• Anonym (Hjälp oss)

Söker alla tips och råd kring hemmasittare

Pojke 14 år
    Mycket hög frånvaro sista 1.5 året
    Helt hemmasittare sedan jul

Efter mycket bråk med skolan får han nu uppgifter att göra hemma
    Dessa blir inte heller gjorda
    Istället sitter vi kvällar och helger med honom
    Vilket känns dåligt på många sätt
    Planen är ju att han ska tillbaka till skolan i höst
    Men i skolan sitter ju ingen lärare med honom hela tiden 
    Situationen hemma blir tråkig och ärligt talat slitsam
    Känns som att vi bråkar om skoluppgifter all tid vi umgås 

Vad gör man?
    Hur]?

• Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare
  • Anonym (Jessica)

Om det är flera inblandade redan måste man väl veta lite om vad det är? 

Det var just den meningen jag reagerar på, att man inte visste vad det är. Varför han är hemma. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2024-05-21 11:20:42 följande:
    Dessa företeelser ska inte få ske under skoltid, missade du det?
    Klart ungen måste få sova, men det kan han göra på natten.
    Ja om man inte har stora problem så man inte kan 
  • Anonym (Jessica)

Jag skrek och grät ill 05 om nätterna. Inte en jäkel visste vad det var. Ja man visste ju att jag hade ångest. men inte mer än det. 

att det sen var PANDAS (vilket man då kom på 17 år efter) är en annan sak 

Men jag menar man borde ju veta att barnet tex är orolig, har sömnsvårigheter, ångest, ledsen. Något? Men allt kom kanske inte fram i den meningen. 

Fy vad jag spinner på, drar igång lätt. Ta det med en nypa salt, det drog igång tusen känslor sen jag själv var där . Var inte meningen. Hoppas det ordnar sig 

• TvillingmammaVästgöte

Ni måste ju börja med att ta reda på varför han inte vill gå till skolan?
    Är det pga mobbning och utfrysning?
    Har han svårt för skolan och vill därför inte gå?
    Har han neuropsykiatriska problem? Intelektuell funktionsnedsättn8ng?
    Utredning kring ADHD,Autism eller språkstörning, har det gjorts? Väldigt många barn har odiagnosticerad språkstörning, 6-7% av alla barm har Språkstörning. I många fall vet inte föräldrarna om problemen, som främst visar sig i skolarbetet, ger inlärningssvårigheter. Bara en logoped kan utreda detta. 

• Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (varför) skrev 2024-05-21 11:23:21 följande:
    Hej, hoppar du in här grodan boll? 

Jag svarade på ett inlägg av en annan skribent, och du verkar inte förstå vad jag svarade. Helt okej. 
    Och du verkar inte förstå varför jag gjorde det.  Helt okej det med.
  • Anonym (varför)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2024-05-21 12:33:31 följande:
    Och du verkar inte förstå varför jag gjorde det.  Helt okej det med.
    Bra, då lämnar vi det därhän. 
  • Anonym (Förstår)

Har jobbat med elever som inte lyckas att komma till skolan av flera anledningar. Inget barn och ingen förälder vill ha det så här, så dumma kommentarer bör lämnas utanför tråden. 

Lösningen kan var en skola/klass i ett mindre sammanhang med personal som gör allt för att skolgången ska bli så bra som möjligt för eleven. Jag och mina kollegor gjorde allt. Kom eleven till skolan utan att göra något berömde vi hen för det. Skolan måste ge en positiv känsla. Förstår ert barn varför man behöver läsa vissa ämnen? Saknar hen motivationen pga för lätt eller för svår undervisning? Anpassad skolgång? Har ni haft ett SIP-möte? Hur mår ert barn? Förkommer mobbning i skolan? Behöver lektionerna tydliggöras mer? 

• Anonym (O)

Handlar det om elektronik? Slappnar han av framför en skärm?

• Anonym (Abc)

Ts, jag tror att du i en sådan här trådstart behöver be människor som inte har egen erfarenhet av problemet att låta bli att svara. Du har fått många riktigt dåliga råd i tråden (och jag skulle själv ha gett samma innan jag själv fick en hemmasittare).

Vårt barn är på väg tillbaka. Varför han slutade gå är fortfarande oklart, men rätt säker att han blev utbränd av kaoset i klassen plus att han hade en extrem prestationsångest och inte klarade av att göra saker fel. Att han nu är på väg tillbaka tror jag är för att han äntligen känner en tilltro till att skolan inte får honom att må dåligt. Han har kämpat mycket med kbt också och övat att kunna gå till saker alls innan han gick till skolan (gymmet, affären mm).

Han har inte gjort något skolarbete alls hemma, hemmet har varit en fristad för läkning. 

Jättesvårt att hitta balansen mellan att få läka utan att förfalla. Om all er tid går åt till att tjata om skolarbete så kanske ni behöver släppa det ett tag och bara fokusera på att få in glädje i livet. Åk på utflykter, träna tillsammans mm. Bygg sedan på det med "nyttiga aktiviteter hemmavid" som att tex hjälpa till att bygga altan, rensa ogräs mm. Bygg upp självförtroendet kring att kunna klara av saker. Utgå inte från att han skolkar utan utgå från att han är utbränd, hur gör utbrända för att komma tillbaka och vad är viktigt för dom? Tror inte de brukar sitta och jobba hemma under sjukskrivningen utan först vila och sedan rekommenderas fysisk aktivitet. 

Kanske inte ett recept som funkar för alla, men är lite så som vi har gjort och ser nu ljuset i tunneln med ett barn som mår mycket bättre och stora förhoppningar om att hen kommer gå heltid efter sommaren. 

• Anonym (Juno)

Mina erfarenheter är nästan exakt som (abc:s). Att stressa på kan göra saken värre. Jag kräks på skolplikten som tvingar så många barn och ungdomar in i utbrändhet. Ska vi ha skolplikt måste skolorna bli platser som inte bryter ner våra unga. 

Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare