• Lujia

Vi som planerar barn 2025

Hej! Hoppar in och tänkte skriva av mig lite frustration!
    Jag och partner (30 år) försöker skaffa barn.  Vi är på vårt andra försök. Inga barn sedan tidigare. 
    Lite bakgrund: slutade med p-piller 2023 men tog över ett år innan första mensen. Gyn sa att det såg ut som PCO men att det också kunde bero på flera år av undervikt (trots normalvikt nu). Jag drog ned på träning och började äta 3000 kcal) dag, gick upp 4 kg och poff så kom både ägglossning och mens *överlycklig*. 
    Även andra ägglossning kom på CD 12 :) vi hade samlag CD 8 och CD 10. 
    Men nu kommer inte mensen...föregående cykel kom den 10 dagar efter ÄL. Idag är jag äl+12.
    Temp 0,3 förhöjd jämfört med follikelfasen.
    Det gör ont som inuti bröstet nästan. alltså att det drar ovanifrån och ilar men inte ont när jag tar i dem. Smärtan kommer i intervaller kanske 10 gg/dag. 
    Värk i magen som också kommer i intervaller. Skulle inte säga molande utan mer som att man trycker på ett blåmärke en stund och sedan släpper (trots att man alltså inte trycker). Emellanåt värk i låren. Öm i knäna.
    Tappen känns hög och stängd. 
    Trött, diffus huvudvärk eller mer som "huvudtryck". 
    Inga förändringar i aptit, kissar normal mängd, normal avföring. Inget illamående. 
    Alla test negativa. Orkar inte slösa ett nytt (tog senast igårkväll på koncentrerad urin). Tog dock ett ÄL-test "bara för att" som var neg. 
    Usch, hade ingen aning om att det skulle vara så här jobbigt med planering, väntan och undran och så har vi precis bara börjat ju! Eloge till alla som håller på. Samtidigt så har man ju inget val när bäbislängtan är så stark. Känns som att tankarna tar upp hela min värld just nu..
    Hoppas bara att mensen kommer snart för när jag försöker känna efter med intuitionen så känner jag mig väldigt ogravid just nu, bara PMS-ledsen/frustrerad 🥹
    Kram till alla i tråden som är på samma resa! 

• Lujia

Tillägger att dessa symptom pågått i 5 dagar nu, tröttsamt 😬

• Lujia
    19977 skrev 2024-06-14 21:50:31 följande:

Åh vad jobbigt ❤️ Din menscykel kanske håller på att stabilisera sig fortfarande efter p-piller stopp och att mensen kommit igång nu igen efter viktuppgången. Den senaste ägglossningen kanske var starkare än den föregående och detta bidrog till mer progesteron nu i lutealfasen? Därav att lutealfasen är längre i denna cykel? Så istället för 10 dagar mellan ÄL och mens kanske det blir lite längre nu? Det är ju positivt, större chans att ett befruktat ägg hinner fästa i livmodern då! 🤩 Hoppas att det är så, eller att du faktiskt är gravid!

Det är superjobbigt att försöka bli gravid, verkligen. Stor kram och hoppas det går snabbt för er nu efter det krånglat så med din menscykel tidigare!!

Uppdatering från mig!
    Det känns ju nästan pinsamt men jag var tydligen kvar i min follikefas! Gud så kroppen kan luras... Hade nämligen 3 dagars temp-ökning CD 12-15 och missade ta ägglossningstest då jag för tillfället var bortrest. Fick ingen fertilt sekret men tänkte att så kan det ju vara ändå.. Därefter hade jag alla dessa symtom och har slösat löjligt många gravtest Tyst Men det var nog bara så att kroppen försökte ägglossa men inte lyckades för nu jäklar är ägglossningen på G (rikligt med sekret och utslag på stickorna)! Ändå tur att jag gått runt och trott att den var passerad för annars hade jag nojjat sönder över att den inte dök upp förrän CD 27... Obestämd Så det stämmer nog verkligen att kroppen bara försöker stabilisera sig för tillfället! 
     Hursom 19977, din tempkurva ser ju lovande ut, spännande!! Håller tummarna och väntar med spänning på om det visar något :D
  • Lujia

Här kommer en uppdatering från mig. Vi lyckades på andra försöket :) 
    ÄL + 8 blev jag trött, somnade på bussen, i bilen osv (skyllde på värmen). Ont övre delen av magen, magsyra/magkatarr. 
    ÄL+10 kom lite rosa flytning, trodde mensen var på G eftersom jag hade så mkt mensvärk. Även brösten värkte. Lätt illamående.
    Testade ÄL+11 och fick +, även på digital.

Men....eftersom man alltid ska oroa sig för något (suck!) så har jag nu ett konstant orosmoln i bröstet eftersom jag inte ser någon stegring på HCG-testerna... Efter 72 h bör man väl iaf se någon förändring? Och de är så svaga trots att jag idag är ÄL+15 :( 
    Stickorna är från ÄL+11 och sen en ny varje morgon. 
    Någon som har någon solskenshistoria att muntra upp med under denna väntan och undran? 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2025