Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:17:41 följande:
Helt fel. Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ.
USAs presidenter med lägst IQ.
Låga men inte jätte låga.
Gerald R. Ford IQ 121
Dwight David Eisenhower IQ 122
Presidenter med väldigt låga IQ:
Ronald Wilson Reagan IQ 105
George Herbert Walker Bush IQ 98
George Walker Bush IQ 91.
IQ 131 är en mycket hög intelligens. Medelintelligensen är IQ 100, så om de där siffrorna stämmer så hade Ford och Eisenhower hög intelligens, på gränsen till mycket hög (och det tror jag att de hade också). Reagan hade i så fall en intelligens lite över medel, Bush Sr medel och Bush Jr lite under medel.
Men hur har de fått fram dessa siffror, och vem har gjort undersökningen? Jag har svårt att tänka mig att presidenterna skulle ha gjort sådana test frivilligt. Eller härstammar resultaten från någon college-intagning eller från det militära?
...så nog måste man ha normal intelligens i alla fall, eller som minst bara pyttelite under medel. Sedan stämmer det såklart att det inte räcker med BARA intelligens, man måste även kunna ta folk, ha talets gåva, verka pålitlig, kunna inspirera andra, väcka entusiasm, medla mellan fiender... och man måste ha mycket energi, vara en arbetsmyra, helst med lågt sömnbehov. De är ju igång från bittida till sent de flesta dagarna på året.