• Anonym (Hjälp oss)

    Söker alla tips och råd kring hemmasittare

    Pojke 14 år
    Mycket hög frånvaro sista 1.5 året
    Helt hemmasittare sedan jul

    Efter mycket bråk med skolan får han nu uppgifter att göra hemma
    Dessa blir inte heller gjorda
    Istället sitter vi kvällar och helger med honom
    Vilket känns dåligt på många sätt
    Planen är ju att han ska tillbaka till skolan i höst
    Men i skolan sitter ju ingen lärare med honom hela tiden 
    Situationen hemma blir tråkig och ärligt talat slitsam
    Känns som att vi bråkar om skoluppgifter all tid vi umgås 

    Vad gör man?
    Hur]?

  • Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare
  • Anonym (Offer)
    Anonym (5) skrev 2024-05-20 14:16:23 följande:

    Vad man daltar med ungdomar nuförtiden. Jag har Asperger, och blev grovt mobbad hela skolgången. Likförbannat gick jag dit ändå. 


    Håller med. Höll på att bli mobbad till döds, men inte fick jag vara hemma för det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 21:48:48 följande:

    När det gäller eventuell diagnos så är det absolut något som slagit mig
    Men jag tänker ändå att det är vettigt att hitta studiesätt på?
    Oavsett diagnos behöver vi hitta ett fungerande sätt


    Diagnosen kommer att hjälpa för  om ni vet om det är ADHD,Autism. Språkstörning eller låg teoretisk begåvning, då blir det mycket lättare att anpassa skolundervisningenoch hitta strategier för studierna. När man förstår varför det är så svårt för honom i skolan. Jag tycker ni skall kräva utredning. Glöm inte att det kan vara språkstörning, det märks ofta genom inlärningssvårigheter och missas oftast.
  • Anonym (Abc)

    Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

    * Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

    * Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

    * Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

    * Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

    * Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

    * Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

    Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 10:19:42 följande:

    Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

    * Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

    * Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

    * Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

    * Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

    * Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

    * Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

    Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 


    Ett tillägg. Har en bekant som följt min kamp med mitt barn som snabbare förstod vad som var på gång när samma sak drabbade det egna barnet. Där kunde man då hoppa direkt från första till sista punkten och återgången har gått mycket snabbare i och med att man hoppade över hela push- och tvångsperioderna som bara ökar problemen och gör tiden för återgång längre. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 10:19:42 följande:

    Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

    * Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

    * Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

    * Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

    * Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

    * Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

    * Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

    Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 


    Väldigt väl skrivet, och jag håller med dig i allt du skriver.

    En viktig sak att tänka på är begreppet "hemmasittare", som antyder att det är nåt slags val att sitta hemma istället för. Om man istället ser det som en person som mår dåligt, och till följd av det inte orkar med sina vardagliga åtaganden (som skolan, men kan även spilla över till att inte orka med träning, vänner, roliga aktiviteter). 

    Om man tänker på en person som en "hemmasittare" så blir lösningen att man ska tillbaka till skolan, då är problemet löst. Den lata ungen sitter inte bara hemma, utan gör sin plikt och går i skolan. Och då ör det väl lätt att tänka att det är för mycket trevlig hemma för att man ska vilja gå till skolan. Men man missar det verkliga problemet för att man fokuserar sig egenpåhittade förklaring till beteendet.

    För barnet kan det bli oerhört olyckligt, barnet kanske missar att utredas, ingen vet om mobbingen, samt att barnet tappar ännu mer förtroende för vuxenvärlden och de som borde finnas som stöd blir istället än till problemförstärkare. 

    Men om man istället ser bakom själva handlingen (att stanna hemma från skolan), och funderar över varför personen gör det. Är det mobbing, svårigheter med skolarbetet, odiagnosticerat tillstånd, vad handlar det om egentligen? Då kan man hjälpa barnet i grunden, så att hen sedan orkar gå till skolan igen. 

    Och det är så de flesta enheter arbetar med hemmasittare idag, och därför blir det så olyckligt när det kommer fram att skolpsykologer jobbar helt annorlunda (om nu det var sant) och att helt oinsatta personer kommer med olika synpunkter som inte hjälper ett dugg. 
  • Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 10:19:42 följande:

    Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

    * Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

    * Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

    * Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

    * Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

    * Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

    * Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

    Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 


    Förklara i så fall hur det kommer sig att hemma-sittare är ett nytt väldigt förekommande problem? varför var det inte så när vi växte upp? Hur kommer barnen ens på tanken att man kan vägra gå i skolan??

    Jag fick skolka (som det hette då) en gång, på en idrottsdag, eftersom jag mådde dåligt pga mobbing, och en hel dag av friidrott gjorde att jag darrade av ångest. Men mina föräldrar gjorde väldigt tydligt för mig att det var en stor sak att skolka, och de krävde en hel del motpresatation för att jag skulle få lov att vara hemma - i princip hade jag en egen idrottsdag ändå, men med mina föräldrar, borta från alla mobbare. Det var inte tal om sovmorgon eller tv-spel eller liknande, utan det var under stor tveksamhet som detta tilläts, och mina föräldrar påstod iaf att de haft långa samtal med skolan också. Jag var tacksam, samtidigt som jag skämdes.

    Att bara vara borta från skolan en helt vanlig dag hade ALDRIG tillåtits. jag vet inte om en enda person i min ålder som ens hade en sådan tanke?

    Så jag är helt övertygad om att denna vägran att gå i skolan är starkt länkat till curling, där föräldrar lärt barnen att regler är inte till för just deras guldklimpar! Jag kan ge tiotals exempel på föräldrar som låtit sina barn vilja gå före allmänheten regler... vilket skapar barn som tror att de kan göra lite som de vill!

    Hur kan annars barnen ens fått för sig att man KAN stanna hemma från skolan? 

    OCH: varför tilläts detta, ens en enda gång? Ont i magen? Be sjuksyster titta på dig! Alternativt, då tar vi sjukledigt och åker till sjukhuset! Att bara vara hemma? Nej! Så fungerar det ju inte! Kan man sitta uppe och spela tv-spel så kan man gå till skolan! 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar) skrev 2024-05-24 12:17:01 följande:
    Förklara i så fall hur det kommer sig att hemma-sittare är ett nytt väldigt förekommande problem? varför var det inte så när vi växte upp? Hur kommer barnen ens på tanken att man kan vägra gå i skolan??

    Jag fick skolka (som det hette då) en gång, på en idrottsdag, eftersom jag mådde dåligt pga mobbing, och en hel dag av friidrott gjorde att jag darrade av ångest. Men mina föräldrar gjorde väldigt tydligt för mig att det var en stor sak att skolka, och de krävde en hel del motpresatation för att jag skulle få lov att vara hemma - i princip hade jag en egen idrottsdag ändå, men med mina föräldrar, borta från alla mobbare. Det var inte tal om sovmorgon eller tv-spel eller liknande, utan det var under stor tveksamhet som detta tilläts, och mina föräldrar påstod iaf att de haft långa samtal med skolan också. Jag var tacksam, samtidigt som jag skämdes.

    Att bara vara borta från skolan en helt vanlig dag hade ALDRIG tillåtits. jag vet inte om en enda person i min ålder som ens hade en sådan tanke?

    Så jag är helt övertygad om att denna vägran att gå i skolan är starkt länkat till curling, där föräldrar lärt barnen att regler är inte till för just deras guldklimpar! Jag kan ge tiotals exempel på föräldrar som låtit sina barn vilja gå före allmänheten regler... vilket skapar barn som tror att de kan göra lite som de vill!

    Hur kan annars barnen ens fått för sig att man KAN stanna hemma från skolan? 

    OCH: varför tilläts detta, ens en enda gång? Ont i magen? Be sjuksyster titta på dig! Alternativt, då tar vi sjukledigt och åker till sjukhuset! Att bara vara hemma? Nej! Så fungerar det ju inte! Kan man sitta uppe och spela tv-spel så kan man gå till skolan! 
    Därför att förr i tiden så struntade man i att barnen mådde dåligt, de fick gå till skolan ändå. Och leva med sin psykiska ohälsa bäst de kunde. Idag har man en mer human människosyn. 

    Exakt som du beskriver - du fick uthärda mobbingen som fick dig att må dåligt. 

    Men om du kallar vanlig medmänsklighet för curling, då får det stå för dig. 
  • Anonym (O)

    Jag tror det är en svår gräns att balansera på. Var går gränsen mellan curling och medkänsla? Min vän som såg sin son få ett utbrott för att han krävde att leka med en annan såg hans ångest och förtvivlan och ville göra allt i sin makt för att lindra den. Hon struntade i att andra var upptagna utan bönade och bad.


    Hon belönade därigenom beteendet som medförde att han fick fler ångestfyllda utbrott så han kunde få det han ville ha. Jag tror absolut att han kände fruktansvärd ångest och förtvivlan på riktigt. Jag tror absolut att hon kände medkänsla. Efter några år så fick hon en diagnos på GAD på pojken.

    Uppfostran handlar om gränssättning. Det är inte rimligt att sitta två timmar i en bil med ångest. Processen ut från bilen borde vara snabb och lärarna kanske kan hjälpa till. Har han halkat efter i skolan så ägna tid efter skolan att komma i kapp, sitt med honom, se hans framgångar, belöna honom för (den engagerade och ognälliga) arbetsinsatsen inte för att han är duktig. Låt honom själv visa engagemang i planeringen, se vilka styrkor han har och berätta att den och den biten behöver vi lägga extra krut på.

    Läste en undersökning som gjorts med barn. En grupp blev belönade för att de var duktiga, en annan belönad för arbetet de lagt ner. När de sen fick en annan uppgift att lösa så gav den första gruppen upp fortare, men den andra fortsatte, för att de visste att arbetet värderades.

    Det finns rätt och fel curling, ge vika för skrik är fel curling, sitta med skolarbete är rätt curling.

  • Anonym (varför)
    Anonym (O) skrev 2024-05-24 13:36:29 följande:

    Jag tror det är en svår gräns att balansera på. Var går gränsen mellan curling och medkänsla? Min vän som såg sin son få ett utbrott för att han krävde att leka med en annan såg hans ångest och förtvivlan och ville göra allt i sin makt för att lindra den. Hon struntade i att andra var upptagna utan bönade och bad.


    Hon belönade därigenom beteendet som medförde att han fick fler ångestfyllda utbrott så han kunde få det han ville ha. Jag tror absolut att han kände fruktansvärd ångest och förtvivlan på riktigt. Jag tror absolut att hon kände medkänsla. Efter några år så fick hon en diagnos på GAD på pojken.

    Uppfostran handlar om gränssättning. Det är inte rimligt att sitta två timmar i en bil med ångest. Processen ut från bilen borde vara snabb och lärarna kanske kan hjälpa till. Har han halkat efter i skolan så ägna tid efter skolan att komma i kapp, sitt med honom, se hans framgångar, belöna honom för (den engagerade och ognälliga) arbetsinsatsen inte för att han är duktig. Låt honom själv visa engagemang i planeringen, se vilka styrkor han har och berätta att den och den biten behöver vi lägga extra krut på.

    Läste en undersökning som gjorts med barn. En grupp blev belönade för att de var duktiga, en annan belönad för arbetet de lagt ner. När de sen fick en annan uppgift att lösa så gav den första gruppen upp fortare, men den andra fortsatte, för att de visste att arbetet värderades.

    Det finns rätt och fel curling, ge vika för skrik är fel curling, sitta med skolarbete är rätt curling.


    Jag tror att det är fel att uttala sig så kategoriskt om orsaker och samband utifrån en anekdot (en vän till dig...alltså...). 
  • Anonym (O)
    Anonym (varför) skrev 2024-05-24 14:29:33 följande:
    Jag tror att det är fel att uttala sig så kategoriskt om orsaker och samband utifrån en anekdot (en vän till dig...alltså...). 
    Ja, det är en anekdot. Ts känner sin son bäst och kan välja själv hur pass mycket ts identifierar sig med min historia.

    Jag tror också att i mitt exempel att min fd vän inte förstår själv hur pass mycket hon bidragit till sin sons ångest. Hon har säkert hans bästa i åtanke och vill med alla medel hon har kunna lindra den. Hon var inte kapabel att ta pojken till skolan som sagt heller. Personal från skolan kom hem till dom och väckte sonen. 

    Ju äldre barnet blir desto svårare. De har etablerat en inlärd dynamik. Genom att försöka undvika ångest så skapar man ångest.
Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare