• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-31 09:32:28 följande:
    Spännande! 
    Hoppas på positivt test för dig i första hand, i andra hand hoppas jag också att du får mens i helgen så du får börja om snabbast möjligt 😁 
    Själv hoppas jag på att få äl öht.. Dag q18 nu. Lite segt. Min pco:s kan ju närsomhelst börja ställa till det igen med utebliven ägglossning. 
    Blir det så den här månaden så ska jag kontakta fertilitetskliniken. Vill absolut inte prova själva om vi inte har ordning på kroppen. 
    Den resan har vi redan gjort och det gör jag inte om igen. 
    Däremot har de sommarstängt snart så det blir att boka in i augusti i så fall. 

Verkade få ägglossning när jag var iväg så blir nog inte något denna cykel så nu ser jag fram emot mensen så jag kan börja om och med kortare cykel helst. 

Fick liksom ÄL på dag 45 enligt temp/NC.

• Sand13
    Anonym (Flygare) skrev 2024-06-07 07:12:15 följande:
    Ta inte ut något i förväg, har hört om de som haft inga spermier utan fått operera fram från testiklarna som lyckats 🙏 Det är inte helt ovanligt att det är lågt antal spermier, det är då de gör ICSI och de är duktiga på det. Sen är det ju såklart inte så att det alltid tar sig på första ivf men ta inte ut sorger i förväg. Ta hand om er och njut av sommaren så länge 🥰
    Nä jag vet att det också kan ta flera försök, och i värsta fall inte lyckas allt. Men har också hört/läst mirakelfall. Så hoppet finns fortfarande ☺ Det konstiga är att han har normalt antal spermier, men 99 % av dem är onormala. Jag fick mens idag och vi kör ändå ett sista försök nästa ägglossning om lite mer än 2 veckor. 20:e försöket. Vi tänker varför inte liksom? Finns ju ändå 1 % normala spermier där Så det är inte 100 % omöjligt, även om oddsen är skitkassa... En ägglossning hinner vi med innan vi ska till fertilitetskliniken. Sen får det bära eller brista där.
  • Siripiri
    Sand13 skrev 2024-06-08 18:35:53 följande:
    Nä jag vet att det också kan ta flera försök, och i värsta fall inte lyckas allt. Men har också hört/läst mirakelfall. Så hoppet finns fortfarande ☺ Det konstiga är att han har normalt antal spermier, men 99 % av dem är onormala. Jag fick mens idag och vi kör ändå ett sista försök nästa ägglossning om lite mer än 2 veckor. 20:e försöket. Vi tänker varför inte liksom? Finns ju ändå 1 % normala spermier där Så det är inte 100 % omöjligt, även om oddsen är skitkassa... En ägglossning hinner vi med innan vi ska till fertilitetskliniken. Sen får det bära eller brista där.
    Får man fråga om det finns en anledning till onormala spermier? 
    För massa år sedan hamnade jag på en tråd på Flashback med massa killar som sysslat med steroider och hade problem att göra sina tjejer gravida. Dock ville många av dem inte erkänna detta för sina tjejer 🙄  
  • Sand13
    Siripiri skrev 2024-06-10 09:40:34 följande:
    Får man fråga om det finns en anledning till onormala spermier? 
    För massa år sedan hamnade jag på en tråd på Flashback med massa killar som sysslat med steroider och hade problem att göra sina tjejer gravida. Dock ville många av dem inte erkänna detta för sina tjejer 🙄  
    Han har aldrig rört steroider. Han har dock rökt cigaretter och snusat många år i sin ungdom. Men det borde väl inte sätta så djupa spår på spermierna i nutid när han slutade för länge sen? Han är 31 nu och röker och snusar inte.
  • Siripiri
    Sand13 skrev 2024-06-10 22:01:21 följande:
    Han har aldrig rört steroider. Han har dock rökt cigaretter och snusat många år i sin ungdom. Men det borde väl inte sätta så djupa spår på spermierna i nutid när han slutade för länge sen? Han är 31 nu och röker och snusar inte.

Alltså nä det borde ju ha repat sig nu tänker man ju?! Jätte konstigt.. tråkigt för er :/ men du du säger så borde dem där 1% ändå kunna lyckas med för det krävs ju faktiskt bara 1 bra ynka liten spermie och en sats innehåller flera miljoner. Äter han några tillskott i hopp om att det ska hjälpa? 😊 förstår att han mår dåligt som du skrev, det är ju lika jobbigt för som för oss när man är ?problemet?. 

• Sand13
    Siripiri skrev 2024-06-11 17:48:35 följande:

Alltså nä det borde ju ha repat sig nu tänker man ju?! Jätte konstigt.. tråkigt för er :/ men du du säger så borde dem där 1% ändå kunna lyckas med för det krävs ju faktiskt bara 1 bra ynka liten spermie och en sats innehåller flera miljoner. Äter han några tillskott i hopp om att det ska hjälpa? 😊 förstår att han mår dåligt som du skrev, det är ju lika jobbigt för som för oss när man är ?problemet?. 

Ja han har börjat ta Babystart kosttillskott, samt extra magnesium och Omega 3. Efter vi fick resultatet började han äta det så det är inte jättelänge... typ 1,5 månad nånting. Det kan dröja mer än 3 månader innan det ger nån nytta läste vi. Han ska fortsätta tills (om) jag blir gravid :)
  • 202294

Misstänker att jag inte är den enda som tycker att tiden går så extreeeemt långsamt just nu? 

Tre veckor sen mitt missfall och jag tror att jag hade ägglossning cd 15 (brukar ha ägglossning dag 12, så liiite senare än vanligt denna månaden) och är SÅ otålig tills jag kan testa.. 
    Tidigare har jag testat positivt BIM -5, så det är ju några dagar bort än så länge..

Hur går det för alla? Väntar ni på ägglossning eller på BIM? Hjärta

• 19977
    202294 skrev 2024-06-12 15:19:04 följande:

Misstänker att jag inte är den enda som tycker att tiden går så extreeeemt långsamt just nu? 

Tre veckor sen mitt missfall och jag tror att jag hade ägglossning cd 15 (brukar ha ägglossning dag 12, så liiite senare än vanligt denna månaden) och är SÅ otålig tills jag kan testa.. 
    Tidigare har jag testat positivt BIM -5, så det är ju några dagar bort än så länge..

Åh, förstår dig ❤️ Så tråkigt med missfallet.
    Jag fick ÄL på CD15/16 och är nu på CD24, cirka 9 dagar efter ÄL. Har inte tänkt testa mig förrän mensen är sen, vilket är om prick en vecka. Hoppas inte mensen kommer den här gången! Men är riktigt otålig med att inte testa haha. Men vill inte få negativt test och sedan ändå ha hoppet kvar att det kanske bara var för tidigt för att testa.

När kommer du testa? Tiden går verkligen långsamt, känns som det var sjukt längesedan ÄL var.
  • Whatev
    202294 skrev 2024-06-12 15:19:04 följande:

Beklagar missfallet ❤️

Jag testade positivt på äl-test idag så snart börjar den långa väntan. Det var typ en vecka tidigare än vanligt så vi har bara fått till det idag, och planerar imorgon. Det kan ju räcka dock, time will tell. 
    Ska verkligen försöka hålla mig från att testa tills bim! 

• Sommarsol24

Hej alla i planering av barn 2025! Tack till den som skapade tråden Skrattande Spännande att läsa kring alla resor. Beklagar till de som fått missfall och ger extra kram till er och till de som kämpar med att bli gravida. Skickar all baby dust som bara går!!!

Jag och min sambo har bestämt oss för att satsa på bebis 2025 och det blir i sådana fall vårt första barn. Jag tror att jag hade ÄL i början av v.23 men har inte tagit några ÄL-test utan gick på fysiska symtom. Idag vaknade jag av illamående, fick i mig knäckemacka och frukt så känns helt ok nu. Det strålar också i brösten. Häromdagen molade det i magen. Jag tog ett testa tidigt test igår kväll men det var definitivt negativt. Tror jag testade alldeles för tidigt och mitt ur*n var väldigt ljust. Behöver nog ha tålamod och vänta lite. Men tänker också, kanske skengravid? För jag och min sambo har inte ?legat i? fibrilt om man säger så, så om det har blivit en graviditet så är det tur utan dess like. 

All lycka till oss i denna tråden. Hoppas 2025 blir vårt år! 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2025