• Anonym (Hjälp oss)

Söker alla tips och råd kring hemmasittare

Pojke 14 år
    Mycket hög frånvaro sista 1.5 året
    Helt hemmasittare sedan jul

Efter mycket bråk med skolan får han nu uppgifter att göra hemma
    Dessa blir inte heller gjorda
    Istället sitter vi kvällar och helger med honom
    Vilket känns dåligt på många sätt
    Planen är ju att han ska tillbaka till skolan i höst
    Men i skolan sitter ju ingen lärare med honom hela tiden 
    Situationen hemma blir tråkig och ärligt talat slitsam
    Känns som att vi bråkar om skoluppgifter all tid vi umgås 

Vad gör man?
    Hur]?

• Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare
  • Anonym (varför)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-21 13:58:33 följande:

Ts, jag tror att du i en sådan här trådstart behöver be människor som inte har egen erfarenhet av problemet att låta bli att svara. Du har fått många riktigt dåliga råd i tråden (och jag skulle själv ha gett samma innan jag själv fick en hemmasittare).

Vårt barn är på väg tillbaka. Varför han slutade gå är fortfarande oklart, men rätt säker att han blev utbränd av kaoset i klassen plus att han hade en extrem prestationsångest och inte klarade av att göra saker fel. Att han nu är på väg tillbaka tror jag är för att han äntligen känner en tilltro till att skolan inte får honom att må dåligt. Han har kämpat mycket med kbt också och övat att kunna gå till saker alls innan han gick till skolan (gymmet, affären mm).

Han har inte gjort något skolarbete alls hemma, hemmet har varit en fristad för läkning. 

Jättesvårt att hitta balansen mellan att få läka utan att förfalla. Om all er tid går åt till att tjata om skolarbete så kanske ni behöver släppa det ett tag och bara fokusera på att få in glädje i livet. Åk på utflykter, träna tillsammans mm. Bygg sedan på det med "nyttiga aktiviteter hemmavid" som att tex hjälpa till att bygga altan, rensa ogräs mm. Bygg upp självförtroendet kring att kunna klara av saker. Utgå inte från att han skolkar utan utgå från att han är utbränd, hur gör utbrända för att komma tillbaka och vad är viktigt för dom? Tror inte de brukar sitta och jobba hemma under sjukskrivningen utan först vila och sedan rekommenderas fysisk aktivitet. 

Kanske inte ett recept som funkar för alla, men är lite så som vi har gjort och ser nu ljuset i tunneln med ett barn som mår mycket bättre och stora förhoppningar om att hen kommer gå heltid efter sommaren. 

Exakt detta! Blir glad att läsa att ditt barn mår bättre.
  • olof 45
    Anonym (varför) skrev 2024-05-21 09:36:29 följande:
    Om det är råd från en skolpsykolog så går det helt tvärtemot de råd vi ger på min enhet. Det låter oroande och ledsamt att man ens använder begreppet curling som skolpsykolog. Man kan bara beklaga de familjer som möter henne i en sån här situation. 

Nej, jämförelsen med cancer är inte löjlig. Det är fullt relevant att jämföra ohälsa med ohälsa. Man behöver först utröna varför barnet inte klarar av att gå till skolan, därefter kan man komma med lämpliga åtgärder. Men att bota en ohållbar situation genom att göra den hållbara situationen mer ohållbar är inte vägen framåt. 
    Nu är det jag jag som para-fraserar det hon berättat för mig. Exakt vilka ord hon använder när hon är på jobbet vet jag inte. Att hon tycker att föräldrar idag gör ett dåligt jobb med hemmasittar var min poäng.

Och nej, det gå inte att jämföra cancer med hemmasitterii. Det är skillnad mellan fysisk ohälsa och psykisk - vilket dessutom KAN VARA en attitydfråga. 
  • Anonym (varför)
    olof 45 skrev 2024-05-21 14:25:39 följande:
    Nu är det jag jag som para-fraserar det hon berättat för mig. Exakt vilka ord hon använder när hon är på jobbet vet jag inte. Att hon tycker att föräldrar idag gör ett dåligt jobb med hemmasittar var min poäng.

Och nej, det gå inte att jämföra cancer med hemmasitterii. Det är skillnad mellan fysisk ohälsa och psykisk - vilket dessutom KAN VARA en attitydfråga. 
    Jag tycker att det låter som att din syster gör ett dåligt jobb med hemmasittare. 
  • olof 45
    Anonym (varför) skrev 2024-05-21 09:57:53 följande:
    Varför anser du normala företeelser som, surfande, dataspel och sömn som belöningar? Och vem säger att det ens är kravlöst hemma och att det är orsaken till att barnet inte går i skolan?

Du hittar på en orsak och kommer sen med en lösning på det, utan att veta något som helst om de faktiska orsaken, som kanske behöver en helt annan lösning. 
    Jag antog ingenting - jag ställde frågor.

Datorspel etc. är ingen rättighet eller behov - det faller självklart (för mig) inom kategorin belöning. Något man får göra när man förtjänat det, typ.
  • olof 45
    Anonym (varför) skrev 2024-05-21 11:23:21 följande:
    Hej, hoppar du in här grodan boll? 

Jag svarade på ett inlägg av en annan skribent, och du verkar inte förstå vad jag svarade. Helt okej. 
    Grodan boll har klarat av att läsa mitt inlägg, och han/hon/hen har en poäng lol. Självklart ska man få sova. Jag skrev specifikt "UNDER SKOLTID".  Men om man är uppe på natten och spelar TV-spel, och sen är för trött för att orka gå i skolan, då är det ju ett problem. Att ungdomar vänder på dygnsrytmen kan orsaka depression och andra problem.

Så jag är iaf glad att Grodan Boll läser ordentligt :)
  • Anonym (varför)
    olof 45 skrev 2024-05-21 14:29:28 följande:

Datorspel etc. är ingen rättighet eller behov - det faller självklart (för mig) inom kategorin belöning. Något man får göra när man förtjänat det, typ.
    Ja, det är ju din åsikt, och den får du ju ha. Jag tycker inte att dataspel är en belöning för något, utan en del av livet, som annat man har eller gör. 
  • Anonym (varför)
    olof 45 skrev 2024-05-21 14:33:31 följande:
    Grodan boll har klarat av att läsa mitt inlägg, och han/hon/hen har en poäng lol. Självklart ska man få sova. Jag skrev specifikt "UNDER SKOLTID".  Men om man är uppe på natten och spelar TV-spel, och sen är för trött för att orka gå i skolan, då är det ju ett problem. Att ungdomar vänder på dygnsrytmen kan orsaka depression och andra problem.

Så jag är iaf glad att Grodan Boll läser ordentligt :)
    Bra att ni har varandra :)
  • Anonym (Juno)
    Anonym (varför) skrev 2024-05-21 14:27:12 följande:
    Jag tycker att det låter som att din syster gör ett dåligt jobb med hemmasittare. 
    Jag med. Jag blir uppriktigt oroad över att det någonstans sitter en skolpsykolog som säger så. Det går helt emot vad alla insatta på området som vi fått hjälp av säger. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Juno) skrev 2024-05-21 14:38:53 följande:
    Jag med. Jag blir uppriktigt oroad över att det någonstans sitter en skolpsykolog som säger så. Det går helt emot vad alla insatta på området som vi fått hjälp av säger. 
    Ja, eller så hittar olle på för att försöka stärka sina argument. 

Men visst, det är klart att det finns dåliga psykologer, och andra som jobbar utifrån eget huvud istället för evidensbaserade metoder. Bara väldigt sorgligt och oroande.
  • Anonym (Juno)
    olof 45 skrev 2024-05-21 14:29:28 följande:

Lek och vila (datorspel kan utgöra både och) är en lagstadgad rättighet enligt Barnkonventionen artikel 31. 
Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare