• AliciaNN

IVF/ICSI 2024

Provar med mitt inlägg igen i den här tråden då den här verkar mer aktiv än den andra IVF 2024.

Hur har det känts för er som har fått Menopur? igår på dag 5 fick jag en svidande känsla i äggstockarna, idag på dag 6 är det lite bättre men fortfarande ömhet/svidande. Så svårt att veta vad som är normalt eftersom barnmorskan sa att man kan känna ömhet, vad fick ni för symptom eller biverkningar på Menopur? jag antar att det är äggblåsor som växer därinne så visst kan man tänka sig att jag svarar på behandlingen? Men blir så nojig över hur ömt det ska vara innan det är något som är fel. Jag är ganska smärttålig normalt sett men blir väldigt nervös inför att påverka kroppen så mycket som man gör under IVFen.

Jag vill gärna höra hur ni andra upplevde det Glad jag ska på ultraljud för att kolla hur äggen ser ut på torsdag Och hoppas känna mig lite lugnare efter det!!

• AliciaNN
    Kristina95 skrev 2024-03-26 08:52:52 följande:

Min mens kom också igår! Då kan vi följas åt 😍 Ska börja med sprutorna imorgon ❤️ Första ultraljud 1/4. andra ultraljud 4/4. Eventuellt äggplock 8/4. risk för överstimulering så behöver antagligen vänta en cykel innan insättning. 

jag ska ta Gonal-f och jag ä lite osäker på vilken tid man ska ta sprutorna? Det står lite blandat mellan 19-22. spelar säkert ingen större roll men vilken tid brukar ni andra köra sprutor på kvällen? 

och en till fråga. Vad är status för alla- hur går allt? ❤️

Vad spännande! Jag är på sprutdag 7 idag och ska göra första ultraljudet på torsdag, min första IVF!
    Nu har jag fått Menopur men där står det att man ska ta kl. 20-22. Jag har tagit sprutorna mellan 20-21.
  • AliciaNN

mariejonsson: vilken lyx med 9 st! Glad Jag fick idag besked om att vi har 1 fryst 5-6 dagars, så nu är det 8 veckor till FET för mig med. Skulle ha återfört det igår enligt plan med det utvecklades långsamt så de ville frysa det istället. Tror kvaliteten är okej enligt vad de sa.

det blir en liten paus nu, men som du säger är det skönt med en paus från sprutorna och allt som pågått. sen blir det nya tag efter sommaren om detta enda lilla ägg inte vill fästa i juni, men jag håller tummarna att det ska gå!!

• AliciaNN
    Kristina95 skrev 2024-04-08 12:19:36 följande:

Mycket som händer här i tråden - Jossan, ledsen för din skull ❤️ håller tummarna för att du återhämtar dig fint 🤍

liten uppdatering från mig- idag gjorde jag mitt första äggplock. Var lite nervös inför hur ont det skulle göra. Hade 25 st äggblåsor på senaste ultraljudet så har haft ont i magen de senaste dagarna. Äggplocket gick bra och det fanns 30 äggblåsor varav 27 St ägg. Vet inte vad som är bra eller dåligt men ont i magen och risk för överstimulering. Operationen var absolut hanterbar. 

ingen färsk återföring denna månad, tråkigt såklart. Så nu blir det en paus i 1-2 månader för att återföra förhoppningsvis fryst embryo därefter. Får se hur många som klarar sig och utvecklas. Spännande! 

min sambo har oligozoospermi så det är lite skarpt läge just för vår del huruvida vi lyckas befrukta äggen. Men jag håller hoppet uppe. 🙏 

hur lång tid tog det för er andra att få mensen när ni inte gjort en återföring samma månad? 

Jag tycker det var många ägg, hoppas det blir många befruktade också! Jag gjorde mitt första äggplock för en vecka sen så jag kan inte svara på när mensen kommer komma haha. jag har räknat med ca 2 veckor dvs som om man tänker sig att äggplocket var ungefär som en ägglossning. Men jag har ingen aning om man kan tänka så? slutade med cyclogest igår eftersom det inte blev någon återföring, vet inte heller om det kan påverka men hoppas mensen kommer så snart som möjligt så cykeln blir gjord och man kan rikta in sig på återföringscykeln 😊
  • AliciaNN
    MarieJonsson skrev 2024-04-08 11:58:26 följande:
    Det krävs ju verkligen bara ett ägg som dom säger, så håller tummarna för dig med din återinföring innan sommaren att det är ert gyllene guldägg! Och som du säger, skönt kanske att veta att det oavsett hur det går blir en liten paus för kroppen när det kommer till sprutor och annat.

Det är nu när jag helt slutat med all medicinering som jag insåg hur jobbig och påfrestande det faktiskt var, när man är mitt i det köttar man ju bara på. Även om resorna ser väldigt olika ut för alla så är jag så imponerad över var och en i den här gruppen och allt vi kämpar oss igenom!

Tack!!
    jag känner också att det är påfrestande, det är både det fysiska med sprutor och mående, öm i äggstockarna i två veckor, och till råga på allt är det konstant väntande och bergochdalbana mellan varje steg och varje besked man ska få, så det tär på det mentala måendet med. Jag är väldigt trött nu efter en IVF-omgång pga alla belastning och stress som det här innebär. Jag hade inte förstått det innan vi började IVF-resan.

Håller verkligen med om att alla här är oerhört starka som kämpar på!!

• AliciaNN
    Kristina95 skrev 2024-04-09 12:22:41 följande:

AliciaNN: skönt med mens! enda gången man blir glad för tant röd 😅 
    Jag vet inte heller hur man ska tänka med hur mensen kommer? har Du fått någon mer info kring återförandet? är det vanligt att man får ?efter äggplock-mens? och sen en till mens innan man preppar för ägglossningen som kommer i den. Eller räknar man från den första mensen som kommer efter äggplock? det kanske är olika. Men två mens till känns ju trögt haha.. 

Som EFW skrev så verkar det vara standard att ha en menscykel efter äggplocket och först cykeln därpå börjar man kolla efter ägglossningen. Den infon fick jag iallafall, så det blir en del väntetid nu Tungan ute

Jag fick ganska lite info dock, dom sa bara att testa med LH-stickor efter ägglossning, sen kändes det som om jag fick ställa alla frågor för annars hade jag inte fått mer info än så. Jag ska iallafall testa varje morgon från ungefär dag 10 (baserat på min cykellängd) och ringa när jag får positivt så ska återföringen bokas baserat på ägglossningsdagen. Jag tror dock jag kommer testa både morgon och em, för ibland är det svårt att fånga stegringen. Som sagt, lite knapphändig info fick jag...
  • AliciaNN

Menade alltså inte EFTER ägglossningen, utan före förstås, för att hitta ägglossningen Tungan ute insåg att det kanske blev otydligt.

• AliciaNN
    EFW skrev 2024-04-10 06:46:19 följande:
    Jag kan verkligen rekommendera att testa em och  kväll, jag fick aldrig positiva äl stickor för ens jag fick rådet att testa senare på dagen. Aldrig före klockan 10 😊 
    Samma här, jag har fått de starkaste resultaten dagtid eller kväll, typ aldrig på morgonen. Jag tänker att jag kommer testa så ofta jag kan!! Det känns ju verkligen viktigt den här gången att veta exakt när ÄL är så allt blir så optimalt som möjligt inför FET Solig
  • AliciaNN

Hej alla! Jag har min första någonsin insättning av en femdagars på fredag (FET tror jag, när embryot varit fryst innan).
    Jag tar Cyclogest från och med idag. vad är era erfarenheter av när mensen kommit efter återföring om det inte tagit sig? Har den kommit senare pga tex Cyclogest eller har den kommit ungefär som beräknat?

• AliciaNN
    EFW skrev 2024-06-03 16:15:22 följande:
    PrettyTiedUp skrev 2024-06-03 15:15:48 följande:
    Vill också veta! Satt in ett 3-dagars i fredags och undrar lite samma sak. Hoppas någon kan svara :) 

För mig har det varit olika, vid ET kom mensen 14 dagar efter äggplock (räknar det som äl)

Vid FET kom den 16 dagar efter äl. (Tog ovitrelle och räknade då äl två dagar senare) 

Tog cyclogest båda gångerna (morgon och kväll), mins inte när jag började med dem vid ET men vid FET har jag börjat 2 dagar efter äl Och fortsatt till testdag 😊
    Tack för svaret! Är det ungefär som det brukar vara för dig? Efter äggplocket kom min mens som tänkt om jag också räknade äl två dagar efter ovitrelle, däremot nästa cykel blev en av mina längsta utan påverkan av hormoner och annat, antagligen kroppen som behövde ställa om sig till normalläge efter alla sprutor och äggplock m.m 
    denna cykel som återföringen ska bli gjord är iallafall normal, ÄL som beräknat Glad
Svar på tråden IVF/ICSI 2024