• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-30 18:40:31 följande:

Jämfört med Biden är Trump nästan ett under av ork och livskraft. Men nu när Biden är borta och Trump ställs mot en betydligt yngre kandidat, blir det tydligt att Trump egentligen också är för gammal. Han är bara några år yngre än Biden, båda är för gamla för att bli presidenter igen.

Och jo, man märker det på Trump. Inte lika mycket som på Biden, men det märks. Det är ändå möjligt att Trump vinner, att Harris inte lyckas bibehålla den medvind hon har fått. Den som lever får se.

Republikanerna hoppas nog att JD Vance ska vara redo att ta över om (när) Trump faller ifrån, eller inte orkar längre. Men Vances popularitet har väl dalat?

Vance är den ideala republikanska kandidaten "på papper" - han personifierar den amerikanska drömmen, och den gillar ju republikanerna. Plus att han är en motvikt till Trump på det sättet att han har alla sina barn inom äktenskapet och inte har varit involverad i några sexskandaler, det gillar också republikanerna. Samt att han är troende, och han har dessutom kommit till sin tro själv, han är inte född in i den. Han har verkligen tänkt till och gjort ett aktivt val, och det ger pluspoäng hos de troende kristna. 

MEN Vance har svårt att "ta" massorna. Jag tror att det också är en följd av hans svåra uppväxt, tyvärr. Det går inte att vara så där härligt trygg och självsäker och öppen och "älska mig och älska mitt parti" som de kan vara, som har vuxit upp i trygghet. Rädsla och otrygghet i barndomen blir kvar som ett ok, som gör människor mer inbundna och avvaktande mot människor, tyvärr. Han försöker att "skratta upp sig" och le och skämta och härma Trump (ja det tror jag faktiskt) när han talar till och med människor, men det vill sig inte riktigt, det blir tillgjort. 

Kamalas enfaldiga skrattande är å andra sidan inte ett dugg bättre...
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Cathariiina skrev 2024-07-30 18:50:22 följande:
    Vance är den ideala republikanska kandidaten "på papper" - han personifierar den amerikanska drömmen, och den gillar ju republikanerna. Plus att han är en motvikt till Trump på det sättet att han har alla sina barn inom äktenskapet och inte har varit involverad i några sexskandaler, det gillar också republikanerna. Samt att han är troende, och han har dessutom kommit till sin tro själv, han är inte född in i den. Han har verkligen tänkt till och gjort ett aktivt val, och det ger pluspoäng hos de troende kristna. 

MEN Vance har svårt att "ta" massorna. Jag tror att det också är en följd av hans svåra uppväxt, tyvärr. Det går inte att vara så där härligt trygg och självsäker och öppen och "älska mig och älska mitt parti" som de kan vara, som har vuxit upp i trygghet. Rädsla och otrygghet i barndomen blir kvar som ett ok, som gör människor mer inbundna och avvaktande mot människor, tyvärr. Han försöker att "skratta upp sig" och le och skämta och härma Trump (ja det tror jag faktiskt) när han talar till och med människor, men det vill sig inte riktigt, det blir tillgjort. 

Vance attraherar många kristna konservativa väljare oavsett framtoning. Så länge han inte gör bort sig totalt även för sina väljare, men det är inte sannolikt, för han verkar ha en viss stabilitet, vad man än tycker om honom eller hans politik.

Frågan är om de väljare Vance attraherar, är tillräckligt många och tillräckligt lojala. Han lär ha fortsatt stöd, men frågan är om det räcker. 

Sen har Harris samma problem från sitt håll. USA är oerhört splittrat och polariserat.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Cathariiina skrev 2024-07-30 18:50:22 följande:

Jag tror att Vance upplevs som stabil och hederlig av de som gillar honom, men han har inte mycket till karisma. Kanske är det vad du menar med osäkerhet.

Men även om han hade haft mer karisma och fångat väljare den vägen, är det inte säkert att hans stöd hade räckt. Det finns en stor kristen konservativ grupp i USA ja, särskilt i vissa delstater. Men hade det räckt för att vinna valet? Det finns också ett stort motstånd mot denna typ av politik i USA.
  • fornminne

Precis, Vance attraherar en viss typ av väljare för det han står för och den politik han vill föra. För det behövs ingen större karisma, för den gruppen är det viktigare att han är stabil och hederlig. Lever som han lär, åtminstone någorlunda.

Frågan är som sagt om denna grupp är tillräckligt stor. Säkert i vissa stater, men kanske inte i resten av USA.

• KillBill

Sådär ja! Sannolikt kommer Harris öka efter det att hon blivit formellt vald och har presenterat sin visepresident

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (GF)

JD Vance är bra. Jäkligt bra.

Kamala Harris släpper en kampanjvideo där hon påstår att Vance inte är lojal mot USA ...

Vance: "What has she done to question my loyalty to this contry? I served in the United States Marine Corps. I went to Iraq for this country. [...] So my question to Kamla Harris is: What the hell have you done to question my loyalty to America"

Finns få saker i USA som toppar att frivilligt ha utsatt sig själv för fara för att hjälpa landet, samhället och andra amerikaner. 

• Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-31 12:26:03 följande:

JD Vance är bra. Jäkligt bra.

Kamala Harris släpper en kampanjvideo där hon påstår att Vance inte är lojal mot USA ...

Vance: "What has she done to question my loyalty to this contry? I served in the United States Marine Corps. I went to Iraq for this country. [...] So my question to Kamla Harris is: What the hell have you done to question my loyalty to America"

Finns få saker i USA som toppar att frivilligt ha utsatt sig själv för fara för att hjälpa landet, samhället och andra amerikaner. 

Ja, Vance har sannerligen rätt meritlista... Kan nästan inte bli mer perfekt. Jo möjligen om han hade haft någon form av eget företag också, så han hade upplevt den sidan av /närings/livet med... men man kan inte få allt.
  • Anonym (GF)
    Cathariiina skrev 2024-07-31 13:19:28 följande:
    Ja, Vance har sannerligen rätt meritlista... Kan nästan inte bli mer perfekt. Jo möjligen om han hade haft någon form av eget företag också, så han hade upplevt den sidan av /närings/livet med... men man kan inte få allt.
    Tja ...

• Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-31 14:39:52 följande:
    Tja ...
    Ser man på! Det var i någon amerikansk media det gnälldes över att han inte hade någon företagarerfarenhet. Man ska alltid kolla själv!  :)
  • Anonym (GF)
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-30 12:04:31 följande:
    Biden tyckte också att han kunde bedöma sin egen förmåga själv. Men det är ju inte så det funkar när man åldras. Det är ungefär som att en 15-åring tycker att de är mogna. Det tycker inte vi, men i deras perspektiv har de aldrig varit mognare haha. 

Jag talar inte direkt om att förlora utan rent generellt så tycker jag inte att man ska jobba när man är runt 80. Därför var det jättebra att Biden blev borttvingad. 

De skulle ha valt Nikki Haley istället, det hade blivit en mer intressant "strid". 
    Nikki Haley är republikan.

Demokraterna skulle ha valt Tulsi Gabbard istället för Harris. Det hade blivit en intressant "strid" mellan henne och Trump där Tulsi i princip har många av samma kvaliteter som JD Vance

Kvinna, militär och stationerad i aktiv krigszon i Irak och Kuwait, från Hawaii, tidigare invald i kongressen för D 2013-2021 och till höger inom Demokraterna. Dessutom Icke-vit.

Tulsi Gabbard är nog min favoritpolitiker inom D.

Även om hon sedan några år klivit av politiken och nu kallar sig "independent".

en.wikipedia.org/wiki/Tulsi_Gabbard
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?