• Anonym (Abc)

Söker alla tips och råd kring hemmasittare

Ts, jag tror att du i en sådan här trådstart behöver be människor som inte har egen erfarenhet av problemet att låta bli att svara. Du har fått många riktigt dåliga råd i tråden (och jag skulle själv ha gett samma innan jag själv fick en hemmasittare).

Vårt barn är på väg tillbaka. Varför han slutade gå är fortfarande oklart, men rätt säker att han blev utbränd av kaoset i klassen plus att han hade en extrem prestationsångest och inte klarade av att göra saker fel. Att han nu är på väg tillbaka tror jag är för att han äntligen känner en tilltro till att skolan inte får honom att må dåligt. Han har kämpat mycket med kbt också och övat att kunna gå till saker alls innan han gick till skolan (gymmet, affären mm).

Han har inte gjort något skolarbete alls hemma, hemmet har varit en fristad för läkning. 

Jättesvårt att hitta balansen mellan att få läka utan att förfalla. Om all er tid går åt till att tjata om skolarbete så kanske ni behöver släppa det ett tag och bara fokusera på att få in glädje i livet. Åk på utflykter, träna tillsammans mm. Bygg sedan på det med "nyttiga aktiviteter hemmavid" som att tex hjälpa till att bygga altan, rensa ogräs mm. Bygg upp självförtroendet kring att kunna klara av saker. Utgå inte från att han skolkar utan utgå från att han är utbränd, hur gör utbrända för att komma tillbaka och vad är viktigt för dom? Tror inte de brukar sitta och jobba hemma under sjukskrivningen utan först vila och sedan rekommenderas fysisk aktivitet. 

Kanske inte ett recept som funkar för alla, men är lite så som vi har gjort och ser nu ljuset i tunneln med ett barn som mår mycket bättre och stora förhoppningar om att hen kommer gå heltid efter sommaren. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 17:46:37 följande:

Jag tycker vi varit hårda. Och är. Samt obekväma hemma.
    Suttit två timmar i bilen utanför skolan 
    Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag tycker det är svårt när vi inte vet vad som är problemet. 
    Gud förbjude om tex en lärare utnyttjar honom sexuellt?
    Och vi bär in honom med våld till den läraren?
    Men trots dessa tankar har vi varit hårda och erbjudit skolbyte mm
    För att få fart på hjälpinsatser socanmälde vi oss själva etc.

Att stänga av internet och plocka dator är svårt.
    De uppgifter han får är på webben 
    Eftersom han ändå inte gjort uppgifterna provade vi i tre veckor att ta routern med oss på morgonen 
    Ingen skillnad 
    Däremot tyckte inte psykologen att det var en lysande idé, så den är tillbaka. 

Vi håller hårt på rutinerna och numera även på helgen. 
    Initialt, innan han blev hemma på heltid och "bara" hade 75% frånvaro fanns viss problematik med insomningen och han fick medicin för detta.
    Han somnar i tid kring 22.
    En dålig kväll 22.30
    Vi väcker 07 och han äter klär sig osv, men sen går vi till jobbet många ggr.
    Vi har varit hemma i perioder helt och delvis också 

Som sagt. Min erfarenhet och alla jag haft kontakt med som haft liknande problem är att krav och tvång bara gör vägen tillbaka längre. 

Släpp skolan och fokusera på det allmänna välmåendet. Fundera också på om det kan finnas behov av utredning, barn med npf (särskilt add och autism) är rejält överrepresenterade gällande hemmasittande. Medicin i kombination med kbt har varit det som krävts för mitt barn (har add).
  • Anonym (Abc)

Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

* Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

* Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

* Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

* Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

* Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

* Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 10:19:42 följande:

Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

* Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

* Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

* Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

* Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

* Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

* Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 

Ett tillägg. Har en bekant som följt min kamp med mitt barn som snabbare förstod vad som var på gång när samma sak drabbade det egna barnet. Där kunde man då hoppa direkt från första till sista punkten och återgången har gått mycket snabbare i och med att man hoppade över hela push- och tvångsperioderna som bara ökar problemen och gör tiden för återgång längre. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar) skrev 2024-05-24 12:17:01 följande:
    Förklara i så fall hur det kommer sig att hemma-sittare är ett nytt väldigt förekommande problem? varför var det inte så när vi växte upp? Hur kommer barnen ens på tanken att man kan vägra gå i skolan??

Jag fick skolka (som det hette då) en gång, på en idrottsdag, eftersom jag mådde dåligt pga mobbing, och en hel dag av friidrott gjorde att jag darrade av ångest. Men mina föräldrar gjorde väldigt tydligt för mig att det var en stor sak att skolka, och de krävde en hel del motpresatation för att jag skulle få lov att vara hemma - i princip hade jag en egen idrottsdag ändå, men med mina föräldrar, borta från alla mobbare. Det var inte tal om sovmorgon eller tv-spel eller liknande, utan det var under stor tveksamhet som detta tilläts, och mina föräldrar påstod iaf att de haft långa samtal med skolan också. Jag var tacksam, samtidigt som jag skämdes.

Att bara vara borta från skolan en helt vanlig dag hade ALDRIG tillåtits. jag vet inte om en enda person i min ålder som ens hade en sådan tanke?

Så jag är helt övertygad om att denna vägran att gå i skolan är starkt länkat till curling, där föräldrar lärt barnen att regler är inte till för just deras guldklimpar! Jag kan ge tiotals exempel på föräldrar som låtit sina barn vilja gå före allmänheten regler... vilket skapar barn som tror att de kan göra lite som de vill!

Hur kan annars barnen ens fått för sig att man KAN stanna hemma från skolan? 

OCH: varför tilläts detta, ens en enda gång? Ont i magen? Be sjuksyster titta på dig! Alternativt, då tar vi sjukledigt och åker till sjukhuset! Att bara vara hemma? Nej! Så fungerar det ju inte! Kan man sitta uppe och spela tv-spel så kan man gå till skolan! 
    I och med införandet av lgr 11 så har skolan i princip designats för att slå ut elever med npf.

De ständiga grupparbetena är också ett problem. Även i lugna välfungerande klasser så är grupparbeten något som skapar ett konstant stresspåslag i den oreda som uppstår.

www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/dagens-skola-ar-inte-for-alla-barn/

Var någonstans i min story tycker du jag curlade? När vi bar ett gråtande barn till bilen? När vi gjorde allt hemma tråkigt? När vi tog honom till läkaren för att undersöka hans fysiska problem? 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Juno) skrev 2024-05-27 09:32:21 följande:

Vad tycker du att ensam, deprimerad och trött eller ångestfylld tonåring ska göra på dagarna? Tänk på att majoriteten av hemmasittarna har npf och därmed har ännu svårare än andra tonåringar att ta tag i tråkiga saker, planera och strukturera. 

Hur ska man som förälder på jobbet se till att den hemmavarande tonåringen gör det som du tänker dig är lämpligt? Jag kan ta mitt barn som exempel - det kan dåliga dagar ta en halvtimme bara att få hen att borsta tänderna. Hen sitter med tandborsten i handen och bara tittar. Det är som att något hindrar hen att röra sig. När vi påminner blir hen ledsen och säger: men jag försöker ju! Hen har väldigt dålig tidsuppfattning i de här lägena och kan inte riktigt greppa att tiden går. Det är som att inuti hen står allting still. 

Precis samma upplevelse, fast med skillnaden att jag tänkte "wow, bara en halvtimme för att klara av att borsta tänderna". 

Mitt barn är "på uppgång" nu men det har verkligen fått tas i små steg. 

1) Komma ut ur rummet
    2) Komma ut ur huset
    3) Komma ut från tomten
    4) Komma till roliga saker som kompisar och aktiviteter barnet gillar
    5) Komma till jobbigare saker som affären
    6) Träna på att cykla förbi skolan
    7) komma till skolan kortare stunder
    8) göra lite skolarbete hemma

Om vi hade försökt mindre med tvång när problemen började han han nog aldrig fastnat på rummet. Min bekanta som råkade ut för samma sak och pga att hon följt våra problem kunde identifiera det snabbare och aldrig tog till några tvångsåtgärder för att få barnet till skolan så kunde det vända mycket snabbare och gå direkt till steg 4 (och det är steg 1-3 som verkligen tar tid).
  • Anonym (Abc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-27 11:53:07 följande:
    Det gör man inte men man botar heller inget genom att låta barnet sitta hemma och göra vad det vill. 
    Anonym ABC beskriver en metod de haft som verkat fungera. Påminner om KBT terapi hos psykolog, ja de kanske använt KBT. 
    Ja vi har haft hjälp av kbt. 

Men innan vi ens kunde påbörja steg 1 så behövde barnet få vila helt kravlöst ett tag för återhämtning. Då låg han på rummet med skärm hela dagarna och kom bara ut för att gå på toaletten i princip. Vi var noga med läggtid, ingen skärm på morgonen och att vakna och komma upp i "normal" tid men i övrigt så var det en tillåtelse att få finna sig på botten ett tag innan vi började arbetet med vägen tillbaka. 
Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare