• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-08-01 13:54:31 följande:
    Ja, som jag skrev tidigare - om det var i den här tråden eller den andra där Trump och Kamala diskuteras - så är jag öppen för att man inför något slags grundläggande intelligens- och kunskapstest, för att få röstlicens. Något liknande Högskoleprovet men utan matteuppgifterna, och med mer betoning på samhällskunskap och historia.

I Sverige alltså! I USA har de i alla fall ett test i amerikansk historia, samhällskunskap och självklart engelska språket för invandrare som ansöker om medborgarskap, vilket även innebär rösträtt. Men de som föds som medborgare testas inte. I Sverige har vi inte ens det (för invandrare) vilket är bedrövligt...

Men sedan är vi människor, och det innebär att vi ändå kommer att reagera på politikerna som de människor de är, OCKSÅ. Snygga och karismatiska människor som kan lägga orden, har bättre förutsättningar att bli omtyckta av massorna, och det kan vi aldrig komma ifrån. Jag känner t.ex. att jag inte kommer att kunna tycka särskilt mycket om Mr Vance, trots att jag delar hans åsikter (speciellt värnandet om de ofödda) och tycker att han har rätt meriter, samt att det är positivt att han har en andlig sida som han hittat fram till själv och inte bara uppfostrats in i, och att han vet hur det är att växa upp på livets skuggsida. And all that. Men han har inte Mr Trumps karisma, så är det bara.

När jag lyssnar på Mr Trump så blir jag glad, för han är så... "levande". Hittar inget bättre ord. Han har alltid varit en sådan man som works hard and plays hard too, och sådana män gillar jag! Glad (OBS inte på något erotiskt sätt, Trump är för gammal för att man ska känna så för honom nu, och hans ansikte var för vekt när han var yngre... han ser faktiskt bättre ut jämfört med jämnåriga män nu på äldre dagar, för att han levt så  sunt och därför inte åldrats på samma sätt som de flesta.)
    Nu har ju Trumps ev mutor från Egypten seglat upp till ytan igen. Senast var det för 3 år sedan. Nu finns det nya uppgifter som visar att Trump stoppat undersökningar om hans konton och insättningar,

De US$ 10 miljoner som han själv sade sig satsa på sni kampanj inför slutspurten på valet 2020 stämmer mycket överens med verifierade uppgifter om att Egyptens ledare skulle ge Trump samma summa pengar. Att pengarna lämnat Egypten verkar klarlagt, men ingen har fått titta på Trumps kontoöverföringar och utredande myndighet stoppades
  • Cathariiina
    Anonym (orion) skrev 2024-08-06 18:57:31 följande:

I det minsta fattar Harris att man skall välja en vicepresident kandidat som kompletterar en själv och som lugnar tveksamma väljare genom att signalera erfarenhet och pondus. En guvernör från Minnesota t.ex.

Trump väljer en MAGA lärjunge som är lika extrem och ouppfostrad som han själv, men som helt saknar karisman när han kommer med sina uttalanden. Vance liknar mest en apprentice som när som helst förväntar sig att höra ett 'you're fired' från sin läromästare om han skulle visa sig sakna den rätta entusiasmen.

Ja, jag tror inte heller att Vance var ett så lyckat val. Han kompletterar ju upp Trump på många sätt, "på papper". Self-made man från ytterst dåliga uppväxtförhållanden (medan Trump föddes med silversked i munnen), övertygad katolik och till och med konvertit (Trump nöter inte direkt sönder kyrkbänkar och -trösklar), kärnfamilj och inga erotiska skandaler (Trump har barn med tre fruar plus... ja det behöver vi inte gå in på) etc..

Men det där räcker inte när Vance' personlighet inte är rätt. Som jag har skrivit tidigare, så är han nog skadad av sin uppväxt. Han har blivit för avvaktande och misstänksam, han kan inte vara glad och öppen och outgoing och inbjudande. Detta är såklart inte hans eget fel, det är bara som det är. 
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-08-06 19:12:31 följande:
    Nu har ju Trumps ev mutor från Egypten seglat upp till ytan igen. Senast var det för 3 år sedan. Nu finns det nya uppgifter som visar att Trump stoppat undersökningar om hans konton och insättningar,

De US$ 10 miljoner som han själv sade sig satsa på sni kampanj inför slutspurten på valet 2020 stämmer mycket överens med verifierade uppgifter om att Egyptens ledare skulle ge Trump samma summa pengar. Att pengarna lämnat Egypten verkar klarlagt, men ingen har fått titta på Trumps kontoöverföringar och utredande myndighet stoppades
    Det har jag svårt att tror på. Trump är inte så dum att han skulle hamna i tacksamhetsskuld till något land i Nordafrika.
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-08-06 20:03:49 följande:
    Det har jag svårt att tror på. Trump är inte så dum att han skulle hamna i tacksamhetsskuld till något land i Nordafrika.
    Din tro spelar ingen som helst roll för vad som skett eller inte skett.  Det finns uppgifter som mer än tyder på att Trump tagit emot US$ 10 miljoner från den person han kallade sin favoritditator

www.wsj.com/articles/trump-awaiting-egyptian-counterpart-at-summit-called-out-for-my-favorite-dictator-11568403645

www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/02/trump-campaign-2016-egypt-investigation

"
    Bannon was Trump?s campaign chair in 2016. According to the Post, five days before Trump?s inauguration in January 2017, an organisation linked to Egyptian intelligence services withdrew $10m from a Cairo bank.

?Inside the state-run National Bank of Egypt,? the Post said, ?employees were soon busy placing bundles of $100 bills into two large bags.?

Four men ?carried away the bags, which US officials later described in sealed court filings as weighing a combined 200 pounds and containing what was then a sizable share of Egypt?s reserve of US currency?.

According to the Post, US federal investigators learned of the withdrawal in 2019, by which time they had spent two years investigating CIA intelligence that indicated Sisi sought to give Trump $10m.

Such a contribution would potentially have violated federal law regarding foreign donations.

This year, in a New York state case concerning hush-money payments to the adult film star Stormy Daniels, Trump was convicted on 34 criminal charges of falsifying business records.

According to the Post, US investigators who discovered the $10m Cairo withdrawal ?also sought to learn if money from Sisi might have factored into Trump?s decision in the final days of his run for the White House to inject his campaign with $10m of his own money?."

• KillBill

Demokraterna har verkligen gjort ett remarkabelt lyft sedan Joe Biden hoppade av och sannolikt kommer stödet för demokraterna öka ännu med med valet av Tim Walz som vicepresident.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-08-07 14:12:12 följande:

Demokraterna har verkligen gjort ett remarkabelt lyft sedan Joe Biden hoppade av och sannolikt kommer stödet för demokraterna öka ännu med med valet av Tim Walz som vicepresident.

Det undrar jag. Demokraterna har mest stöd bland unga/yngre personer som anser sig vara moderna och hippa, och de kommer att se Walz som en gubbe. Han ser ju även gammal och gubbig ut för sin ålder. På samma sätt är Vance's ungdom förmodligen en nackdel för republikanerna, där man har respekt för ålder och erfarenhet. Detta valet blir visst riktigt tokigt...
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-08-07 14:53:53 följande:
    Det undrar jag. Demokraterna har mest stöd bland unga/yngre personer som anser sig vara moderna och hippa, och de kommer att se Walz som en gubbe. Han ser ju även gammal och gubbig ut för sin ålder. På samma sätt är Vance's ungdom förmodligen en nackdel för republikanerna, där man har respekt för ålder och erfarenhet. Detta valet blir visst riktigt tokigt...
    Syftet att välja Walz är inte att locka fler ungdomar (de lockas av Harris) utan att locka över äldre mittenväljare som har övervägt att rösta på Republikanerna 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mrs Moneybags

Jag tycker Walz verkar vara ett väldigt bra val av vicepresidentkandidat! Lyssnade på hans första tal i Philadelphia och blev imponerad av hans energi. Han är en lysande talare och man förstår hur han kunde vända ett sedan länge republikanskt område till demokratiskt bara genom sin karisma och handlingkraft.

Han införde gratis skolmat i Minnesota och såg till att George Floyds mördare blev lagförda bland annat. 

Jag tror både Harris och Walz kommer krossa sina motståndare i debatterna. De verkar vakna, intelligenta, pålästa och har fötterna på jorden. Sedan återstår det att se om de kommer att vinna valet. 

Trump framstår mer och mer som en rik verklighetsfrånvänd knös som är född med silversked i mun. Både Vance och Trump har som främsta argument att de är emot allt. Emot kvinnor, mot bögar, mot svarta, mot abort etc. Det klingar inte så fräscht. 

Det ska bli enormt underhållande att se de kommande debatterna de närmaste månaderna. 

• felix le chat

Biden och Kamala Harris supporters på fl börjar bli riktigt upphetsade märker jag.

Får man påminna om valet 2016 ? Hillary var ju redan klar som president.
    Alla undersökningar visade en övertygande seger. 
    Vem fan skulle rösta på Trump ?

Sen kom valnatten när miljoner Demokrater grät klokodiltårar.
    Går fortfarande än i dag in på youtube och kollar klippen.

• Mrs Moneybags
    felix le chat skrev 2024-08-07 16:16:11 följande:

Biden och Kamala Harris supporters på fl börjar bli riktigt upphetsade märker jag.

Får man påminna om valet 2016 ? Hillary var ju redan klar som president.
    Alla undersökningar visade en övertygande seger. 
    Vem fan skulle rösta på Trump ?

Sen kom valnatten när miljoner Demokrater grät klokodiltårar.
    Går fortfarande än i dag in på youtube och kollar klippen.

Krokodiltårar? Menar du att de bara låtsades vara ledsna?

Hillary Clinton fick de facto flest röster, men förlorade i de så viktiga swing-staterna. 

För min del är det viktigt att människor på båda sidor är engagerade och entusiastiska. Det är trots allt ett väldigt viktigt val för alla amerikaner! Och även för oss runtom i världen. Viktigt för demokratin att alla röstberättigade utnyttjar sin lagstadgade möjlighet att rösta oavsett vem de röstar på. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?