Anonym (Abc) skrev 2024-05-21 20:26:39 följande:
Som sagt. Min erfarenhet och alla jag haft kontakt med som haft liknande problem är att krav och tvång bara gör vägen tillbaka längre.
Släpp skolan och fokusera på det allmänna välmåendet. Fundera också på om det kan finnas behov av utredning, barn med npf (särskilt add och autism) är rejält överrepresenterade gällande hemmasittande. Medicin i kombination med kbt har varit det som krävts för mitt barn (har add).
Och mitt barn står i kö för adhd-utredning och går i kbt-terapi.
TS, man tänker ofta på barn och unga med adhd som stökiga, men så behöver det inte alls vara. Mitt barn är tyst och skötsamt i skolan. Jag tänker på att ni funderar på om er son varit understimulerad i skolan. Smarta barn och ungdomar med npf blir ofta duktiga på att dölja sina svårigheter. Det brukar kallas att de maskar (döljer). Det gör att deras problem syns mindre för andra, men det går åt en massa energi för dem själva, som både jobbar hårt för att klara det som är svårt och samtidigt dölja att det är svårt.
Skulle det kunna vara detta din son håller på med och som gör det så jobbigt att vistas i skolan? Jag tänker att det är en sak som är rätt svårt att sätta ord på.
Flickor med adhd får oftast andra symptom än pojkar. Men givetvis finns det pojkar som har en symptombild som liknar den flickor ofta har (och vv). Om du googlar Flickor adhd hittar du info, tex föreläsningar från Attention. Barn med den symptombilden får ofta sin diagnos senare eftersom den inte är lika högljudd.