• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • RH93
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:51:48 följande:

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

Min klinik sa att vi måste vänta en cykel. Håller med om känslan att tiden bara går. Försöker hålla mig sysselsatt med annat men är ju så lång tid innan det är dags. Gör väl ett försök naturligt här emellan även om jag knappast tror det finns något hopp.
  • Eulalia84
    SaraE1990 skrev 2024-09-21 18:07:34 följande:
    Jaha ja det är ju det som är tråkigt att det är det som avslöjar att det inte fungerat..men får ha lite is i magen och stå ut denna vecka..
    men hur har det gått för dig med ivf försöken? Har det lyckats?😊
    Ja det är ju så tråkigt när man inte ens tar sig till testdagen utan att veta att det är kört.

Vi har inte lyckats än. Gjort två omgångar med äggplock, första fick jag tillbaka ett tvådagars som inte tog sig och fick inget till frysen. Nu andra gången fick jag tillbaka en femdagars som inte heller fäste. Men detta äggplock fick vi 3 blastocyster till frysen så nu  hoppas vi att någon av dessa ska vara guldägget☺️ 
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-21 18:10:19 följande:
    Vi ska göra FET nu direkt! Däremot får vi inte göra en ny IVF-cykel direkt, med nytt äggplock och så. Då måste vi vänta 2 eller 3 cykler (har inte fattat vilket de menar) för att vår läkare menar att äggblåsorna som tömdes nu kan blåsa upp sig igen och då vara tomma. Hoppas att du också får påbörja FET snart, håller med om att det känns fruktansvärt jobbigt med all väntan🤗
    Åh vad bra att ni får köra direkt med FET🤩 Jag ska prata med kliniken på måndag få se vad dom säger. Men misstänker att dom vill att vi väntar till nästa cykel tyvärr.
  • Eulalia84
    RH93 skrev 2024-09-21 18:55:55 följande:
    Min klinik sa att vi måste vänta en cykel. Håller med om känslan att tiden bara går. Försöker hålla mig sysselsatt med annat men är ju så lång tid innan det är dags. Gör väl ett försök naturligt här emellan även om jag knappast tror det finns något hopp.
    Misstänker att vi får samma svar att vi måste vänta tills nästa cykel. Ja man får försöka distrahera sig med annat men svårt just nu med mens och mensvärk då man blir påmind varenda sekund om att det inte gick vägen denna gång heller. Får hoppas att tiden går fort ändå😊
  • SaraE1990
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 20:41:24 följande:
    Ja det är ju så tråkigt när man inte ens tar sig till testdagen utan att veta att det är kört.

Vi har inte lyckats än. Gjort två omgångar med äggplock, första fick jag tillbaka ett tvådagars som inte tog sig och fick inget till frysen. Nu andra gången fick jag tillbaka en femdagars som inte heller fäste. Men detta äggplock fick vi 3 blastocyster till frysen så nu  hoppas vi att någon av dessa ska vara guldägget☺️ 

ja vad synd! Men gud vad skönt att få några till frysen, det är ju så drygt att göra stimuleringen. Men hoppas på att det funkar nästa gång! 

Jag har ett i frysen och bara en försök kvar via landstinget..så man känner ju sig lite stressad?

• EFW
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:51:48 följande:

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

Så mycket väntan inom ivf, men det är större chans att lyckas om kroppen får chans att stabilisera sig efter äggplocket. Samma sak efter missfall, då måste man vänta till andra äl 😅 Man kan ju bli galen av mindre 😂 
  • SaraE1990

Hej igen, som jag trodde så var det lite rött när jag gick på toa, idag har jag känt typiska mensvärken molnande i magen..så är kört andra IVF försöket. 
    Jag är så ledsen och besviken eftersom man har gått genom så mycket skit också blir det inget🥲 

Nu måste man väll vänta ytterligare en tid, äta p-piller och få mens igen och har ett litet embryo i frysen?

Jag vet att man ska försöka vara positiv men det tar fan mycket på psyket och kroppen att proppa i sig massa hormoner och att känna att man inte kan leva som vanligt!

• AliciaNN

Hej! Är det någon som har erfarenhet av byte av sprutor, jag fick Menopur 300 IE första IVF:en, sen Menopur 250 IE + Rekovelle 10 IE, såg nu i min journal att tredje IVF troligen kommer bli Menopur 250 IE + Gonal-F 100 IE (har inte haft uppstartmöte med kliniken ännu).

Är det någon som har några tankar om det? Jag veeeet att alla får olika och ingen kan jämföras med någon annan, men jag har hört att Menopur ska vara bra för kvaliteten på äggen så därför bra för den som är lite äldre (som jag), Rekovelle verkar vara ganska nytt, men Gonal-F vet jag inget om.
    Men med tanke på att första IVF ledde till 1 blastocyst av 5 befruktade ägg, och andra IVF ledde till 0 blastocyst av 6 befruktade ägg, så verkar ju inte Menopur ha hjälpt min äggkvalitet sådär jättemycket, så antar att de vill prova något nytt för sista försöket.

Tankar, erfarenheter? Glad

• EFW
    AliciaNN skrev 2024-09-23 20:31:14 följande:

Hej! Är det någon som har erfarenhet av byte av sprutor, jag fick Menopur 300 IE första IVF:en, sen Menopur 250 IE + Rekovelle 10 IE, såg nu i min journal att tredje IVF troligen kommer bli Menopur 250 IE + Gonal-F 100 IE (har inte haft uppstartmöte med kliniken ännu).

Är det någon som har några tankar om det? Jag veeeet att alla får olika och ingen kan jämföras med någon annan, men jag har hört att Menopur ska vara bra för kvaliteten på äggen så därför bra för den som är lite äldre (som jag), Rekovelle verkar vara ganska nytt, men Gonal-F vet jag inget om.
    Men med tanke på att första IVF ledde till 1 blastocyst av 5 befruktade ägg, och andra IVF ledde till 0 blastocyst av 6 befruktade ägg, så verkar ju inte Menopur ha hjälpt min äggkvalitet sådär jättemycket, så antar att de vill prova något nytt för sista försöket.

Tankar, erfarenheter? Glad

Spontant så verkar du ju fått bäst resultat hittills med bara Menopur eftersom ni fick en blasto då.

Men om man ska jämföra så är jag 40 och fick bara Gonal F 900 IE, och tog 300 IE varje stick, och sedan de sista dagarna lade man till Genirelix 0,25 mg. Fick ut 11 ägg, 7 blev befruktade och tre blastisar överlevde till frysen. 
    Jag har alltså bara gott att säga om Gonal F, men jag har som sagt aldrig testat något annat. 😅

• AliciaNN
    EFW skrev 2024-09-24 06:49:05 följande:

Spontant så verkar du ju fått bäst resultat hittills med bara Menopur eftersom ni fick en blasto då.

Men om man ska jämföra så är jag 40 och fick bara Gonal F 900 IE, och tog 300 IE varje stick, och sedan de sista dagarna lade man till Genirelix 0,25 mg. Fick ut 11 ägg, 7 blev befruktade och tre blastisar överlevde till frysen. 
    Jag har alltså bara gott att säga om Gonal F, men jag har som sagt aldrig testat något annat. 😅

Tack för svaret! Hehe vad bra att du fick ett bra resultat! Känns ändå lovande!!
    Jag håller med,  enbart menopur verkar ändå ha gett något, samtidigt blev det bara en blasto och skillnaden mellan 1 och 0 kan ju varit slumpen. Överlag tror jag läkarna är lite missnöjda över att jag har nästan en hundraprocentig befruktning men sen blir det inget av det? även det blasta vi fick första gången var långsamt och var klart först på dag 6. Jag ska förstås höra med dom hur dom resonerar, är ju sista försöket nästa gång, sista chansen att prova sig fram.
Svar på tråden IVF/ICSI 2024