Söker alla tips och råd kring hemmasittare
Ts, jag tror att du i en sådan här trådstart behöver be människor som inte har egen erfarenhet av problemet att låta bli att svara. Du har fått många riktigt dåliga råd i tråden (och jag skulle själv ha gett samma innan jag själv fick en hemmasittare).
Vårt barn är på väg tillbaka. Varför han slutade gå är fortfarande oklart, men rätt säker att han blev utbränd av kaoset i klassen plus att han hade en extrem prestationsångest och inte klarade av att göra saker fel. Att han nu är på väg tillbaka tror jag är för att han äntligen känner en tilltro till att skolan inte får honom att må dåligt. Han har kämpat mycket med kbt också och övat att kunna gå till saker alls innan han gick till skolan (gymmet, affären mm).
Han har inte gjort något skolarbete alls hemma, hemmet har varit en fristad för läkning.
Jättesvårt att hitta balansen mellan att få läka utan att förfalla. Om all er tid går åt till att tjata om skolarbete så kanske ni behöver släppa det ett tag och bara fokusera på att få in glädje i livet. Åk på utflykter, träna tillsammans mm. Bygg sedan på det med "nyttiga aktiviteter hemmavid" som att tex hjälpa till att bygga altan, rensa ogräs mm. Bygg upp självförtroendet kring att kunna klara av saker. Utgå inte från att han skolkar utan utgå från att han är utbränd, hur gör utbrända för att komma tillbaka och vad är viktigt för dom? Tror inte de brukar sitta och jobba hemma under sjukskrivningen utan först vila och sedan rekommenderas fysisk aktivitet.
Kanske inte ett recept som funkar för alla, men är lite så som vi har gjort och ser nu ljuset i tunneln med ett barn som mår mycket bättre och stora förhoppningar om att hen kommer gå heltid efter sommaren.