• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • AlbertSchweinstein
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 23:32:12 följande:
    Så männen är ett offer för feminismen. Inget nytt under solen.
    Nej, männen är offer för sin egen mesighet. En riktig man tolererar inte feminister, och är tillräckligt stark för att avstå kvinnor som är feminister.
  • Anonym (Skopan)
    AlbertSchweinstein skrev 2024-01-04 23:34:03 följande:
    Nej, männen är offer för sin egen mesighet. En riktig man tolererar inte feminister, och är tillräckligt stark för att avstå kvinnor som är feminister.
    Som sagt, ingenting nytt under solen. Feministernas ondska går att hitta överallt. De infiltrerar män och gör dom mesiga. Riktiga män står över sånt.

Ditt inlägg är väl ett talande exempel på det jag beskriver, en vi och ni känsla ska infunnas och ett tryck på män att sälla sig till en pol.
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (borderlina) skrev 2024-01-04 23:32:47 följande:

Att tro att man skulle kunna tilltala alla grupper samtidigt är hybris av sossarna. Försöker man tilltala alla tilltalar man förmodligen ingen. Sossarna försökte ju göra en grej av det här förr "alla skall med". och "man skall inte ställa grupp emot grupp"...funkar inget vidare.

Jag tror absolut att det är möjligt för ett parti att profilera sig utan att ställa grupp mot grupp och skapa motsatser "Alla ska med" är inte en stark profil.

ta den här grejen där feminister ställs som en motsats till mäns väl. Helt onödigt och ologiskt. De had ju kunna säga att de ska bedriva en satsning på unga män i stället. Alternativt förklara varför feminismen har drabbat unga män.

men nej.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 23:17:35 följande:
    Jag tror det varken gör till eller från för sossarna. Jag gillar inte den där retoriken att allt ska skyllas på något annat. Ingen är kapabel att ta ett ansvar utan försöker fiska röster genom att framställa saker i exakta poler. Plus/ minus, svart eller vitt, vänster eller höger. Och nu: Unga mäns väl/ feminister.

Det här är kärnan till att samhället går åt pipsvängen. Vi-känslan ska tydligen arbetas bort. Otroligt frustrerande.
    Jag förstår inte den där retoriken att framställa saker i exakta poler. Plus/ minus, svart eller vitt, vänster eller höger.
    Och nu: Unga män = misslyckad integration & kriminella invandrare.
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-03 15:58:53 följande:
    Har kollat nu och som jag misstänkte handlar det om invandrar pojkar/män som hamnar i kriminalitet för att de saknar framtidstro, inte vanliga svenska pojkar. ´[...]

👍
    Stockholm
    2023-11-01
    En uppdaterad samhällsanalys
    En ung  generation med  framtidstro?

Gruppmedlemmar:
    Amalia Rud Pedersen
    Anton Hammar
    Josefine Helleday
    Klas-Herman Lundgren, sekreterare

Sammanfattning

Vi har en ung generation med mer tro på sig själva än på Sverige, framtiden och  gemensamma lösningar. Det är en konsekvens av att samhället under lång tid dragit  sig tillbaka så att dagens unga inte längre känner en tilltro till politiken och det  gemensamma. Särskilt unga killar riskerar att hamna efter redan i skolan och sedan  hamna i utanförskap och dras till kriminella eller högerextremism i jakt på bekräftelse  och tillhörighet.

Vänds inte denna utveckling kommer allt fler vända sig till auktoritära och  individualistiska lösningar istället för till samhället - och allt färre kommer rösta på  Socialdemokraterna för varje val.

www.socialdemokraterna.se/download/18.4541e3ad18bf09bfeed23d5/1701078936817/6.%20En%20ung%20generation%20med%20framtidstro.pdf

• Meddelande borttaget
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2024-01-04 22:30:58 följande:
    Jag tror man behöver vara empatisk lagd för att kunna förstå
    Antagligen. 
  • Postman
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 22:48:01 följande:
    Du fultolkar det jag skriver. Jag skriver att s talesperson har gjort ett antagande. Hänvisar till en samhällsanalys de har gjort där inget sånt står att finna.

Dvs feminismen är inte en orsak, direkt eller indirekt till att män blir "drabbade"

Förstår du nu?

Nej men fokuset på feminismen i partiet har gjort att man har tappat killarnas situation, nu vill S ha killarnas röster och då måste de visa att de är ett parti för killar också. Lättplätt. 

Bra om de satsar på killarna, det behövs verkligen. 👏🏻👏🏻

• Anonym (Skopan)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-04 23:43:07 följande:
    Jag förstår inte den där retoriken att framställa saker i exakta poler. Plus/ minus, svart eller vitt, vänster eller höger.
    Och nu: Unga män = misslyckad integration & kriminella invandrare.
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-03 15:58:53 följande:
    Har kollat nu och som jag misstänkte handlar det om invandrar pojkar/män som hamnar i kriminalitet för att de saknar framtidstro, inte vanliga svenska pojkar. ´[...]

👍
    Du tycker också att sossarna snackar smörja alltså. De är dessvärre inte det enda partiet som använder den typen av retorik.
  • ClumsySmurf
    De känner lågt förtroende för samhället och de  behöver istället förlita sig på sin egen förmåga att lyckas. Därför förhåller sig många  till, tar levnadsråd av och känner gemenskap med influerare som Bianca Ingrosso och Andrew Tate

www.socialdemokraterna.se/download/18.4541e3ad18bf09bfeed23d5/1701078936817/6.%20En%20ung%20generation%20med%20framtidstro.pdf

Jag tror att invandrar männen som känner gemenskap Bianca Ingrosso är lite mindre högerextrema
  • Postman
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-04 23:42:52 följande:
    Jag tror absolut att det är möjligt för ett parti att profilera sig utan att ställa grupp mot grupp och skapa motsatser "Alla ska med" är inte en stark profil.

ta den här grejen där feminister ställs som en motsats till mäns väl. Helt onödigt och ologiskt. De had ju kunna säga att de ska bedriva en satsning på unga män i stället. Alternativt förklara varför feminismen har drabbat unga män.

men nej.
    Feminism har fått oproportionerligt stort utrymme, ska S vara ett parti för båda könen så kan man inte bara se till ett kön. Idag arbetar inte S ur ett jämställt perspektiv, bra att de nu har insett denna galenskap. 👏🏻👏🏻
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar