• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Anonym (Anonym)

Vad hände med att bara vara tillsammans oskyddade och det blir barn när det blir? Konstigt här är mängder med framförallt kvinnor som mår dåligt när de hör om hur barn blir till genom excelark och ett halvt apotek. Det enda positiva är väl att du/ni planerar med ett spann på åtminstone ett par månader och inte gått ner i veckor. Eller som en del anser det vara mysigt med ett "påskbarn", give or take 4 dygn. Ni inte bara stressar mängder med andra utan sannolikt även varandra, 
    "Knapra tabletter tillsammans och starta igång babyverkstaden". Glöm inte bort varandra eller första barnet när skiftarbetet ska igång bara, sexet sker på kärlek och inte äggklocka hoppas jag för din makes skull...

• Meddelande borttaget
  • LillaSam
    Whatev skrev 2024-06-15 21:56:52 följande:
    Kan rekommendera att du testar munkpeppar! Det är det jag tagit denna cykel. Ett kosttillskott som hjälper hypofysen att reglera hormonerna 😃
    En kapsel från cd 1 till ägglossning. 
    Har testat i tidigare cykler men hjälpte inte mig tyvärr. tack ändå för tips! 
  • 19977
    LillaSam skrev 2024-06-15 21:46:32 följande:

Uppdaterar BIM listan då min ägglossning kom tidigare än förväntat!

har varit en spännande cykel för mig, känns som att äggstockarna har dragit oxh haft sig mycket. 

Lite för och emot en graviditet denna cykeln:

+ÄL kom tidigare än vanligt vilket för mig är positivt då jag brukar ha väldigt locka cykler. Jag hoppas att detta innebär att hormonerna stabiliserar sig.
    + Har haft rejält med fertila flytningar. Verkligen skolboksexempel.
    + vi har fått till det på ÄL-4, ÄL-3, ÄL-1 och förhoppningsvis idag. 
    + jag brukar slarva med frukost och dricka lite för mycket kaffe, men denna cykeln har jag tänkt på det lite mer.

-Jag fick ett supertidigt missfall förra cykeln, och det känns otroligt att vi skulle lyckas bli gravida direkt efter när chansen är så låg varje månad
    - hade jag plussat denna cykeln hade det inneburit att jag blivit gravid på första ÄL 4 gånger i rad. Vilket känns som att det inte är möjligt. (Har ett MA, ett supertidigt missfall och så en son på 1,5)

hur går det för er andra? Vad talar för och emot? Vad säger magkänslan?

Spännande! Hade du ÄL igår? Dina tidigare graviditeter ger ju säkerligen en boost så det är nog lovande även för denna månad! 🤩 Jag tror det är jätteviktigt att äta en stabil frukost på morgonen så kroppen känner sig trygg, bra jobbat att det blivit bättre! Och kaffe är Big No för mig hehe, lever helt koffeinfritt under tiden vi försöker få barn och även under förra graviditeten.

Kul med en lista för vad som talar för och emot en graviditet denna månad! Här är min:

+ Sex på ÄL-4, ÄL-1 och ÄL+1
    + Bra mängd fertilt sekret (men det har jag alltid)
    + Inbillning eller ej, men jag har känt mig illamående/varm/yr i några enstaka sekunder vid två tillfällen
    + Haft lite molande värk efter ÄL och igår fick jag en ganska kraftig smärta i 10 sekunder i cervix/livmoderhalstappen
    + Eventuellt en nidblödning på ÄL+9 men det var så extremt liten mängd och mörkbrunt så är osäker från vilket hål det kommit ur 🥲
    + Bra balans/miljö i underlivet denna månad, efter förra ÄL fick jag svamp och en hemorrojd
    - Hade fertilt sekret igår på ÄL+11 vilket inte känns som ett bra tecken, hade det även förra cykeln efter ÄL då jag inte blev gravid

Så jag har egentligen inte så mycket nackdelar denna cykel som talar emot att det skulle ha gått. Men vi får väl se nästa vecka vad resultatet blev.
  • Meddelande borttaget
  • 19977

vad tror ni om min kurva? Tänkte vänta med gravtest tills ÄL+16 då mensen är sen. Är på ÄL+13 idag.

Äter frukost nu och jag dricker alltid te med mjölk i på morgnarna. Idag smakar teet typ som mögelost, undrar om det kan vara så väl att jag är gravid? Dubbelkollade mjölkförpackningens utgångsdatum men den ska hålla till 1 juli, så detta verkar ju skumt. Har även haft lite känningar i livmodern men det kan jag ju ha dagarna innan mens ändå, men upplever att jag känner oftare och mer nu de senaste dagarna än vad jag brukar, igår fick jag även en smärta som höll i sig 10 sekunder i livmodertappen.
    Min temp ser ju lovande ut iallafall, den har gått uppåt senaste 2 dagarna!

Jag tror mig ha haft nidblödning på ÄL+9 men det var så extremt lite och mörkbrunt så vet inte om det kan ha kommit från ett annat hål där nere, så att säga? men det kanske var en nidblödning trots allt?

• Pez
    19977 jag tycker den ser lovande ut. Jag läste igår att om man har hög temp i 18 dagar efter ÄL så kan man i princip räkna med graviditet. Håller tummarna 🍀
  • 19977
    Pez skrev 2024-06-17 07:07:44 följande:
    19977 jag tycker den ser lovande ut. Jag läste igår att om man har hög temp i 18 dagar efter ÄL så kan man i princip räkna med graviditet. Håller tummarna 🍀

Tack ❤️ Ja precis, man ska liksom inte kunna ha 18 dagars lutealfas. Jag har alltid haft max 15 dagar mellan ÄL och mens, så på ÄL+16 borde mensen komma senast så då får det bli ett test (ifall mensen inte kommit innan dess det vill säga)

• Pez
    19977 skrev 2024-06-17 07:36:49 följande:

Tack ❤️ Ja precis, man ska liksom inte kunna ha 18 dagars lutealfas. Jag har alltid haft max 15 dagar mellan ÄL och mens, så på ÄL+16 borde mensen komma senast så då får det bli ett test (ifall mensen inte kommit innan dess det vill säga)

Min kurva gick också bara uppåt, så jag ser det som positivt ☺️ håller tummarna! 
  • Lujia
    19977 skrev 2024-06-14 21:50:31 följande:

Åh vad jobbigt ❤️ Din menscykel kanske håller på att stabilisera sig fortfarande efter p-piller stopp och att mensen kommit igång nu igen efter viktuppgången. Den senaste ägglossningen kanske var starkare än den föregående och detta bidrog till mer progesteron nu i lutealfasen? Därav att lutealfasen är längre i denna cykel? Så istället för 10 dagar mellan ÄL och mens kanske det blir lite längre nu? Det är ju positivt, större chans att ett befruktat ägg hinner fästa i livmodern då! 🤩 Hoppas att det är så, eller att du faktiskt är gravid!

Det är superjobbigt att försöka bli gravid, verkligen. Stor kram och hoppas det går snabbt för er nu efter det krånglat så med din menscykel tidigare!!

Uppdatering från mig!
    Det känns ju nästan pinsamt men jag var tydligen kvar i min follikefas! Gud så kroppen kan luras... Hade nämligen 3 dagars temp-ökning CD 12-15 och missade ta ägglossningstest då jag för tillfället var bortrest. Fick ingen fertilt sekret men tänkte att så kan det ju vara ändå.. Därefter hade jag alla dessa symtom och har slösat löjligt många gravtest Tyst Men det var nog bara så att kroppen försökte ägglossa men inte lyckades för nu jäklar är ägglossningen på G (rikligt med sekret och utslag på stickorna)! Ändå tur att jag gått runt och trott att den var passerad för annars hade jag nojjat sönder över att den inte dök upp förrän CD 27... Obestämd Så det stämmer nog verkligen att kroppen bara försöker stabilisera sig för tillfället! 
     Hursom 19977, din tempkurva ser ju lovande ut, spännande!! Håller tummarna och väntar med spänning på om det visar något :D
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025