• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-30 11:51:22 följande:
    När Trump svamlar om att han har fler besökare än Elvis Presley (vilket inte stämmer) utan en gitarr så förstår man att Trumps kognitiva förmåga inte är på topp. 
    Trump svamlade inte. Det där är hans vanliga jargong. Och hans kärnväljare gillar det!
  • Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-07-30 11:57:41 följande:
    Så av omtanke om Trump vill du att han ska förlora..? Tomte
    Jag tror att han själv bäst kan bedöma vad han vill och vad han klarar av. Nu finns dessutom en bra - och ung - vicepresidentkandidat som kan ta över om det skulle behövas. Det är därför man har vicepresident.
    Biden tyckte också att han kunde bedöma sin egen förmåga själv. Men det är ju inte så det funkar när man åldras. Det är ungefär som att en 15-åring tycker att de är mogna. Det tycker inte vi, men i deras perspektiv har de aldrig varit mognare haha. 

Jag talar inte direkt om att förlora utan rent generellt så tycker jag inte att man ska jobba när man är runt 80. Därför var det jättebra att Biden blev borttvingad. 

De skulle ha valt Nikki Haley istället, det hade blivit en mer intressant "strid". 
  • Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-30 12:04:31 följande:
    Biden tyckte också att han kunde bedöma sin egen förmåga själv. Men det är ju inte så det funkar när man åldras. Det är ungefär som att en 15-åring tycker att de är mogna. Det tycker inte vi, men i deras perspektiv har de aldrig varit mognare haha. 

Jag talar inte direkt om att förlora utan rent generellt så tycker jag inte att man ska jobba när man är runt 80. Därför var det jättebra att Biden blev borttvingad. 

De skulle ha valt Nikki Haley istället, det hade blivit en mer intressant "strid". 
    Amerikanarna får väl rösta om ifall de vill ha en övre åldersgräns för presidentkandidater, efter Biden-debaclet. Men den gäller framåt i tiden i så fall. Nu blir Trump president. Och orkar inte han så får Vance ta över. Jag tror att det blir bra hur eller hur. 
  • Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-07-30 11:14:25 följande:
    Exempel på detta? Och då helst någon republikan högre upp i hierarkin.
    Behövs inga exempel. Självklart blir även republikanska kvinnor oplanerat gravida och inte vill behålla barnet. Samt republikanska, ofta högt uppsatta, män som gör älskarinnan eller lördagsnöjet gravid och barnet inte får smeta ner den fina familjen. 
  • Cathariiina
    Anonym (X) skrev 2024-07-30 12:21:29 följande:
    Behövs inga exempel. Självklart blir även republikanska kvinnor oplanerat gravida och inte vill behålla barnet. Samt republikanska, ofta högt uppsatta, män som gör älskarinnan eller lördagsnöjet gravid och barnet inte får smeta ner den fina familjen. 
    Så där kan man ju inte skriva. Bevis måste till. Du kan inte tänka dig att republikanerna är så principfasta, att de håller på sina egna regler, och anpassar livet efter att barnet ska komma..? (De flesta, undantag finns alltid vad det än gäller.) Jag vet i alla fall att Sarah Palins 17-åriga dotter behöll barnet och gifte sig med den unge mannen, när hon blev gravid. Demokraterna hade ju jätteroligt åt vad de hoppades skulle vara en tragedi för familjen, men sedan när allt löste sig på ett bra sätt så blev de sura...

Trump har aldrig pressat någon till abort, trots sitt utsvävande leverna på den punkten - det skulle garanterat ha kommit fram, kvinnan skulle ha sålt historien till pressen för länge sedan. Han har tagit ansvar för alla sina barn, trots att de är med tre olika kvinnor.
  • Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-07-30 12:27:44 följande:
    Så där kan man ju inte skriva. Bevis måste till. Du kan inte tänka dig att republikanerna är så principfasta, att de håller på sina egna regler, och anpassar livet efter att barnet ska komma..? (De flesta, undantag finns alltid vad det än gäller.) Jag vet i alla fall att Sarah Palins 17-åriga dotter behöll barnet och gifte sig med den unge mannen, när hon blev gravid. Demokraterna hade ju jätteroligt åt vad de hoppades skulle vara en tragedi för familjen, men sedan när allt löste sig på ett bra sätt så blev de sura...

Trump har aldrig pressat någon till abort, trots sitt utsvävande leverna på den punkten - det skulle garanterat ha kommit fram, kvinnan skulle ha sålt historien till pressen för länge sedan. Han har tagit ansvar för alla sina barn, trots att de är med tre olika kvinnor.
    Fast nu skrev jag precis det. Och du kan ju inte motbevisa det, eller hur? Det är ju självklart inget de är öppna med, så det blir svårt att bevisa. Men självklart förekommer det. Naivt att tro något annat. 

Sedan kan man undra om barnet hade fötts om det var Sarah Palins make som gjort älskarinnan gravid. 
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2024-07-30 11:51:22 följande:
    När Trump svamlar om att han har fler besökare än Elvis Presley (vilket inte stämmer) utan en gitarr så förstår man att Trumps kognitiva förmåga inte är på topp. 
    sätt det i sitt sammanhang, han pratade väl om staden eller staten där han talade. Sa brukar de gora under kampanjande, referera till lokala saker.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jämfört med Biden är Trump nästan ett under av ork och livskraft. Men nu när Biden är borta och Trump ställs mot en betydligt yngre kandidat, blir det tydligt att Trump egentligen också är för gammal. Han är bara några år yngre än Biden, båda är för gamla för att bli presidenter igen.

Och jo, man märker det på Trump. Inte lika mycket som på Biden, men det märks. Det är ändå möjligt att Trump vinner, att Harris inte lyckas bibehålla den medvind hon har fått. Den som lever får se.

Republikanerna hoppas nog att JD Vance ska vara redo att ta över om (när) Trump faller ifrån, eller inte orkar längre. Men Vances popularitet har väl dalat?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det handlar inte om att 80-åringar inte kan jobba. Pigga 80-åringar orkar ofta jobba åtminstone deltid.

Men presidentämbetet är inget deltidsjobb. Det är tvärtom oerhört krävande. Få har den orken i 80-årsåldern, många har den inte ens runt 70.

Så jo, både Trump och Biden är för gamla för det som krävs av en amerikansk president.

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?