-
-
Jag har haft äl flytningar nu i två dagar, idag inräknat. Och äl värk två dagar. Vi fick till det idag, men min sambo har bara 1 % bra spermier och vi står i kö för fertilitetshjälp efter utredning. Det finns inga fel på mig. Men iallafall, det skadar ju inte att försöka under tiden vi väntar ändå tänker vi. Vi lever verkligen på hoppet att nån enda ska hitta fram trots allt. Annars blir det nog ICSI verkar det som.
-
Tack för ditt svar. Det kändes positivt och lättande det du skrev. :) Tack för att du gav mig extra hopp ❤19977 skrev 2024-05-25 11:48:05 följande:Jag tycker det är fantastiskt av er att fortsätta försöka trots det negativa beskedet om spermierna! Man vet ALDRIG vad som kan hända - inte ens välutbildade läkare kan med 100% säkerhet garantera att det inte kommer kunna gå.
Jag tycker det är relativt ofta jag hör historier om folk som fått beskedet att de aldrig kommer kunna bli med barn, men sedan har de fått barn ändå.
Jag har en släkting som överraskande nog fick barn när han var väldigt gammal. Han och hans fru skyddade sig aldrig eftersom att han fått besked från vården om att han var infertil och aldrig skulle kunna bli pappa. 😅 Men våra kroppar är komplexa, och särskilt vår fertilitet som är föränderlig över tid. Bara för att spermierna är av dålig kvalité just nu så innebär det inte att det är konstant och kommer vara så för alltid. -
Skitjobbigt är det. Ca 19 månader nu utan resultat :( Tack! ❤19977 skrev 2024-05-26 07:35:03 följande:Jag håller tummarna för er ❤️ Jobbig sits att vara i, men ge aldrig upp!
-
Nu har vi legat två gånger igår och två gånger idag. Idag är äl, är jag rätt säker på. Alltså han kan verkligen leverera i sängen, det är så synd att bara 1 % av hans spermier är normala. (Han har gjort två spermaanalyser). Inga fel har hittats på mig. Vi inväntar tid för hjälp som sagt. Men vi tänker lite att 4 gångers kommande runt äl ändå är bättre än bara en. Eller så är det inte bra med så många skadade i sig samtidigt, jag vet inte hur man ska tänka kring det.
-
Spännande! Lycka till :)Rek98 skrev 2024-05-27 08:13:48 följande:
Hej, nu hoppar även jag in i konversationen!
Jag och min sambo har bestämt oss att försöka skaffa vårt första barn (jag fyller 26 och han 25 snart). Jag plockade ut min Mirena spiral den 17 maj och försöker just nu bara gå ingång mens och ÄL så jag förhoppningsvis snart kan börja försöka! 🥰
-
Hehe ja han kan han :) Synd att spermaproverna visade att han har 99 % dåliga spermier. Men vi har fått till det 6 gånger totalt nu, 5 gånger utspritt på 2 dagar innan ägglossning och 1 dag innan ägglossning och 1 gång på ägglossningsdagen. Så hoppas så innerligt att nån av dom som är normala hittar fram. Men har inte stora förhoppningar efter det resulterat. Har dock köpt kosttillskott till honom efter vi fick resultatet, Babystart för män, på graviditetskollen.se, så han äter dom dagligen. Hoppas dom kommer göra nån nytta.19977 skrev 2024-05-28 08:16:03 följande:Wow! 2 gånger på samma dag är riktigt imponerande!!! Jag är nöjd om vi får till det 2 gånger på den veckan jag har ÄL 😂 Jo men det ökar säkert chansen litegrann iaf, det ska ju komma spermier i varje utlösning även fast det kanske inte blir fullt lika många per sats som om man får utlösning bara var tredje dag typ. Men det ska väl vara bra att hålla igång produktionen någorlunda regelbundet med utlösning har jag läst mig till.
-
Hur vi lever när vi försöker skaffa barn? Vi har försökt i över 1,5 år. Jag har barn sen innan och då tog det sig snabbt och resulterade i 4 friska barn, men min nuvarande verkar inte kunna göra mig gravid. Vi visste inte det från början. Men nu har vi gjort fertilitetsutredning och jag är jättefertil medan han har bara 1 % normala spermier. Vi lever rätt så hälsosamt. Men när vi fick hans resultat så köpte vi direkt kosttillskott för män, Babystart från graviditetskollen.se. Så han har ätit dom nu i typ tre veckor och kommer fortsätta med det + att jag läste att omega 3 var bra att boosta med så har beställt det också. Det går ju att reparera dåliga spermier har vi fått höra. Han har rätt antal spermier, men bara 1 % är normala. Så nu försöker vi boosta honom så fler ska bli normala. Vi står i kö för fertilitetshjälp, väntetid 3-4 månader. Men jag är inte jättesugen på allt vad det innebär för kvinnan vid IVF och ICSI. Så jag hoppas vi kan klara det på egen hand nu under väntetiden, för vi försöker tills dess. Och just det, jag äter också kosttillskott som egentligen är till för gravida, men är bra även innan läste jag.19977 skrev 2024-05-28 10:49:10 följande:
Så kul att vi kan följas åt i den här tråden! 😍 Spännande med en sladdis för er, jag tror kanske att man kan njuta mer av bebistiden när man har lite större barn sedan innan. De stora kan ju hjälpa till och avlasta er föräldrar på ett helt annat vis jämfört med om man är ensamma eller har ett annat litet barn hemma redan. Jag tror det blir hur bra som helst! 😍
Det låter ju lovande med ägglossning så regelbundet på dag 16-19 så snabbt efter p-pillerstopp! Hoppas inte din PCOS ställer till det, hade du bekräftad PCOS när du fick de första barnen också?
Hur hade ni sex i förhållande till ägglossningen nu senaste månaden när det inte tog sig?
Du ville veta lite mer om mig. Jag är 27 år och min sambo är 40, vi har ett barn sedan innan som närmar sig 1,5 år nu. barnet vägde väldigt mycket vid födseln och jag är orolig för att få ännu ett stort barn, men vill ändå få lov att föda vaginalt nästa gång (senast blev det snitt pga barnets storlek). Jag älskade att vara gravid sist, blev då gravid på andra försöket. Nu har vi precis försökt för första månaden men det blev ingen graviditet, kanske tar det sig på andra försöket denna gång också (hoppas!!!). Jag tror dock att det kommer ta längre tid den här gången, främst pga att vi sover extremt dåligt och har därmed svårare att pricka in ÄL. Vi tar massa kosttillskott både jag och sambon för att boosta vår fertilitet, har precis köpt massa extra tillskott så jag tror att vi kanske lyckas bli med barn först om 3 månader när tabletterna börjat ge effekt 😜). Har inte så höga förhoppningar om att det ska ta sig nu nästa ÄL faktiskt, men å andra sidan ska jag iväg på tjejresa om en månad så jag försöker tänka positivt att jag kan dricka alkohol då och festa lite, ifall jag inte blir gravid nu i juni haha.
Hur lever ni nu när ni försöker få barn? Undviker ni alkohol? Tobak? Hur är er kost osv? Lever ni på som vanligt eller förbereder ni er på något vis?
Jag vill ju gärna ha tvillingar också, förra månaden åt jag massa saker som ska vara bra för att öka chansen att släppa två ägg haha (jag har inte varit så källkritisk, är villig att testa allt haha!) men denna månad känner jag att jag inte orkar engagera mig så mycket, hoppet om att bli gravid försvann ganska omgående när mensen kom. Det får räcka med mina kosttillskott som förberedelser, men hoppas ändå på tvillingar. 😂
-
Men om min sambo har 1% bra spermier och vi ligger 6 gånger sammanlagt innan och på äl betyder det 6 % chans att lyckas? ^^ Eller tänker jag knasigt? :p
-
Jag har äl idag mest troligt :) BIM 11/6. Du då? :)19977 skrev 2024-05-28 08:12:03 följande:Jag!
När har nu alla förväntad ägglossning nästa gång? 🥰