• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • EnAnonumius
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-04 15:54:16 följande:
    Dålig ursäkt. Om man kan fokusera på flera olika politiska områden samtidigt så kan man fokusera på feminismen och unga män samtidigt.
    Vilket Sossarna inte har gjort ju det erkände ju  Amalia Rud Pedersen...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Skopan)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-04 21:08:28 följande:
    är det något du som kvinna är missnöjd över, istället för att förvänta dej att partiet som vill ha din röst ska tänka på det, kavla upp ärmarna, bli politiker och lös det själv.
    eller gäller det bara män?
    Förväntar du dig att feministerna ska lösa alla mäns bekymmer? Eller tror du feministerna är orsaken till dom?

Så upplever jag den här tråden iaf. Sen att ts verkar referera till kvinnor generellt i sitt inlägg om att det är så synd om män globalt pga kvinnor. Förstärker min bild av att kvinnor förväntas hållas ansvariga för mäns väl och ve. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 21:14:07 följande:
    Förväntar du dig att feministerna ska lösa alla mäns bekymmer? Eller tror du feministerna är orsaken till dom?

Så upplever jag den här tråden iaf. Sen att ts verkar referera till kvinnor generellt i sitt inlägg om att det är så synd om män globalt pga kvinnor. Förstärker min bild av att kvinnor förväntas hållas ansvariga för mäns väl och ve. 
    Håller med dig, det verkar som om det är kvinnors ansvar
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-04 21:12:06 följande:
    Vilket Sossarna inte har gjort ju det erkände ju  Amalia Rud Pedersen...
    Det är oklart hur feminismen inom sossarnas ideologi har drabbat unga män. Inte ens analysen bidrar med det. Verkar vara ett antagande. det stör mig att feminism (och i förlängningen kvinnor ang ts inlägg ang globalt engagemang) ska föreställas vara en vågskål där satsningar på feminism ska föreställas vara orsaken till att unga män är drabbade.

De har ju faktiskt ingenting med varandra att göra. Inte ens analysen visar på ett samband. Det bara förutsätts att om kvinnor får det bättre så får män automatiskt det sämre.
  • Postman
    Tow2Mater skrev 2024-01-04 20:42:18 följande:
    Har aldrig sett maken på denna könsuppdelning i samhället i ett land som gjort så stora saker av att vilja framstå som jämställda och könsneutrala.

Vill man engera sig politiskt är ju chansen oerhört liten att man ger sig in i ett parti som inte driver de frågor man är speciellt intresserad med avsikten att själv vilja först börja ta upp dem, och sedan driva dem. Hör du inte hur absurt det låter. Fast det kanske vore något - en grupp SDare skulle kanske vara oerhört välkomna in i Socialdemokraterna och ge S partiet den kompetens de behöver för att kunna driva riktig jämställd politik, där alla räknas, inte bara kvinnorna.
    Haha ja det låter som en galet om det nu ska vara en sådan könsuppdelning. Nästan värre än apartheiden i Sydafrika förr. Det låter som väldigt, väldigt konstiga tankar i ett modernt och demokratiskt land/samhälle.
  • Postman
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 21:00:29 följande:

Du behöver förklara den här fultolkningen du och andra mobbar med i tråden. Vad i inlägget du citerade är en fultolkning? 

Det kan du inte svara på naturligtvis. Psykologin i mobbning fungerar på det sättet.

Klart jag kan svara, spelar du ännu mer dum nu. Din fultolkning är återkommande, att det är feminismen fel att killar situation inte har lyfts de senaste 20 åren enligt S analys. Återigen, det S säger är att feminismen har haft för stort utrymme så man har missat killars situation och vill man ha killar/mäns röster måste man också se till att lyfta killarnas situation. Inget konstigt och dramatiskt men du måste ha väldigt svårt att läsa in detta förstår jag nu eftersom du om och om fultolkar.
  • Postman
    är det något du som kvinna är missnöjd över, istället för att förvänta dej att partiet som vill ha din röst ska tänka på det, kavla upp ärmarna, bli politiker och lös det själv.
    Precis, det låter hur jäkla galet som helst. Eller... är du rullstolsbunden, res dig upp i rullstolen, kavla upp ärmarna, bli politiker och löst det själv.
  • Postman
    Anonym (ABC) skrev 2024-01-04 21:17:18 följande:
    Håller med dig, det verkar som om det är kvinnors ansvar
    Så om vi nu skulle få en regering med en stor majoritet kvinnor så kommer de bara stifta lagar och regler som berör kvinnofrågor, är det så vår demokrati ska fungera framöver tycker du? Får vi en mansmajoritet så ska de bara bry sig om mansfrågor, frågan är om du skorpan och mimosa är på riktig.
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2024-01-04 21:58:07 följande:
    Precis, det låter hur jäkla galet som helst. Eller... är du rullstolsbunden, res dig upp i rullstolen, kavla upp ärmarna, bli politiker och löst det själv.
    Jag tror man behöver vara empatisk lagd för att kunna förstå

• ClumsySmurf
    Postman skrev 2024-01-04 22:02:17 följande:
    Så om vi nu skulle få en regering med en stor majoritet kvinnor så kommer de bara stifta lagar och regler som berör kvinnofrågor, är det så vår demokrati ska fungera framöver tycker du? Får vi en mansmajoritet så ska de bara bry sig om mansfrågor, frågan är om du skorpan och mimosa är på riktig.
    jag skulle inte gråta om kvinnliga feminister kunde låta bli att vara talespersoner för män och pojkars problem, det beror på destruktiv maskulinitet är lite tjatigt.

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar