• Anonym (Jaså?)

Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn

Som barn så gapades och skreks det på honom. Han var stökig, sprang runt och roade sig på det sättet. Man sa till honom att sluta, men han gjorde inte det. Skämde ut mig vid middagsinbjudningar m.m.

Ibland var jag stressad och stod inte ut alla gånger med att ha barn. Han ställde frågor eller gjorde saker och då flög det ur grodor ur min mun. Jag kallade honom dum och skrek m.m.

Idag är han 25+ år. Ingen respekt gentemot mig. Det minsta lilla sak jag säger, så fräser han, skriker och överdriver sin ''ilska''. Det minsta lilla, blir han jättearg på mig. Han gör inte så mot någon annan, men mot mig. Han håller sig undan sin storebror och mot mig är det inte heller någon vidare större kontakt.

Men han säger varför han gör dessa saker och det är för att jag gjorde så mot honom som barn. Ibland kan han agera plötsligt och spontant med sina skrik och utskällningar och sedan påstå att jag gjorde så.

Han vill inte ha kontakt med sin familj. Det är ju inte normalt, precis?

Jag  vill att han skall glömma allt. Inte normalt att säga: ''Du gjorde så mot mig''. Jag vet att han inte vill ha någon kontakt alls.

Kanske kan jag få honom att tänka: ''Hans storebror är det fel på. Men jag vill få respekt och gör allt för honom då?''. Men vad jag än försöker med, funkar det inte. Man måste kunna få respekt tillbaks. Men det går inte att prata med honom. Ingenting funkar, precis.

Jag vill skriva av mig.

• Svar på tråden Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn
  • Anonym (Jaså?)
    Anonym (normalt) skrev 2024-01-25 09:11:16 följande:
    Så du får gapa på honom, till och med när han var ett litet barn och du var vuxen? Men han får inte gapa på dig, trots att du lärt honom att det är så man hanterar relationer i er familj? Du stod inte alltid ut med att ha barn, och nu står han inte ut med att ha dig som mamma. 

Du avkräver honom respekt trots att du inte visar honom respekt?

Varför ska han vilja ha kontakt med dig när du beter dig illa mot honom?
    Det var när han var ett barn. Slutade skrika på honom när han blev ung vuxen, innan han flyttade ut. Han gapade och skrek på mig medan han bodde här, men jag hade ju slutat med sådant för länge sedan. Jag är mamma, det är något som han borde tänka på och fortsätta tänka på.

Jag beter mig inte illa mot honom längre. Om jag har slutat, då borde han sluta och så kan vi bli en enda fin familj.
    Anonym (Rosalee) skrev 2024-01-25 08:07:43 följande:
    Det går inte att köpa sina barns kärlek?.ett STORT misstag. 
    Okej. Vad skall jag göra?

Förslag?

• Anonym (Jaså?)
    Aniiee skrev 2024-01-25 08:34:02 följande:
    Jag tror inte att han ville vara med på mötet. Jag tror att han kände sig tvingad pga press från utomstående, som egentligen inte borde ha lagt sig i. 
    Den s.k utomstående har gjort ett bra jobb, men samtidigt dålig jobb på att övertala honom. Men jag har gråtit massor med dem. Sagt att jag saknat honom jättemycket. De har påstått att de försökt prata med honom flera gånger.

Mötet hade kunnat bli jättebra, men jag vet inte vad jag hade gjort annorlunda. Det är svårt att prata med honom. Han har blivit en mycket kall person. Jag undrar hur han är gentemot andra?

I alla fall, han borde komma tillbaka. Eftersom jag gör inga sådana saker som jag gjorde när han var ett barn. Det var ett tag sedan som jag gjorde sådant.
  • Anonym (Herakles)

Du har redan fått flera förslag. Läs om från början och sök gärna hjälp om det är svårt att ta in vad alla säger.

• Anonym (Jaså?)
    Anonym (Herakles) skrev 2024-01-25 09:28:58 följande:

Du har redan fått flera förslag. Läs om från början och sök gärna hjälp om det är svårt att ta in vad alla säger.

''Förslaget'' om att låta honom vara? Är ingen förslag. Utan jag söker förslaget hur jag kan få honom tilllbaka.
  • Anonym (Herakles)

Ja, läs vad folk, inklusive jag, har skrivit om det här. Om vikten av att lyssna, verkligen lyssna, och förstå hur HAN känner. Det hjälper inte om du protesterar hela tiden, försök att förstå det trauma du skapat i honom. Kan du inte det behöver du hjälp från en terapeut/psykolog. Ingen skam i det.

• Anonym (Sök hjälp)

TS, jag tänker när jag läst tråden att du måste söka hjälp för att komma vidare. Du verkar inte kunna se saker från någon annans (din sons) perspektiv och inte heller kunna ta in vad folk skriver här. Du kan inte förstå vilket trauma du utsatt honom för, du skyller ifrån dig och tycker inte det är ditt fel att han utsatts för misshandel av sin storebror. 

Innan du själv inser att du är den största orsaken till att din son inte vill ha med dig att göra och att du agerat fruktansvärt under hans uppväxt kommer du inte komma någon vart. Du måste förstå att det inte bara går att gå vidare innan du faktiskt förstår honom och genuint vill be om ursäkt.

För detta tror jag att du behöver professionell hjälp.
    Du tycker att ni bara kan glömma och gå vidare. Jag tror att det dels visar att du inte har en förståelse och empati, men också att du är rädd för att möta det faktum att du gjort så oerhört fel. Du behöver hjälp av en psykolog att erkänna och acceptera vad du gjort och hur du kan komma vidare.

Även om din son inte vill ha med dig att göra i framtiden kan du kanske med professionell hjälp acceptera och förlåta dig själv för vad du gjort och ändå leva ett bra liv framåt. 

Du har kommit i mål när du, även om din son inte vill ha kontakt med dig, kan glädjas över att han trots allt han utsatts för fått ett bra liv, förhoppningsvis med en partner, familj och vänner som älskar och har omsorg om honom.

• Humblebeee247

Snälla säg att du bara är ett troll som vill provocera folk? Det är väl ändå inte möjligt att vara såhär verklighetsfrånvänd och tappad?

• Tukt
    Humblebeee247 skrev 2024-01-25 10:26:22 följande:

Snälla säg att du bara är ett troll som vill provocera folk? Det är väl ändå inte möjligt att vara såhär verklighetsfrånvänd och tappad?

Ja, en del hävdar det är för lätt för socialtjänsten att ta barn från sina föräldrar. Men utifrån den här tråden och Familjeliv generellt så kan man nog fundera på om det inte vore bra om det vore mycket enklare.
  • Aniiee
    Anonym (Jaså?) skrev 2024-01-25 09:28:58 följande:
    Den s.k utomstående har gjort ett bra jobb, men samtidigt dålig jobb på att övertala honom. Men jag har gråtit massor med dem. Sagt att jag saknat honom jättemycket. De har påstått att de försökt prata med honom flera gånger.

Mötet hade kunnat bli jättebra, men jag vet inte vad jag hade gjort annorlunda. Det är svårt att prata med honom. Han har blivit en mycket kall person. Jag undrar hur han är gentemot andra?

I alla fall, han borde komma tillbaka. Eftersom jag gör inga sådana saker som jag gjorde när han var ett barn. Det var ett tag sedan som jag gjorde sådant.
    Som sagt, de skulle inte ha lagt sig i och pressat honom från början. Han borde inte "komma tillbaka", inte så länge som du inte har gjort allt i hela världen för att förändra dig och din syn på vad som har varit. Du har, metaforiskt, skurit upp hans varenda blodådra, du vägrar be om förlåtelse och vägrar erbjuda hjälpmedel för at läka de såren, och du inbillar dig att han inte ska blöda? Nej, gå och kamma dig. 

Jag ska nu leta reda på de andra trådarna och länka dem den här tråden.....
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • AndreaBD
    Anonym (Jaså?) skrev 2024-01-24 16:35:43 följande:

Jag sa en gång: ''Varför är du såhär mot mig? Jag har inte gjort dig någonting!'' och då sa han på sarkastiskt sätt: ''Ja, du har inte gjort någonting!!!''.

Då kontrade jag med direkt: ''Förlåt mig!''. Men han bara gick.

Vid ett tillfälle när jag inte sett honom på länge. Han kom tillbaka och hälsade på, sträckte han ut handen. Men jag struntade i att skaka hans hand, eftersom jag är hans mamma och istället kramade jag honom.

Då tog jag chansen att säga: ''Du vet att din storebror är dum i huvudet?''. Jag hade också gjort mat och frågade om han var hungrig. Men han var helt kall. Han har blivit väldigt kall och det går inte att prata med honom.

Han gick. Åt ingenting. Jag ville ha hans nummer och sa: ''Jag skall inte ge den till din storebror''. Hans storebror har mest på sista tiden slagit honom. Han borde mest bli och vara arg på sin storebror. Det som jag gjort, borde han glömma. Men helt försåtligt att han är sur på hans storebror. Jag är mamma och han borde sakna mig.

Men herregud! Du började med att slå ifrån dig, förneka att du skulle ha gjort något fel, sedan prata skit om andra familjemedlemmar. 

Varje gång som du reagerar så där dumt, så kommer ju relationen att försämras, distansen mellan er bara blir större.  Det som du skulle behöva göra är ju att lyssna på honom. Han måste få berätta vad som var så hemskt i hans barndom, och du får ta det. Säger du NÅGOT emellan, slår ifrån dig igen, eller om du bara försöker säga att det inte var så farligt eller liknande  - då är det kört. 

Din enda chans är att du godtar vad han har upplevt, UTAN att säga något emot det. Annars kan du lika väl avbryta all kontakt, för det kommer inte att bli bra. 
Svar på tråden Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn