Det man inte vet mår man inte ont av.
Men om du däremot får veta så kan det medföra mycket svåra känslor för dig, för er båda som ett par, för många människor som är era nära och kära, och det kan få massor av negativa följder i praktiken, i er familj, på era jobb, och i många andra sammanhang.
Den som ser till att det får förbli okänt kan genom sitt medvetna val skydda dig och rädda dig från svåra känslor och från svåra konsekvenser.
Många säger (rent reflexmässigt?) att man inte vill leva i en lögn.
Men om man bara tillåter sig själv reflekterar lite över den saken så är det nog också givet att ingen vill veta hela sanningen om allt här i livet.
Om du är helt ovetande förblir du helt opåverkad. Er kärlek och er relation fortsätter precis lika som tidigare.
Du vet ingenting, du mår utmärkt och dina känslor är lika fina som om handlingen aldrig har skett.
Era nära och kära slipper hantera några svårigheter.
Om man åtminstone vill försöka vara lite öppen i sitt sinne så är det inte alls svårt förstå om det skulle vara så att din partner, av bl a kärlek och hänsyn, fattar ett medvetet beslut att låta handlingen förbli okänd för dig och för alla.
Mot bakgrund att han på djupet verkligen känner sin fru så skulle det inte vara särskilt konstigt om han är övertygad att detta var det bästa för hans fru och för alla nära och kära.
Ingen kan nog med säkerhet säga att han skulle ha fattat ett helt felaktigt beslut för alla.
Det är självklart att alla de som inte har en aning om vilken person han är, vilken relation ni har, vilken situation ni och er familj befinner er i, vilka alla övriga omständigheter i livet som gäller just för er, de kan aldrig någonsin veta med säkerhet att han skulle ha fattat ett felaktigt beslut.
Alla vi människor går genom livet utan att veta allt.
För de allra flesta finns självfallet också något som direkt skulle beröra dem på ett eller annat sätt, troligen också något man anser vara viktigt, men som man aldrig någonsin får reda på.
Självfallet går livet vidare helt opåverkat, trots att det finns saker som vi inte vet.
I många fall kan de allra flesta säkerligen skatta sig lyckliga att de slapp få reda på vissa saker. Livet skulle ha påverkats negativt eller det skulle skapa negativa känslor om man fick reda på vissa saker.
Självfallet finns saker som är bra för mig att jag slipper känna till dem. Och jag är säker på att det kan vara lika för alla, eller för de allra flesta.
Det är helt uppenbart, och det är absolut sant, att vi alla lever i en lögn, och att vi faktiskt vet om detta och vi accepterar att vi lever i en lögn. Det är inget märkvärdigt i sig.
Om min partner har varit otrogen utan att jag får reda på det och utan att det i praktiken medför någonting alls, så påverkar det inte mig överhuvudtaget. Detta är självklart och det är sant.
Men om jag får reda på det så gillar jag det inte, jag gillar inte otrohet, att få reda på det skapar svåra känslor hos mig och det ställer till med massor av problem med kärleken och i vårt liv.
Därför vågar jag säga att jag skulle föredra att inte veta.
Mot bakgrund av det jag skriver så är det svårt för mig förstå att så många rent reflexmässigt hävdar att de alltid vill veta, med alla dessa ganska extrema svårigheter som följer av att få veta.
Det man inte vet mår man inte ont av.
Sedan vad man tycker om handlingen och vilka känslor man tillåter sig själv att skapa omkring detta, det är ju givetvis en helt annan sak.