• Anonym (Hjälp oss)

Söker alla tips och råd kring hemmasittare

Pojke 14 år
    Mycket hög frånvaro sista 1.5 året
    Helt hemmasittare sedan jul

Efter mycket bråk med skolan får han nu uppgifter att göra hemma
    Dessa blir inte heller gjorda
    Istället sitter vi kvällar och helger med honom
    Vilket känns dåligt på många sätt
    Planen är ju att han ska tillbaka till skolan i höst
    Men i skolan sitter ju ingen lärare med honom hela tiden 
    Situationen hemma blir tråkig och ärligt talat slitsam
    Känns som att vi bråkar om skoluppgifter all tid vi umgås 

Vad gör man?
    Hur]?

• Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare
  • Anonym (O)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 17:46:37 följande:

Jag tycker vi varit hårda. Och är. Samt obekväma hemma.
    Suttit två timmar i bilen utanför skolan 
    Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag tycker det är svårt när vi inte vet vad som är problemet. 
    Gud förbjude om tex en lärare utnyttjar honom sexuellt?
    Och vi bär in honom med våld till den läraren?
    Men trots dessa tankar har vi varit hårda och erbjudit skolbyte mm
    För att få fart på hjälpinsatser socanmälde vi oss själva etc.

Att stänga av internet och plocka dator är svårt.
    De uppgifter han får är på webben 
    Eftersom han ändå inte gjort uppgifterna provade vi i tre veckor att ta routern med oss på morgonen 
    Ingen skillnad 
    Däremot tyckte inte psykologen att det var en lysande idé, så den är tillbaka. 

Vi håller hårt på rutinerna och numera även på helgen. 
    Initialt, innan han blev hemma på heltid och "bara" hade 75% frånvaro fanns viss problematik med insomningen och han fick medicin för detta.
    Han somnar i tid kring 22.
    En dålig kväll 22.30
    Vi väcker 07 och han äter klär sig osv, men sen går vi till jobbet många ggr.
    Vi har varit hemma i perioder helt och delvis också 

Vilken svår situation. Det känns orimligt att sitta i bilen i två timmar, sånt antar jag förstärker känslan av att skolan är en plats att undvika. Bästa vore om ni kan hitta triggers som gör att det inte blir något tjafs. Att han går ur bilen direkt till skolan. Kanske en lärare kan eskortera honom in i skolan? 

Jag förstår att ni funderar runt det scenariot att han blir dåligt behandlad i skolan, men ni behöver ändå kunna arbeta med den informationen ni faktiskt besitter. 

Jag gissar att han saknar självförtroende, och då blir det genast mer abstrakt. Han kanske känner att det inte är någon idé att försöka så jag kan gärna lägga ner. Jag gissar att det är skolarbetet som kan vara nyckeln för honom. Men då krävs det både extraarbete och sommarskola isf. Inte bara komma ikapp, utan komma förbi.

Det här är min femma naturligtvis. Du känner ditt barn bäst, kan vara värdefullt att få en annan syn på saken.

• Anonym (Varit hemmasittare)

har själv varit där ditt barn är idag. Så här, många år efteråt är jag fortfarande inte säker på vad det hela handlade om.  Jag var inte mobbad, hade inte svårt all följa med på lektionerna utan tvärtom kände jag mig uttråkad.

Mina klasskamrater var i mina ögon barnsliga och dumma, Kände ingen samhörighet med någon av dem.  

Jag var hemmasittare hela 8:an och när tillslut skolan meddelade att jag måste gå om hela 8:an så sa jag resolut att -"i så fall kommer jag aldrig att gå i skolan mera"

Jag fick börja 9:an men jag bestämde själv när jag ville närvara så jag såg till att jag närvarade på alla prov, vilket resulterade i att jag ändå fick betyg i alla ämnen.  Trots att jag ofta var bäst på proven så fick jag inte högsta betyg utan i princip bara godkänt. Något som retade mig oerhört. 

När jag började gymnasiet fungerade det mycket bättre eftersom lärarna behandlade mig och talade med mig som till en vuxen. Jag hade liksom varit i otakt med skolan på något vis. 

Vad som verkligen beskriver detta är att jag inte kommer ihåg vilka klasskamrater jag hade i högstadiet, umgicks aldrig med dem.  

Om jag skulle ge ett tips så är det att i mitt fall skulle ett mera vuxet bemötande från lärare och annan personal ha gjort att jag känt mig mera hemma i skolan.

Men detta var mina upplevelser, det finns säkert massor av andra anledningar. Men jag tror att bästa tipset är att försöka lura ut vad det är som inte funkar i skolan för ditt barn. Sedan kan man försöka att göra något åt grundproblemet.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 17:46:37 följande:

Jag tycker vi varit hårda. Och är. Samt obekväma hemma.
    Suttit två timmar i bilen utanför skolan 
    Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag tycker det är svårt när vi inte vet vad som är problemet. 
    Gud förbjude om tex en lärare utnyttjar honom sexuellt?
    Och vi bär in honom med våld till den läraren?
    Men trots dessa tankar har vi varit hårda och erbjudit skolbyte mm
    För att få fart på hjälpinsatser socanmälde vi oss själva etc.

Att stänga av internet och plocka dator är svårt.
    De uppgifter han får är på webben 
    Eftersom han ändå inte gjort uppgifterna provade vi i tre veckor att ta routern med oss på morgonen 
    Ingen skillnad 
    Däremot tyckte inte psykologen att det var en lysande idé, så den är tillbaka. 

Vi håller hårt på rutinerna och numera även på helgen. 
    Initialt, innan han blev hemma på heltid och "bara" hade 75% frånvaro fanns viss problematik med insomningen och han fick medicin för detta.
    Han somnar i tid kring 22.
    En dålig kväll 22.30
    Vi väcker 07 och han äter klär sig osv, men sen går vi till jobbet många ggr.
    Vi har varit hemma i perioder helt och delvis också 

Som sagt. Min erfarenhet och alla jag haft kontakt med som haft liknande problem är att krav och tvång bara gör vägen tillbaka längre. 

Släpp skolan och fokusera på det allmänna välmåendet. Fundera också på om det kan finnas behov av utredning, barn med npf (särskilt add och autism) är rejält överrepresenterade gällande hemmasittande. Medicin i kombination med kbt har varit det som krävts för mitt barn (har add).
  • Anonym (T)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-20 12:10:46 följande:

Känns som att vi bråkar om skoluppgifter all tid vi umgås 

Vad gör man?
    Hur]?

Du slutar bråka med han...

Jag lärde mig tidigt i mitt liv att ge upp, för att mina föräldrar jämnt skulle hålla på att bråka om minsta lilla.

Tänk dig att du gör något bra för en gångs skull.. En läxa man klarar galant.. Och det första du får höra är inte bra jobbat. Utan ett "Grattis! Har du gjort allt det andra med?". 

Eller så blir det bråk om något annat.. 

Bråka med barnen tills de blir skalliga i all ära! Men det blir liksom bara ännu mer att göra så fort man har gjort något, därför lär sig folk ganska snabbt jag skiter i allt det där totalt och gör det jag istället känner för att göra... 
  • Anonym (T)

Fråga er själva om ni hade föräldrar som skrek på er hela dagarna om minsta lilla och fråga er själva vad ni lärde er av det?

Var det att göra allt dom ber om bara för att asen ska bli nöjda? (spoiler alert, det blir dom knappt iaf. Dom vill mest bara springa runt och skrika på någon annan...) 

• Anonym (Juno)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-21 20:26:39 följande:
    Som sagt. Min erfarenhet och alla jag haft kontakt med som haft liknande problem är att krav och tvång bara gör vägen tillbaka längre. 

Släpp skolan och fokusera på det allmänna välmåendet. Fundera också på om det kan finnas behov av utredning, barn med npf (särskilt add och autism) är rejält överrepresenterade gällande hemmasittande. Medicin i kombination med kbt har varit det som krävts för mitt barn (har add).

Och mitt barn står i kö för adhd-utredning och går i kbt-terapi. 

TS, man tänker ofta på barn och unga med adhd som stökiga, men så behöver det inte alls vara. Mitt barn är tyst och skötsamt i skolan. Jag tänker på att ni funderar på om er son varit understimulerad i skolan. Smarta barn och ungdomar med npf blir ofta duktiga på att dölja sina svårigheter. Det brukar kallas att de maskar (döljer). Det gör att deras problem syns mindre för andra, men det går åt en massa energi för dem själva, som både jobbar hårt för att klara det som är svårt och samtidigt dölja att det är svårt. 

Skulle det kunna vara detta din son håller på med och som gör det så jobbigt att vistas i skolan? Jag tänker att det är en sak som är rätt svårt att sätta ord på. 

Flickor med adhd får oftast andra symptom än pojkar. Men givetvis finns det pojkar som har en symptombild som liknar den flickor ofta har (och vv). Om du googlar Flickor adhd hittar du info, tex föreläsningar från Attention. Barn med den symptombilden får ofta sin diagnos senare eftersom den inte är lika högljudd. 

• Anonym (Hjälp oss)
    Anonym (Juno) skrev 2024-05-21 17:40:49 följande:

Och länge fick vårt barn inga läxor. När hen var ledig behövde hen vila. Nu har vi lagt på en läxa nu och då och det funkar. Det går långsamt framåt. Vi har hela tiden tät kontakt med lärare och elevhälsa. 

Vi har turen att barnet har lätt för sig i skolan (fast eventuellt är det en del av problemet). Det förenklar så klart återgången enormt att vi inte brottas med en massa F i betyg. Hur är det för ditt barn? Tror du att hen behöver gå om tex? 

Ja utan närvaro blir det ju F
    Nu försöker vi rädda det som går och få E:n så att han kan slippa gå om
  • Anonym (Hjälp oss)
    Anonym (Juno) skrev 2024-05-21 18:00:54 följande:

Hur är han om ni sitter i bilen utanför skolan i två timmar? Ledsen, arg, rädd, retsam, beslutsam? 

Knäpptyst
    Som starkast kan han bli tårögd
  • Anonym (Hjälp oss)

När det gäller eventuell diagnos så är det absolut något som slagit mig
    Men jag tänker ändå att det är vettigt att hitta studiesätt på?
    Oavsett diagnos behöver vi hitta ett fungerande sätt

• Anonym (Juno)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 21:43:42 följande:
    Ja utan närvaro blir det ju F
    Nu försöker vi rädda det som går och få E:n så att han kan slippa gå om

Om man får individuellt schema där vissa ämnen utesluts blir det istället inget betyg alls. Men ett E är så klart bättre. Vad ni kämpar! 

Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare