• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Lujia

Hej! Hoppar in och tänkte skriva av mig lite frustration!
    Jag och partner (30 år) försöker skaffa barn.  Vi är på vårt andra försök. Inga barn sedan tidigare. 
    Lite bakgrund: slutade med p-piller 2023 men tog över ett år innan första mensen. Gyn sa att det såg ut som PCO men att det också kunde bero på flera år av undervikt (trots normalvikt nu). Jag drog ned på träning och började äta 3000 kcal) dag, gick upp 4 kg och poff så kom både ägglossning och mens *överlycklig*. 
    Även andra ägglossning kom på CD 12 :) vi hade samlag CD 8 och CD 10. 
    Men nu kommer inte mensen...föregående cykel kom den 10 dagar efter ÄL. Idag är jag äl+12.
    Temp 0,3 förhöjd jämfört med follikelfasen.
    Det gör ont som inuti bröstet nästan. alltså att det drar ovanifrån och ilar men inte ont när jag tar i dem. Smärtan kommer i intervaller kanske 10 gg/dag. 
    Värk i magen som också kommer i intervaller. Skulle inte säga molande utan mer som att man trycker på ett blåmärke en stund och sedan släpper (trots att man alltså inte trycker). Emellanåt värk i låren. Öm i knäna.
    Tappen känns hög och stängd. 
    Trött, diffus huvudvärk eller mer som "huvudtryck". 
    Inga förändringar i aptit, kissar normal mängd, normal avföring. Inget illamående. 
    Alla test negativa. Orkar inte slösa ett nytt (tog senast igårkväll på koncentrerad urin). Tog dock ett ÄL-test "bara för att" som var neg. 
    Usch, hade ingen aning om att det skulle vara så här jobbigt med planering, väntan och undran och så har vi precis bara börjat ju! Eloge till alla som håller på. Samtidigt så har man ju inget val när bäbislängtan är så stark. Känns som att tankarna tar upp hela min värld just nu..
    Hoppas bara att mensen kommer snart för när jag försöker känna efter med intuitionen så känner jag mig väldigt ogravid just nu, bara PMS-ledsen/frustrerad 🥹
    Kram till alla i tråden som är på samma resa! 

• Lujia

Tillägger att dessa symptom pågått i 5 dagar nu, tröttsamt 😬

• 19977
    Sommarsol24 skrev 2024-06-14 08:56:51 följande:

Hej alla i planering av barn 2025! Tack till den som skapade tråden Skrattande Spännande att läsa kring alla resor. Beklagar till de som fått missfall och ger extra kram till er och till de som kämpar med att bli gravida. Skickar all baby dust som bara går!!!

Jag och min sambo har bestämt oss för att satsa på bebis 2025 och det blir i sådana fall vårt första barn. Jag tror att jag hade ÄL i början av v.23 men har inte tagit några ÄL-test utan gick på fysiska symtom. Idag vaknade jag av illamående, fick i mig knäckemacka och frukt så känns helt ok nu. Det strålar också i brösten. Häromdagen molade det i magen. Jag tog ett testa tidigt test igår kväll men det var definitivt negativt. Tror jag testade alldeles för tidigt och mitt ur*n var väldigt ljust. Behöver nog ha tålamod och vänta lite. Men tänker också, kanske skengravid? För jag och min sambo har inte ?legat i? fibrilt om man säger så, så om det har blivit en graviditet så är det tur utan dess like. 

All lycka till oss i denna tråden. Hoppas 2025 blir vårt år! 

Vad roligt! Välkommen hit! Hoppas att ni prickade ÄL då och hoppas på en 2025-bebis för er nu! 🤩 Det låter ju lovande med symptomen.

Jag har också lite symptom, precis som förra månaden när jag uppenbarligen var skengravid haha. Det molar i livmodern ibland och igår fick jag en pytteliten brun fläck i trosan där flytningarna brukar hamna (i min första graviditet fick jag en brun nidblödning som pågick 6 dagar så jag fick direkt upp förhoppningarna när jag såg den bruna lilla fläcken igår) men det kom ingenting när jag torkade mig på pappret och sedan dess har jag varit helt torr där nere. Så jag börjar tvivla på mig själv och funderar på om det var bajs som hamnat så högt upp i trosan istället haha, men det har aldrig hänt förut? känns orimligt att det skulle leta sig upp en liten bajsfläck så högt upp i trosan dessutom? Haha, så ofräscht?. Jag har ett liiiitet hopp om att det kan ha varit den minsta nidblödningen någonsin iaf. 😂 Tog ett graviditetstest men det visade givetvis negativt. Igår var det ÄL+9. Men nu ska jag inte testa förrän mensen eventuellt är sen.

Jag har även inbillat mig att jag blivit lite lite illamående för några sekunder vid 2 tillfällen, men det kanske snarare är önsketänk och att jag känner efter för mycket. Sambon påpekade igår och idag att jag varit hangry också vilket jag aldrig är annars, så känner ändå lite hopp haha. Imorgon är det ÄL+11 så snaaaart är väntan över för denna månad iaf.
  • 19977
    Lujia skrev 2024-06-14 09:38:50 följande:

Hej! Hoppar in och tänkte skriva av mig lite frustration!
    Jag och partner (30 år) försöker skaffa barn.  Vi är på vårt andra försök. Inga barn sedan tidigare. 
    Lite bakgrund: slutade med p-piller 2023 men tog över ett år innan första mensen. Gyn sa att det såg ut som PCO men att det också kunde bero på flera år av undervikt (trots normalvikt nu). Jag drog ned på träning och började äta 3000 kcal) dag, gick upp 4 kg och poff så kom både ägglossning och mens *överlycklig*. 
    Även andra ägglossning kom på CD 12 :) vi hade samlag CD 8 och CD 10. 
    Men nu kommer inte mensen...föregående cykel kom den 10 dagar efter ÄL. Idag är jag äl+12.
    Temp 0,3 förhöjd jämfört med follikelfasen.
    Det gör ont som inuti bröstet nästan. alltså att det drar ovanifrån och ilar men inte ont när jag tar i dem. Smärtan kommer i intervaller kanske 10 gg/dag. 
    Värk i magen som också kommer i intervaller. Skulle inte säga molande utan mer som att man trycker på ett blåmärke en stund och sedan släpper (trots att man alltså inte trycker). Emellanåt värk i låren. Öm i knäna.
    Tappen känns hög och stängd. 
    Trött, diffus huvudvärk eller mer som "huvudtryck". 
    Inga förändringar i aptit, kissar normal mängd, normal avföring. Inget illamående. 
    Alla test negativa. Orkar inte slösa ett nytt (tog senast igårkväll på koncentrerad urin). Tog dock ett ÄL-test "bara för att" som var neg. 
    Usch, hade ingen aning om att det skulle vara så här jobbigt med planering, väntan och undran och så har vi precis bara börjat ju! Eloge till alla som håller på. Samtidigt så har man ju inget val när bäbislängtan är så stark. Känns som att tankarna tar upp hela min värld just nu..
    Hoppas bara att mensen kommer snart för när jag försöker känna efter med intuitionen så känner jag mig väldigt ogravid just nu, bara PMS-ledsen/frustrerad 🥹
    Kram till alla i tråden som är på samma resa! 

Åh vad jobbigt ❤️ Din menscykel kanske håller på att stabilisera sig fortfarande efter p-piller stopp och att mensen kommit igång nu igen efter viktuppgången. Den senaste ägglossningen kanske var starkare än den föregående och detta bidrog till mer progesteron nu i lutealfasen? Därav att lutealfasen är längre i denna cykel? Så istället för 10 dagar mellan ÄL och mens kanske det blir lite längre nu? Det är ju positivt, större chans att ett befruktat ägg hinner fästa i livmodern då! 🤩 Hoppas att det är så, eller att du faktiskt är gravid!

Det är superjobbigt att försöka bli gravid, verkligen. Stor kram och hoppas det går snabbt för er nu efter det krånglat så med din menscykel tidigare!!

• 202294
    19977 skrev 2024-06-13 06:35:37 följande:
    Åh, förstår dig ❤️ Så tråkigt med missfallet.
    Jag fick ÄL på CD15/16 och är nu på CD24, cirka 9 dagar efter ÄL. Har inte tänkt testa mig förrän mensen är sen, vilket är om prick en vecka. Hoppas inte mensen kommer den här gången! Men är riktigt otålig med att inte testa haha. Men vill inte få negativt test och sedan ändå ha hoppet kvar att det kanske bara var för tidigt för att testa.

När kommer du testa? Tiden går verkligen långsamt, känns som det var sjukt längesedan ÄL var.
    Jag har redan testat, haha. Självklart tvär-negativt. Tidigare graviditeter har jag plussat ungefär nu, om man tänker i antal cykeldagar. Men eftersom  ägglossningen var lite senare än vanligt denna gången så är inte hoppet helt ute än, även om hoppet är litet denna månaden. 

Önskar att jag hade disciplin nog att vänta tills mensen är sen... men har köpt hem ett 20-pack från testlagret så jag testar på! 

Kroppen känns inte alls som förra gången. Vet inte om det är positivt eller negativt med tanke på att det slutade i missfall? Absolut 0 symptom nu om jag jämför med då.
  • Whatev

Uppdatering här! 
    Testade positivt på äl-test i förrgår och igår, vi fick till det båda dagarna varav gårdagens sex kändes ordentligt i äggstockarna - aj. 
    Tempen gick upp idag som planerat, cd 19. Det är ändå en skillnad på denna cykel jämfört med tidigare då jag ägglossat TIDIGAST cd 23 i typ ett år. Hoppas nu på en stark gulkropp som producerar ordentligt med progesteron så jag inte får mens för tidigt :) 

• LillaSam
    Whatev skrev 2024-06-15 14:01:14 följande:

Uppdatering här! 
    Testade positivt på äl-test i förrgår och igår, vi fick till det båda dagarna varav gårdagens sex kändes ordentligt i äggstockarna - aj. 
    Tempen gick upp idag som planerat, cd 19. Det är ändå en skillnad på denna cykel jämfört med tidigare då jag ägglossat TIDIGAST cd 23 i typ ett år. Hoppas nu på en stark gulkropp som producerar ordentligt med progesteron så jag inte får mens för tidigt :) 

Så spännande! Har har väldigt liknande historia. Har sedan jag fick tillbaka mensen efter sonen haft ÄL på dag 23-26 och haft en lutealfas på typ 10-11 dagar. Fick supertidigt missfall förra cykeln, men det verkar ha gett mig en liten hormonboozt för har haft ÄL idag vilket blir på CD21 så det får jag vara nöjd med. Är i valet och kvalet om jag ska ta en progresteronsalva jag har hemma nu, men vet inte om jag vågar mixtra så?
  • LillaSam

Uppdaterar BIM listan då min ägglossning kom tidigare än förväntat!

har varit en spännande cykel för mig, känns som att äggstockarna har dragit oxh haft sig mycket. 

Lite för och emot en graviditet denna cykeln:

+ÄL kom tidigare än vanligt vilket för mig är positivt då jag brukar ha väldigt locka cykler. Jag hoppas att detta innebär att hormonerna stabiliserar sig.
    + Har haft rejält med fertila flytningar. Verkligen skolboksexempel.
    + vi har fått till det på ÄL-4, ÄL-3, ÄL-1 och förhoppningsvis idag. 
    + jag brukar slarva med frukost och dricka lite för mycket kaffe, men denna cykeln har jag tänkt på det lite mer.

-Jag fick ett supertidigt missfall förra cykeln, och det känns otroligt att vi skulle lyckas bli gravida direkt efter när chansen är så låg varje månad
    - hade jag plussat denna cykeln hade det inneburit att jag blivit gravid på första ÄL 4 gånger i rad. Vilket känns som att det inte är möjligt. (Har ett MA, ett supertidigt missfall och så en son på 1,5)

hur går det för er andra? Vad talar för och emot? Vad säger magkänslan?

• LillaSam
    LillaSam skrev 2024-06-15 21:46:32 följande:

Uppdaterar BIM listan då min ägglossning kom tidigare än förväntat!

har varit en spännande cykel för mig, känns som att äggstockarna har dragit oxh haft sig mycket. 

Lite för och emot en graviditet denna cykeln:

+ÄL kom tidigare än vanligt vilket för mig är positivt då jag brukar ha väldigt locka cykler. Jag hoppas att detta innebär att hormonerna stabiliserar sig.
    + Har haft rejält med fertila flytningar. Verkligen skolboksexempel.
    + vi har fått till det på ÄL-4, ÄL-3, ÄL-1 och förhoppningsvis idag. 
    + jag brukar slarva med frukost och dricka lite för mycket kaffe, men denna cykeln har jag tänkt på det lite mer.

-Jag fick ett supertidigt missfall förra cykeln, och det känns otroligt att vi skulle lyckas bli gravida direkt efter när chansen är så låg varje månad
    - hade jag plussat denna cykeln hade det inneburit att jag blivit gravid på första ÄL 4 gånger i rad. Vilket känns som att det inte är möjligt. (Har ett MA, ett supertidigt missfall och så en son på 1,5)

hur går det för er andra? Vad talar för och emot? Vad säger magkänslan?

Skrev i fel tråd. Skulle skriva i BIM juni 🙈
  • Whatev
    LillaSam skrev 2024-06-15 21:31:13 följande:
    Så spännande! Har har väldigt liknande historia. Har sedan jag fick tillbaka mensen efter sonen haft ÄL på dag 23-26 och haft en lutealfas på typ 10-11 dagar. Fick supertidigt missfall förra cykeln, men det verkar ha gett mig en liten hormonboozt för har haft ÄL idag vilket blir på CD21 så det får jag vara nöjd med. Är i valet och kvalet om jag ska ta en progresteronsalva jag har hemma nu, men vet inte om jag vågar mixtra så?
    Kan rekommendera att du testar munkpeppar! Det är det jag tagit denna cykel. Ett kosttillskott som hjälper hypofysen att reglera hormonerna 😃
    En kapsel från cd 1 till ägglossning. 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025