• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • ClumsySmurf
    EnAnonumius skrev 2024-01-05 12:35:12 följande:
    Ja jag har löst ditt inlägg..

Har du glömt att läsa det du skriver?
    Inledande mening.

Dina egna ord:

"Det är ju det jag pratar om. Feminism vara eller icke vara har ingenting med satsning på unga män att göra. "

(slut citat)

Och det var det som bekant ingen annan heller hävdat i denna tråden.

Ändå hade du konsekvent suttit och anklagat andra, utan under lag för din anklagelse, att de skyller på feminismen isig fast det aldrig gjores detta.

Så nu när du har upptäckt vad folk pratar om i denna tråden. Kan man slippa nu att få höra at det skylls på feminismen från dit håll. 😏
    fultolkningen är att vi påstår att Amalia skyller på feminism.
    är det vänsterfeminism där man kollektivistiskt utgår från att kvinnor är i underläge och män är privilegierade är det inget konstigt och det kommer att bli ett jäkla gnäll om S ändrar på det.
  • EnAnonumius
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-05 09:20:26 följande:
    Jag har inte klippt in några citat från analysen. Du får väl leta upp den själv om du nu är intresserad. Det är ändå den trådstarten baseras på.

Jag förstår att du hellre vill misskreditera mig än att föra en sansad diskussion.
    Wow så det är okey för dig att "fultolka andra?
    Hur känns det att få en liten smak av din egna medicin... 😈
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-05 12:35:12 följande:
    Ja jag har löst ditt inlägg..

Har du glömt att läsa det du skriver?
    Inledande mening.

Dina egna ord:

"Det är ju det jag pratar om. Feminism vara eller icke vara har ingenting med satsning på unga män att göra. "

(slut citat)

Och det var det som bekant ingen annan heller hävdat i denna tråden.

Ändå hade du konsekvent suttit och anklagat andra, utan under lag för din anklagelse, att de skyller på feminismen isig fast det aldrig gjores detta.

Så nu när du har upptäckt vad folk pratar om i denna tråden. Kan man slippa nu att få höra at det skylls på feminismen från dit håll. 😏
    Hur får du det till att handla om "pojkars ohälsa"? Hur får du min åsikt att vara en fultolkning? Vilka fakta vet vi?
    -sossarna säger att fokus på feminismen har drabbat unga män, hänvisar till en samhällsanalys

-ingenting i analysen pekar på att fokus på feminism har drabbat unga män

-sossarna tar upp feminism som en faktor för unga mäns "situation" eller vad vi ska kalla det trots att någon sån koppling inte existerar.

Du kan inte ha läst mina inlägg alls. Det är en hel del som skyller på feminister. Ts bland annat eller epitet såsom "feministh**a" har jag läst, att mäns dejtingmarknad nu ska regleras också och annat hat mot feminister och kvinnor.  TROTS att feminismen faktiskt är oskyldiga till att orsakat lidande för unga män. Det är den röda tråden i det jag vill säga:
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-05 12:46:58 följande:
    Jag har inte fått den serverat på ett silverfat bara för att Smurfen var hygglig och gjorde ditt jobb.
    Har du tackat Smurfen ordentligt före att han var schysst och gjorde DITT jobb?
    Inte, då tycker jag du skall göra detta.

Som sagt du har ju använt dig av citat från den analysen och hänvisat till den i dina inlägg.
    Fast analysen inte fanns med i trådstarten och inte var Topic, men ändå skulle du tjata om att "jag har läst analysen" och det står inte i analysen.

Som sagt du hävdade och påstod, så då blir ju bevisbördan DIN också. Som sagt det kommer aldrig att bli ANDRAS jobb att bevisa DIG rätt..
    Eller att "googla själva", som många latrövar, som suttit och påstått en massa saker utan att vilja hänvisa till källa om det efterfrågas.

Så ditt tykna "nu när du fått det serverat på silverfat", är bara direkt patetiskt och kontraproduktivt i sammanhanget.
    Sa du inte nyss att jag citerat analysen? Nu säger du att jag borde använt citat. Jag behöver inte analysen för att föra mitt budskap. 

Feminismen har inget att göra med unga mäns mående. Det är helt skilda saker. Analysen bekräftar det, eller hur? Varför kommenterar du inte analysen som du fått så bekvämt framtaget?
  • Anonym (ll)

Det är uppenbart att det är TVÅ olika scenarion i spel.

1) Partiet sossarna har lagt sina resurser på feminism och då slutat bry sig om killar och män och deras frågor. Om det beror på resursbrist eller om det beror på att det blivit "icke-korrekt" att inom partiet tala om mäns problem är osagt. Jag gissar mest på det sistnämnda.

2) Feminismen i sig utgör ett hinder för att få män att rösta på S. Pekar man ut "patriarkatet" som ett problem så kommer inte det där "patriarkatet" att rösta på dig. 

Inget av dessa två scenarion uttalas explicit av S men de går bägge att läsa ut av vad som sägs och skrivs i deras analys.

Punkten 1 kan nog S mycket väl korrigera.

Punkten 2 kommer de däremot aldrig att kunna åtgärda med mindre än att de ger upp feminismen så på det hela taget är det kört för S när det gäller killar och män - eftersom de inte kommer att ge upp feminismen.

• Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 09:18:56 följande:

Det är uppenbart att det är TVÅ olika scenarion i spel.

1) Partiet sossarna har lagt sina resurser på feminism och då slutat bry sig om killar och män och deras frågor. Om det beror på resursbrist eller om det beror på att det blivit "icke-korrekt" att inom partiet tala om mäns problem är osagt. Jag gissar mest på det sistnämnda.

2) Feminismen i sig utgör ett hinder för att få män att rösta på S. Pekar man ut "patriarkatet" som ett problem så kommer inte det där "patriarkatet" att rösta på dig. 

Inget av dessa två scenarion uttalas explicit av S men de går bägge att läsa ut av vad som sägs och skrivs i deras analys.

Punkten 1 kan nog S mycket väl korrigera.

Punkten 2 kommer de däremot aldrig att kunna åtgärda med mindre än att de ger upp feminismen så på det hela taget är det kört för S när det gäller killar och män - eftersom de inte kommer att ge upp feminismen.

Det är ju samma problem högersidan har, fast tvärtom. De attraherar inte kvinnor för att de prioriterar inte de frågor kvinnliga väljare prioriterar. 

Och för de som inte förstår så menar jag generellt. Inte alla kvinnor.
    I Sverige är det väldigt uppdelat hur män och kvinnor röstar. Därför har båda sidor problem.  

• Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 10:45:37 följande:

Det är ju samma problem högersidan har, fast tvärtom. De attraherar inte kvinnor för att de prioriterar inte de frågor kvinnliga väljare prioriterar. 

Och för de som inte förstår så menar jag generellt. Inte alla kvinnor.
    I Sverige är det väldigt uppdelat hur män och kvinnor röstar. Därför har båda sidor problem.  

På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.
  • Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 12:12:17 följande:
    På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.

Du tror alltså att det är feminismen som stöter bort männen, inte att de gjort för lite för männen? 

Ja, men varför gör inte högern detta då? Är de inte intresserade av dessa röster?

Jag tror att högern inte har jämlikhet högt på agendan och det vet kvinnor. Jag tror dessutom männen lämnat S för invandringspolitiken, inte feminismen. För det finns idag inget parti som har konkreta förslag för män i utanförskap. Utan många män tror att allt blir bra när invandrarna försvinner. 

• Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 12:20:10 följande:

Du tror alltså att det är feminismen som stöter bort männen, inte att de gjort för lite för männen? 

Ja, men varför gör inte högern detta då? Är de inte intresserade av dessa röster?

Jag tror att högern inte har jämlikhet högt på agendan och det vet kvinnor. Jag tror dessutom männen lämnat S för invandringspolitiken, inte feminismen. För det finns idag inget parti som har konkreta förslag för män i utanförskap. Utan många män tror att allt blir bra när invandrarna försvinner. 

I det inlägg du citerade först skriver jag att det både handlar om att S struntat i männens problem och att feminismen i sig stöter bort män.

Om högern är dålig på vård och omsorg är en smaksak. KD är alltid etta eller två när väljarna ska ange vem som har bäst politik för "vård" respektive "omsorg" och L har motsvarande position för "skolan". Så någon slags politik på "mjuka områden" som lockar väljarna har ändå högern.

Självklart lämnar män (och kvinnor) S för deras förda invandringspolitik men S skulle kunna kopiera SD:s partiprogram rakt av i morgon och ändå inte locka tillbaka de manliga väljarna - så länge som S pekar ut "patriarkatet" som ett "problem" som måste lösas.
  • Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 13:12:16 följande:
    I det inlägg du citerade först skriver jag att det både handlar om att S struntat i männens problem och att feminismen i sig stöter bort män.

Om högern är dålig på vård och omsorg är en smaksak. KD är alltid etta eller två när väljarna ska ange vem som har bäst politik för "vård" respektive "omsorg" och L har motsvarande position för "skolan". Så någon slags politik på "mjuka områden" som lockar väljarna har ändå högern.

Självklart lämnar män (och kvinnor) S för deras förda invandringspolitik men S skulle kunna kopiera SD:s partiprogram rakt av i morgon och ändå inte locka tillbaka de manliga väljarna - så länge som S pekar ut "patriarkatet" som ett "problem" som måste lösas.

Ja, men KD är så små så det blir ju bara marginellt bättre av de kvinnorösterna. 

Någon skrev att eftersom så många kvinnor jobbar inom äldrevård, sjukvård, socialtjänsten, skolan osv så ser de hur politiken påverkar dessa områden, och att det skulle vara en orsak till att fler kvinnor röstar S. Jag tror det kan kan vara en av anledningarna. 

Men vi får se nästa val, om högern lyckas få med sig fler kvinnor. 

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar