Inlägg från: Sand13 |Visa alla inlägg
  • Sand13

Vi som planerar barn 2025

Äl+1 idag då... Lång väntan tills jag kan testa. Men vi har ju inte lyckats på 19 månader så varför skulle vi nu? 😢 Han har som sagt 99 % dåliga spermier. Skillnaden denna cykel är att han börjat på Babystart kosttillskott + extra magnesium, och vi har legat som in i, denna månaden. Mer än vid nån annan ägglossning. Tror vi legat typ 7 gånger runt äl för att maxa att dom 1 % bra ska få en chans att hitta fram. Jag har normal ägglossning. Har även beställt omega 3 till honom, men dom har inte kommit hem ännu.

Var är ni andra i cykeln nu? 🙂

• Sand13
    Mirrorball skrev 2024-05-30 11:52:28 följande:

okej, enligt NC, our-temp (dipp) och liten stegring på LH-test nyss (nästan lika stark som kontroll) tror jag att ÄL är imorgon-övermorgon. Hoppas!!! Så blir lite mys ikväll 😍

Härligt! 
    Det var verkligen en lång cykel. Lycka till nu :) 
  • Sand13
    Mirrorball skrev 2024-05-30 13:10:24 följande:
    Ja, jag misstänker att det är mixtrandet med kosttillskott kombinerat med stress har påverkat min cykel negativt. Så håller tummarna!
    Vilka kosttillskott tar du?
  • Sand13
    Erho skrev 2024-05-30 12:59:39 följande:

Hej på er!

Hoppar också in här, behöver lite råd 🙈 kör NC och Äl-tester och har varit lite segt med ÄL denna månaden, enbart fått negativa resultat på ägglossningstest. Men så brukar det kunna vara för mig.

Hade först beräknad ÄL den 14e enligt NC, sen 15e. Haft massa känningar och fertilt sekret kring de dagarna. Idag är jag på CD 16 och såg en stegring i tempen, men behövs ju fler dagar för att bekräfta ÄL.

NC menar nu att beräknad ÄL är imorgon. Men jag misstänker att det skedde igår på CD 15 med tanke på att tempen börjat stiga + symtomen som varit.

Vet inte om man ändå borde försöka få till sex idag för att vara säker om ÄL faktiskt sker imorgon? Vi har egentligen inte möjlighet idag men vill inte missa chansen om ÄL inte redan skett

:/ vad tror ni?

Försök få till det, det hade jag gjort :)
  • Sand13
    Mirrorball skrev 2024-05-30 22:34:11 följande:
    I detta fall var det rosenrot.
    Jag har testat rosenrot men eftersom min man har 99 % dåliga spermier och jag är jättefertil så fokuserar vi nu på att boosta honom istället. 
  • Sand13
    Bunny s skrev 2024-05-31 09:32:28 följande:
    Spännande! 
    Hoppas på positivt test för dig i första hand, i andra hand hoppas jag också att du får mens i helgen så du får börja om snabbast möjligt 😁 
    Själv hoppas jag på att få äl öht.. Dag q18 nu. Lite segt. Min pco:s kan ju närsomhelst börja ställa till det igen med utebliven ägglossning. 
    Blir det så den här månaden så ska jag kontakta fertilitetskliniken. Vill absolut inte prova själva om vi inte har ordning på kroppen. 
    Den resan har vi redan gjort och det gör jag inte om igen. 
    Däremot har de sommarstängt snart så det blir att boka in i augusti i så fall. 
    Vilken klinik har ni? Vi står i kö till RMC Malmö.
  • Sand13
    Bunny s skrev 2024-06-01 21:10:13 följande:
    Vi har i Uppsala. Carl von Linné. Men numera bor jag 22 mil bort. Men åker gärna dit. Billgare och så har jag så fina minnen därifrån 😊 är du nöjd med din i malmö?
    Ja de har utrett oss och jag var felfri medan sambon bara har 1 % normala spermier som jag säkert nämnt här I maj sa dom att om 3-4 månader får vi tid till hjälp där. Lång väntan. Men vi försöker ändå under tiden hehe
  • Sand13
    Anonym (Flygare) skrev 2024-06-02 19:18:57 följande:
    Såg att ni försökt länge, varför har ni inte fått hjälp från landstinget tidigare? Var ni för unga tidigare? För det är väl max ett år man måste försöka på egen hand om man är under 35, men det kanske är olika beroende på län? 
    hoppas ni lyckas snart eller snabbt med ivf, skönt att det var kort väntetid på själva ivf:en 😀 Vet att vissa landsting har sjukt lång väntan från beslut till processen börjar. 
    Vi sökte hjälp efter ca 14 månader. Tänkte att det var normalt vid 30+ och 35+ att det skulle ta tid. Men det finns ju uppenbarligen problem med honom. Nu käkar han kosttillskott i väntan på hjälp. Och vi hoppas och försöker fortfarande. 2-3 månaders väntetid kvar nu. ICSI lär vi få göra :)
  • Sand13
    Sand13 skrev 2024-06-02 20:07:15 följande:
    Vi sökte hjälp efter ca 14 månader. Tänkte att det var normalt vid 30+ och 35+ att det skulle ta tid. Men det finns ju uppenbarligen problem med honom. Nu käkar han kosttillskott i väntan på hjälp. Och vi hoppas och försöker fortfarande. 2-3 månaders väntetid kvar nu. ICSI lär vi få göra :)
    Glömde skriva att spermaanalyserna tog tid att få svar på så det har också dragit ut på tiden.
  • Sand13
    Anonym (Flygare) skrev 2024-06-02 20:26:13 följande:
    Vilket tålamod ni haft ändå! Hade aldrig klarat att vänta så länge! Ja det är ju inte ovanligt att det tar ett år även när man är under 30 och inte har några bekymmer, bara att det inte klaffar. Lycka till! 
    Tålamod vet jag inte. Har varit mycket besvikelse och "sorg" och vi har ju inte haft nåt val direkt. Har också läst att dom flesta lyckas inom ett år så vi försökte månad efter månad. Nu har det blivit ca 19 månader. Men utredningen är klar. Och nu vet vi ju att det finns ett stort problem. Bara väntetid för hjälp nu.
  • Sand13
    Anonym (Flygare) skrev 2024-06-03 09:13:00 följande:
    Ja det är så drygt att man måste vänta ett helt år på utredning när man är under 35, och sen vips när man är 35 räcker det med sex månader. Man tycker att även om man inte får aktiv hjälp förrän efter ett år ( för att det i de flesta fall bara är en tidsfråga när det klaffar) så kunde man fått en check mycket tidigare. Vårt första barn tog två år med missfall på vägen, så vet att det är värt väntan 🙏
    Så länge man har bra ägg så brukar prognosen se bra ut för att lyckas med ivf 🤞 tur att ni har kort tid att vänta åtminstone!
    Jag är felfri. Han har 99 % dåliga spermier så det lär nog bli ICSI för oss. :)
  • Sand13

Omg! Nu är det snart dags för oss! 😍 Ja jag har skrivit detta i flera grupper jag hänger i men blev så glad nu :)

• Sand13
    Jag är på äl+9 idag och testade negativt nu på morgonen med ett testa tidigt test. Det är kört denna månaden också såklart. Blev bitter nu igen. Detta är vårt 19:e försök. Mer än 1,5 års försök alltså. 

Det positiva är att vi har ju tid till fertilitetsklinik 15 juli. Inte en enda av mannens 1 % bra spermier (fertilitetsutredning visade ju 99 % onormala spermier) vill befrukta mig alltså.

Är redan orolig att även IVF/ICSI ska misslyckas och att vi aldrig får ett gemensamt barn. Min sambo mår väldigt dåligt av det hela. Han säger att han känner sig värdelös som inte kan göra mig gravid. Han är inte värdelös i mina ögon, han är världens bästa. Jag säger det till honom också. Vi har kämpat naturligt och nu får vi ju fortsätta kämpa med fertilitetshjälpen.
  • Sand13
    Anonym (Flygare) skrev 2024-06-07 07:12:15 följande:
    Ta inte ut något i förväg, har hört om de som haft inga spermier utan fått operera fram från testiklarna som lyckats 🙏 Det är inte helt ovanligt att det är lågt antal spermier, det är då de gör ICSI och de är duktiga på det. Sen är det ju såklart inte så att det alltid tar sig på första ivf men ta inte ut sorger i förväg. Ta hand om er och njut av sommaren så länge 🥰
    Nä jag vet att det också kan ta flera försök, och i värsta fall inte lyckas allt. Men har också hört/läst mirakelfall. Så hoppet finns fortfarande ☺ Det konstiga är att han har normalt antal spermier, men 99 % av dem är onormala. Jag fick mens idag och vi kör ändå ett sista försök nästa ägglossning om lite mer än 2 veckor. 20:e försöket. Vi tänker varför inte liksom? Finns ju ändå 1 % normala spermier där Så det är inte 100 % omöjligt, även om oddsen är skitkassa... En ägglossning hinner vi med innan vi ska till fertilitetskliniken. Sen får det bära eller brista där.
  • Sand13
    Siripiri skrev 2024-06-10 09:40:34 följande:
    Får man fråga om det finns en anledning till onormala spermier? 
    För massa år sedan hamnade jag på en tråd på Flashback med massa killar som sysslat med steroider och hade problem att göra sina tjejer gravida. Dock ville många av dem inte erkänna detta för sina tjejer 🙄  
    Han har aldrig rört steroider. Han har dock rökt cigaretter och snusat många år i sin ungdom. Men det borde väl inte sätta så djupa spår på spermierna i nutid när han slutade för länge sen? Han är 31 nu och röker och snusar inte.
  • Sand13
    Siripiri skrev 2024-06-11 17:48:35 följande:

Alltså nä det borde ju ha repat sig nu tänker man ju?! Jätte konstigt.. tråkigt för er :/ men du du säger så borde dem där 1% ändå kunna lyckas med för det krävs ju faktiskt bara 1 bra ynka liten spermie och en sats innehåller flera miljoner. Äter han några tillskott i hopp om att det ska hjälpa? 😊 förstår att han mår dåligt som du skrev, det är ju lika jobbigt för som för oss när man är ?problemet?. 

Ja han har börjat ta Babystart kosttillskott, samt extra magnesium och Omega 3. Efter vi fick resultatet började han äta det så det är inte jättelänge... typ 1,5 månad nånting. Det kan dröja mer än 3 månader innan det ger nån nytta läste vi. Han ska fortsätta tills (om) jag blir gravid :)
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025