• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:17:41 följande:

Helt fel. Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ. 

USAs presidenter med lägst IQ.

Låga men inte jätte låga.

Gerald R. Ford  IQ 121
    Dwight David Eisenhower IQ 122

Presidenter med väldigt låga IQ: 

Ronald Wilson Reagan IQ 105
    George Herbert Walker Bush IQ 98
    George Walker Bush IQ 91. 

IQ 131 är en mycket hög intelligens. Medelintelligensen är IQ 100, så om de där siffrorna stämmer så hade Ford och Eisenhower hög intelligens, på gränsen till mycket hög (och det tror jag att de hade också). Reagan hade i så fall en intelligens lite över medel, Bush Sr medel och Bush Jr lite under medel. 

Men hur har de fått fram dessa siffror, och vem har gjort undersökningen? Jag har svårt att tänka mig att presidenterna skulle ha gjort sådana test frivilligt. Eller härstammar resultaten från någon college-intagning eller från det militära?

...så nog måste man ha normal intelligens i alla fall, eller som minst bara pyttelite under medel. Sedan stämmer det såklart att det inte räcker med BARA intelligens, man måste även kunna ta folk, ha talets gåva, verka pålitlig, kunna inspirera andra, väcka entusiasm, medla mellan fiender... och man måste ha mycket energi, vara en arbetsmyra, helst med lågt sömnbehov. De är ju igång från bittida till sent de flesta dagarna på året.
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:24:36 följande:

Trump har läst nationalekonomi med inriktning finans. Enligt uppgifter från nätet så har de som studerar finans en medel IQ på 105. Inte så imponerande med andra ord. 

Fast det betyder ju inte att inte NÅGON superbegåvad person kan välja denna intriktning ändå, för att de tror sig kunna bli bra på det. Eller om man har fötts in i ett familjeimperium av det slaget. 

Jag känner en superintelligent tjej som valde att bli sjuksköterska, fast hon hade kunnat bli läkare lekande lätt. Men hon VILLE HA just den feminina vårdande rollen, vara nära patienten på ett sätt som läkare sällan är. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 23:27:51 följande:
    IQ 131 är en mycket hög intelligens. Medelintelligensen är IQ 100, så om de där siffrorna stämmer så hade Ford och Eisenhower hög intelligens, på gränsen till mycket hög (och det tror jag att de hade också). Reagan hade i så fall en intelligens lite över medel, Bush Sr medel och Bush Jr lite under medel. 

Men hur har de fått fram dessa siffror, och vem har gjort undersökningen? Jag har svårt att tänka mig att presidenterna skulle ha gjort sådana test frivilligt. Eller härstammar resultaten från någon college-intagning eller från det militära?

...så nog måste man ha normal intelligens i alla fall, eller som minst bara pyttelite under medel. Sedan stämmer det såklart att det inte räcker med BARA intelligens, man måste även kunna ta folk, ha talets gåva, verka pålitlig, kunna inspirera andra, väcka entusiasm, medla mellan fiender... och man måste ha mycket energi, vara en arbetsmyra, helst med lågt sömnbehov. De är ju igång från bittida till sent de flesta dagarna på året.
    Normalintelligens ligger mellan 90-115, dvs inget speciellt. Inte vidare intelligent än någon annan. 120+ är heller inte något vidare speciellt, det är först över 130 som saker och ting börjar hända i hjärnkontoret och även därför som gränsen att komma in på Mensa är över 130. Om folk med under 130 i IQ varit så speciella och intelligenta så hade intaget till Mensa varit lägre. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 23:30:46 följande:
    Fast det betyder ju inte att inte NÅGON superbegåvad person kan välja denna intriktning ändå, för att de tror sig kunna bli bra på det. Eller om man har fötts in i ett familjeimperium av det slaget. 

Jag känner en superintelligent tjej som valde att bli sjuksköterska, fast hon hade kunnat bli läkare lekande lätt. Men hon VILLE HA just den feminina vårdande rollen, vara nära patienten på ett sätt som läkare sällan är. 
    Säkert finns det någon men Trump är inte denna någon. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:17:41 följande:

Helt fel. Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ. 

USAs presidenter med lägst IQ.

Låga men inte jätte låga.

Gerald R. Ford  IQ 121
    Dwight David Eisenhower IQ 122

Presidenter med väldigt låga IQ: 

Ronald Wilson Reagan IQ 105
    George Herbert Walker Bush IQ 98
    George Walker Bush IQ 91. 

Under 131 i IQ anses verkligen inte vara lågt (visst, det finns olika skalor, men så stor skillnad mellan dem är det inte). I sådana fall skulle 98 % av befolkningen ha lågt IQ, enligt din definition (som är just din, jag har inte sett den någon annan stans. Lågt IQ är per definition under medel, och medel är 100.  Med en standardavvikelse på 15 är alltså lågt IQ <85.

De flesta (68 %) ligger mellan 85-115. Det är ett ganska stort spann, och mellan två personer på 85 respektive 115 kan det vara rätt stor skillnad begåvningsmässigt på, även om de bägge faller under definitionen "normalintelligent". Så, att kalla allt under 130 för lågt, är irrationellt.
  • Cathariiina
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:44:26 följande:
    Normalintelligens ligger mellan 90-115, dvs inget speciellt. Inte vidare intelligent än någon annan. 120+ är heller inte något vidare speciellt, det är först över 130 som saker och ting börjar hända i hjärnkontoret och även därför som gränsen att komma in på Mensa är över 130. Om folk med under 130 i IQ varit så speciella och intelligenta så hade intaget till Mensa varit lägre. 
    För att bli antagen till Mensa måste man tillhöra de mest intelligenta två procenten. D.v.s. 98 procent kommer aldrig in, men även bland dem finns det många mycket begåvade människor på olika områden, naturligtvis. 
  • ClumsySmurf
    Cathariiina skrev 2024-08-08 22:38:22 följande:
    Det är jag i alla fall. Men jag kan förstå att jag ibland misstas för man i skrift, då jag har ett bättre logiskt tänkande än de flesta kvinnor. En större förmåga att tänka själv, och inte bara följa flocken. Därför svalde jag aldrig propagandan om mångkulturens välsignelser, t.ex.. Inte heller har jag svalt genustramset, eller det ensidiga hetsandet mot Mr Trump.
    kvinnlig manlig vänsterfeminist?
    A pick-me girl is a girl who seeks male validation by indirectly or directly insinuating that she is "not like the other girls." Basically a female version of a simp. Characteristics of a pick-me girl: lets men walk all over her because of her "CaReFrEE" demeanor, only hangs out with men because they're "unproblematic", exerts qualities/characteristics of her male counterparts that were not initially present to be more likable and relatable to them, etc.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Pick-me%20girl

• Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-08-09 00:53:16 följande:
    Under 131 i IQ anses verkligen inte vara lågt (visst, det finns olika skalor, men så stor skillnad mellan dem är det inte). I sådana fall skulle 98 % av befolkningen ha lågt IQ, enligt din definition (som är just din, jag har inte sett den någon annan stans. Lågt IQ är per definition under medel, och medel är 100.  Med en standardavvikelse på 15 är alltså lågt IQ <85.

De flesta (68 %) ligger mellan 85-115. Det är ett ganska stort spann, och mellan två personer på 85 respektive 115 kan det vara rätt stor skillnad begåvningsmässigt på, även om de bägge faller under definitionen "normalintelligent". Så, att kalla allt under 130 för lågt, är irrationellt.

100 är inte lågt om man pratar om den vanliga Svenssons som inte har ett jätteavancerat jobb eller vill åstadkomma något avancerat i livet. Att vara president och allt vad det innebär, förståelse, analytisk förmåga osv så är allt under 131 lågt i det sambandet. 

Se nedan länk vad människor med olika IQ mått kan åstadkomma med både utbildning och var de platsar bäst i samhället. 

https://www.se.iqtester.eu/artiklar-om-iq/iq-vaerdets-nivaer.html

• KillBill

Det ska bli spännande att se om det var gårdagens presskonferens som blev spiken i kistan för Trump..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?