sa likadana saker om de båda presidenterna Bush (också republikaner), tidvis även om Reagan (även om folk i allmänhet var impade av att han varit Hollywood-skådis, därför höll sig kritiken inom gränser trots att han också var republikan och en typisk sådan) och om Påve Johannes Paulus, som ju var både superintelligent, insiktsfull och empatisk - en av de finaste människorna som någonsin levat.

En person som är normalintelligent själv, borde ju förstå att man inte kan uppnå sådana positioner (om man inte är kunglig och föds till makten, såklart) genom att vara ointelligent. Inte ens om man har fördelar som pengar och kontakter, 
    för det är det flera som har. Konkurrensen är mördande. Vem vill INTE bli President av USA eller Påve (alltså av alla prästvigda inom katolska kyrkan i hela världen), liksom..? 

Helt fel. Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ. 

USAs presidenter med lägst IQ.

Låga men inte jätte låga.

Gerald R. Ford  IQ 121
    Dwight David Eisenhower IQ 122

Presidenter med väldigt låga IQ: 

Ronald Wilson Reagan IQ 105
    George Herbert Walker Bush IQ 98
    George Walker Bush IQ 91. 

• Anonym (Hejhopp)

Trump har läst nationalekonomi med inriktning finans. Enligt uppgifter från nätet så har de som studerar finans en medel IQ på 105. Inte så imponerande med andra ord. 

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?