Anonym (Juno) skrev 2024-05-27 09:32:21 följande:
Vad tycker du att ensam, deprimerad och trött eller ångestfylld tonåring ska göra på dagarna? Tänk på att majoriteten av hemmasittarna har npf och därmed har ännu svårare än andra tonåringar att ta tag i tråkiga saker, planera och strukturera.
Hur ska man som förälder på jobbet se till att den hemmavarande tonåringen gör det som du tänker dig är lämpligt? Jag kan ta mitt barn som exempel - det kan dåliga dagar ta en halvtimme bara att få hen att borsta tänderna. Hen sitter med tandborsten i handen och bara tittar. Det är som att något hindrar hen att röra sig. När vi påminner blir hen ledsen och säger: men jag försöker ju! Hen har väldigt dålig tidsuppfattning i de här lägena och kan inte riktigt greppa att tiden går. Det är som att inuti hen står allting still.
Precis samma upplevelse, fast med skillnaden att jag tänkte "wow, bara en halvtimme för att klara av att borsta tänderna".
Mitt barn är "på uppgång" nu men det har verkligen fått tas i små steg.
1) Komma ut ur rummet
2) Komma ut ur huset
3) Komma ut från tomten
4) Komma till roliga saker som kompisar och aktiviteter barnet gillar
5) Komma till jobbigare saker som affären
6) Träna på att cykla förbi skolan
7) komma till skolan kortare stunder
8) göra lite skolarbete hemma
Om vi hade försökt mindre med tvång när problemen började han han nog aldrig fastnat på rummet. Min bekanta som råkade ut för samma sak och pga att hon följt våra problem kunde identifiera det snabbare och aldrig tog till några tvångsåtgärder för att få barnet till skolan så kunde det vända mycket snabbare och gå direkt till steg 4 (och det är steg 1-3 som verkligen tar tid).