Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 16:43:29 följande:
Ni andra med erfarenhet av hemmasittare , har ni varit hemma med barnet på heltid?
Vårt barn är yngre. Var bara 11 när det började. Ena föräldern jobbade hemifrån och vi tänkte till en början som vissa skriver här, att det inte ska vara kul eller mysigt att vara hemma. Så den förälder jobbade och barnet hade begränsad skärmtid och blev extremt uttråkad och ledsen. Vi började då vabba deltid och fortsatte försöka göra skolarbete hemma. Vi fick vara lärare. Fick hem det klassen gjorde och försökte hänga med. Barnet mådde bara sämre och sämre. Fick ibland panik när vi tog fram skolböckerna.
Till sist mådde hen så dåligt att hen fick mycket kraftig ångest bara av tanken på att lämna hemmet. Då vabbade vi på heltid och gav blanka f-n i skolarbetet och efter ett par månader på det viset började det vända. Hen blev lugnare, började på eget initiativ träna och ägna sig åt sina intressen, började umgås med syskonen, tog upp kontakt med kompisar och släktingar igen. Lite liknande det du beskriver med ditt barn.
Vi övade på att gå ut, träffa kompisar och så småningom även hälsa på i skolan. Sen ökade vi på skolnärvaron successivt. Hen har eget schema som lagts på en nivå som hen klarar av och ökas pyttelite i taget med några veckors mellanrum. Det har varit viktigt att ha ett sånt här eget schema så att vårt barn har kunnat känna att hen klarar det som förväntas av hen. Att alltid känna att man inte klarade det man borde blir ingen glad av. Med förkortade dagar kan hen lyckas klara en hel skolvecka tex, och det är jättepeppande. I början bestod veckan av ett par, tre lektioner bara.
Har ditt barn kontakt med de andra i klassen? Som jag tror att jag skrev tidigare höll vårt barn kontakt via tex datorspel. Det uppmuntrades av psykologen vi jobbat med och jag bedömer också själv att det var väldigt bra. Det fanns pågående samtalsämnen och så när de träffades i skolan igen.
Under hela perioden har vi varit noga med dagliga rutiner. Gå upp vanlig tid, klä sig, fixa håret osv. Mat på fasta tider och noga med att det blir tillräckligt med sömn. Just det här att få till bra mat mitt på dagen är ju ett skäl att vara hemma som förälder.
Vi har firat alla framgångar - första lektionen - tårta! - första skollunchen - presenter! osv. Det har varit viktigt, för självförtroendet är ju rätt lågt hos någon som under lång tid inte klarat så basala saker som att gå i skolan eller gå ut.
Ja, det blev mer än det du frågade om. Jag pratar på. Hoppas att du kan ha glädje och nytta av något.