Anonym (Juno) skrev 2024-05-21 14:14:53 följande:
Mina erfarenheter är nästan exakt som (abc:s). Att stressa på kan göra saken värre. Jag kräks på skolplikten som tvingar så många barn och ungdomar in i utbrändhet. Ska vi ha skolplikt måste skolorna bli platser som inte bryter ner våra unga.
Då bör man ju som förälder engagera sig och byta skola, det finns många skolor som kan passa bättre!
Tex en Waldorfskola som har en mycket friare och mer konstnärlig och praktiskt inriktning på undervisningen.
Eller Kunskapsskolan där man kan göra väldigt mycket hemifrån, de är väldigt bra på att anpassa för dem som pga autism eller social fobi inte klarar av att gå till skolan på vanligt sätt.
Alternativt kan en mindre grupp i en kommunal skola vara bra, det finns i de flesta städer möjlighet till undervisning i mindre grupp.
Det sämsta alternativet måste ju vara att låta ett barn vara hemma. Ju längre barnet är hemma, ju mer kommer det tappa i social kompetens och det kommer att bli svårare och svårare att gå tillbaks till skolan.
Ett barn som sitter hemma och vägrar skolan borde inte ha tillgång till dator och telefon under skoltid, tycker jag, det bör vara så tråkigt hemma att barnet vill gå till skolan för att träffa andra barn. Om man får sitta hemma och spela skulle nästan varenda barn välja att vara hemmasittare, sådan dragningskraft har datorspelen.