• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-08-09 17:39:35 följande:
    Låtsasflyktingar från låtsaskrig i låtsasSyrien. Och låtsaskvinnor med författarfantasier.

Tänk att alla dessa låsasflyktingmän kunde generera sådan enorma kostnader och undanträngningseffekter på MVC, förlossningsvården, BVC, "dagis" och skola. Heeelt fantastiskt flexibla killar!
    Männen hade ju sedan rätt att ta hit var sin fru/fästmö ifrån hemlandet, så snart som de hade fått PUT här. I och med att de hade flyktingstatus så hade de en massa rättigheter som svenskar som vill importera en fru eller man inte har, t.ex. kunde de göra det utan att kunna garantera försörjningen. Det gör i stället den Dumme Svensken. Medan våra egna är hemlösa och dör i ensamhet på toaletter, där de försökt finna skydd mot kylan...

...och sedan har ingen påstått att det inte kom hit barnfamiljer DESSUTOM. Det gjorde det, och av någon anledning var alla kvinnor gravida. Är det inte märkligt - lever man under krigshot så aktar man sig väl som tusan för att bli gravid? Svenska kvinnor dog sedan i livmoderhalscancer, då mödravårdscentralerna var tvungna att ta hand om tillflödet av gravida kvinnor, och därför måste stryka cellprovskontrollerna. Samma hände på FVT: svenskar miste tänder, då låtsasflyktingarna genast måste få komma dit och få hela munnen sanerad...
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 09:48:10 följande:

100 är inte lågt om man pratar om den vanliga Svenssons som inte har ett jätteavancerat jobb eller vill åstadkomma något avancerat i livet. Att vara president och allt vad det innebär, förståelse, analytisk förmåga osv så är allt under 131 lågt i det sambandet. 

Se nedan länk vad människor med olika IQ mått kan åstadkomma med både utbildning och var de platsar bäst i samhället. 

https://www.se.iqtester.eu/artiklar-om-iq/iq-vaerdets-nivaer.html

Menar du att man måste ha >130 i IQ för att bli en bra president/ledare? Är inte det ett väldigt onyanserat sätt att resonera, speciellt med tanke på att man statistiskt kan anta att rätt många av de bra ledare som världen sett fram till nu förmodligen inte nådde eller når upp till detta?
  • Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-08-09 18:06:56 följande:
    Menar du att man måste ha >130 i IQ för att bli en bra president/ledare? Är inte det ett väldigt onyanserat sätt att resonera, speciellt med tanke på att man statistiskt kan anta att rätt många av de bra ledare som världen sett fram till nu förmodligen inte nådde eller når upp till detta?
    Nej det menar jag inte med tanke på att jag tidigare skrev att man kan bli president utan att ha ett högre IQ. Det jag ifrågasatte Catarina på var att hon skrev att presidenterna är intelligenta och att inte vem som helst kan bli president utan att vara intelligent och detta ifrågasatte jag genom att skriva ut vissa av presidenternas IQ. Dvs även mindre intelligenta personer kan bli presidenter och Trump är en av de mindre intelligenta. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 19:25:51 följande:
    Nej det menar jag inte med tanke på att jag tidigare skrev att man kan bli president utan att ha ett högre IQ. Det jag ifrågasatte Catarina på var att hon skrev att presidenterna är intelligenta och att inte vem som helst kan bli president utan att vara intelligent och detta ifrågasatte jag genom att skriva ut vissa av presidenternas IQ. Dvs även mindre intelligenta personer kan bli presidenter och Trump är en av de mindre intelligenta. 
     Det är ju inte så att antingen har man hög IQ (>130), eller så är man ointelligent. Det är en skala, och har man runt medel kan man knappast kallas ointelligent.

Vad bygger du uttalandet att Trump är en av de mindre intelligenta presidenterna på? Har alla eller de flesta presidenter gjort formella IQ-test? Eller kollar man på saker som betyg och gör en uppskattning utifrån det?
  • Cathariiina
    Vad har du för belägg för det? Man kan inte bara slänga ur sig sådant där utan bevis, det är kränkande (även om just ditt yttrande knappast når Mr Trumps öron). Själv tycker jag att han är supersmart, om man verkligen lyssnar på vad han säger - utan förutfattade meningar. Och även när han talar utan manus, svarar på intervjuarnas frågor o.s.v..

Biden har, som jämförelse, bara kunnat läsa innantill från en telepromter de senaste åren (det var så redan under förra presidentvalskampanjen); så fort han måste säga något själv utan stöd, så blir han helt borta. 
  • Cathariiina
    Vad har du för belägg för det? Man kan inte bara slänga ur sig sådant där utan bevis, det är kränkande (även om just ditt yttrande knappast når Mr Trumps öron). Själv tycker jag att han är supersmart, om man verkligen lyssnar på vad han säger - utan förutfattade meningar. Och även när han talar utan manus, svarar på intervjuarnas frågor o.s.v..

Biden har, som jämförelse, bara kunnat läsa innantill från en telepromter de senaste åren (det var så redan under förra presidentvalskampanjen); så fort han måste säga något själv utan stöd, så blir han helt borta. 
  • Embla twopointoh
    Fast du skrev att " Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ." i inlägg#419 Och sedan rabblade du upp en lista med presidenter och deras (påstådda) IQ, där du kallar normalintelligens för "väldigt lågt".

Man behöver definiera exakt vad man menar med begreppen "intelligent" eller "låg/hög intelligens". Och visst är en IQ på 95 mindre än en IQ på 120, och därför kan en president med 95 sägas vara mindre intelligent ( underförstått än en president med 120), men i kontexten, där du skriver att normalintelligens är "väldigt lågt", så framstår det snarare att du menar att <130 är lågt.
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-08-09 19:44:08 följande:

Att Trump ständigt blir uppmärksammad för att ljuga talar inte för att Trumps IQ är särskilt hög..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-08-09 19:46:22 följande:
    Att Trump ständigt blir uppmärksammad för att ljuga talar inte för att Trumps IQ är särskilt hög..
    Har inget med IQ att göra. Snarare gäller det att kunna processa saken snabbt i hjärnkontoret, om man ska kunna komma på en passande lögn, kanske utan förvarning om vad reportern tänkte fråga! Skrattande ALLA som blir politiker - eller rättare sagt: de som håller sig kvar i hetluften - är bra på just det. Att prata på utan att egentligen svara på journalistens fråga, och utan att se ställd ut. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Embla twopointoh skrev 2024-08-09 19:46:12 följande:
    Fast du skrev att " Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ." i inlägg#419 Och sedan rabblade du upp en lista med presidenter och deras (påstådda) IQ, där du kallar normalintelligens för "väldigt lågt".

Man behöver definiera exakt vad man menar med begreppen "intelligent" eller "låg/hög intelligens". Och visst är en IQ på 95 mindre än en IQ på 120, och därför kan en president med 95 sägas vara mindre intelligent ( underförstått än en president med 120), men i kontexten, där du skriver att normalintelligens är "väldigt lågt", så framstår det snarare att du menar att <130 är lågt.

Det finns ett vedertaget begrepp vad intelligent betyder enligt lexikon. Att hitta på eget begrepp av vad en intelligent person är inget jag är intresserad av. 

intelligent - Om person som snabbt och/eller grundligt kan tänka ut lösningar på problem; som besitter hög intelligens; som har högt IQ.

https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=intelligent

https://dictionary.cambridge.org/sv/ordbok/engelska/intelligence

https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-halsosamt-aldrande/darfor-ger-hogre-iq-langre-liv

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?