Anonym (Livet och kärleken) skrev 2024-02-22 09:14:21 följande:
Det är mycket bra och jag gillar det du skriver.
Många skulle behöva vara lite mera som du säger att ni är.
Men det kan vara väldigt intressant att försöka reflektera lite över dina tankar och känslor som du refererar till i ditt sista stycke.
Rent hypotetiskt då, för att underlätta att reflektera utan personliga känslor...
Du utgår i ditt resonemang från att du får reda på otroheten. Och jag förstår och accepterar att du säger att du föredrar att få reda på det.
Men rent hypotetiskt, tänk om handlingen sker men du får inte reda på den?
Du skulle inte ställas inför svårigheten och frågeställningen att förlåta eller inte förlåta.
Du skulle inte bli ledsen eller drabbas av några svåra känslor överhuvudtaget.
Din goda känslor av tacksamhet till din sambo, till ert liv och till allt som du är fylld av tacksamhet inför skulle vara helt opåverkad. Dina känslor av lycka och tacksamhet skulle fortsätta vara lika, även din känsla av tacksamhet för hans ärlighet.
Där skulle inte finnas någon problematik som ni måste finna en chans att försöka jobba med. Det skulle inte finnas några känslor av att något skulle saknas i relationen.
Inget behöver jobbas med.
Där finns ingen skadad tillit.
Vi människor går genom livet utan att veta allt. Du säger att du föredrar ärlighet men du vet att alla människor ljuger någon gång, även du själv. Alla människor bryter ett löfte. Vi känner till detta och om vi är ärliga så vet vi redan att vi faktiskt lever i en lögn.
Kan man ändå alltid vara 100% säker på att det alltid är bäst att få reda på allt?
Fast vet jag inte om att min man är otrogen så litar jag på min man på falska grunder. Det vill jag inte. jag förväntar mig att min man älskar mig och är ärlig mot mig så som jag är mot honom. Jag tycker inte man förtjänar den respekten, kärleken och tilliten till son partner när man går bakom ryggen på någon.
Det jag också undrar hur skulle du reagera om din parter skulle säga rill dig att hon har vart otrogen? Känns ju som fu inte kan bli arg ellerr ledsen då du skälv gör samma sak