• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • J000ssan
    Masa24 skrev 2024-09-04 08:02:42 följande:

Jag är så tacksam för er alla och för det här forumet 🌸 att alla delar med sina erfarenheter, glädje, sorg och oro. Jag ber för oss alla. Tänk att vi nån gång tittar tillbaka på det forumet medans vi har våra bebisar som vi nu kämpar för 👶🏻❤️❤️ heja oss alla !

Kan verkligen bara instämma och så fint skrivit❤️❤️
  • RH93
    Masa24 skrev 2024-09-04 07:44:42 följande:

Ja det är det, man vågar inte riktigt koppla dem känningar till embryot om den nu håller på att fästa i eller man bara övertänker .
    Jag känner mig också trött och ömmn i bröstet men som du säger det kan vara progesteronet. Har lite känningar i vänstersida magen ?samma ställe där jag brukar ha min mensvärk? 
    Min testdag är 16/9 o det känns evighetslång. Lovade min sambo att inte tjuvtesta den här gången utan verkligen vänta.

Tänker du tjuvtesta eller vänta till testdagen? ❤️

Ja det är ju så svårt att veta, och man vill inte bli besviken sen. Förstår verkligen, är så långt bort. Jag kommer testa på lördag har jag bestämt. Tänker att det ändå gått så pass lång tid att det bör visa rätt då och vill gärna göra det på en helg. Men börjar bli nervöst nu.
  • Anonym (JLB)

hej, 
    Ny till den här tråden. 
    Jag och min man lider av sekundär barnlöshet. Fått två missfall under ett år. Min man vill att vi ska fortsätta försöka själva men jag vill väldigt gärna påbörja IVF. Jag blir ju inte yngre. Jag fyller 37 i November. 

Är det någon som delar vår historia med att det antingen inte tar sig, eller att det blir missfall, och som fått barn mha IVF? 

ivf skyddar ju inte mot missfall i Sverige. Det vet jag. Men det skyndar iallafall på processen att bli gravid. Jag blir så nedslagen av alla misslyckade cykler. 

• AliciaNN

Hej alla, jag har inte skrivit här sen i juni efter första IVF-omgången och första FET (fick bara ut en blasto av 8 mogna ägg) som inte tog sig.

Nu är jag på IVF-omgång nr 2, stimuleringsdag 10, andra UL planerat på fredag och troligen äggplock på måndag. Har nu 9 stora äggblåsor och 5-6 mindre som hon trodde skulle hinna växa till sig till på måndag, så hoppas på det trots att jag egentligen inte vill ha större och fler blåsor i äggstockarna nu som börjat ömma mer idag Rynkar på näsan det är liksom 4 dagar kvar av detta... Men jag hoppas verkligen vi får fler mogna ägg och fler som växer till sig till dag 5 än en endaste... Jag vill ha chans att göra fler FET utan att behöva gå igenom hela sprutperioden innan.

Vill egentligen mest bara säga hur imponerad jag är av alla som genomgår flertalet IVF-omgångar!! Hjärta Så starkt gjort!
    Som sagt detta är min andra vända och jag tror inte det kommer bli en gång till. Det tär för mycket, och ovissheten tär minst lika mycket. Är det någon mer som känt sig deprimerad, omotiverad och genomtrött under spruttiden? Vet inte om det är hormonerna eller psykologiskt, men antagligen en mix av båda som påverkar måendet.

Jag har lite hopp att denna omgång ska gå bättre sett till antalet ägg, men jag har litet hopp att de ska växa till sig till blastocyster (den förra tog 6 dagar på sig att bli en "5-dagars-kvalitet-blasto"), och när den sen inte fäste undrar man ju varför den skulle fästa nästa gång... Det kanske är där en del av problemet sitter? Vem vet.

Ber om ursäkt för ett något negativt inlägg (med små mängder hopp haha) men som sagt, pepp till er andra som kör på och jag håller tummarna att vi alla ska få ett lyckligt slut på det här så fort det bara går!! Hjärta

• J000ssan
    RH93 skrev 2024-09-04 09:51:59 följande:
    Ja det är ju så svårt att veta, och man vill inte bli besviken sen. Förstår verkligen, är så långt bort. Jag kommer testa på lördag har jag bestämt. Tänker att det ändå gått så pass lång tid att det bör visa rätt då och vill gärna göra det på en helg. Men börjar bli nervöst nu.
    Fan jag tkr inte jag har samma symptom längre:( hoppas bara det är som det pendlar?. Ska med testa lördag, borde visa då! Brösten är inte alls ömma el stora, och kan inte minnas när det kom sist när jag sen fick MA, man är dum som inte antecknar💔
    hur känner ni ? RH93 och MASA24?
  • Femling
    Anonym (JLB) skrev 2024-09-04 13:40:36 följande:

hej, 
    Ny till den här tråden. 
    Jag och min man lider av sekundär barnlöshet. Fått två missfall under ett år. Min man vill att vi ska fortsätta försöka själva men jag vill väldigt gärna påbörja IVF. Jag blir ju inte yngre. Jag fyller 37 i November. 

Är det någon som delar vår historia med att det antingen inte tar sig, eller att det blir missfall, och som fått barn mha IVF? 

ivf skyddar ju inte mot missfall i Sverige. Det vet jag. Men det skyndar iallafall på processen att bli gravid. Jag blir så nedslagen av alla misslyckade cykler. 

Hejhej,

Lite liknande historia för oss. Vi fick tre tidiga missfall i naturliga graviditeter och det tog även ett drygt år att bli gravid mellan varje gång. Gjorde utredning via regionen och inget fel kunde konstateras förutom att jag bara har en äggledare sen ett tidigare utomkvedshavandeskap några år tidigare. Fick påbörja IVF och första återföringen tog sig och blev inget tidigt missfall. Dock förlorade vi honom i vecka 21 av andra anledningar. Gjorde en ny återföring i februari och är nu i vecka 34 så blev inget tidigt missfall heller. Ingen aning om varför det blev tidiga missfall tidigare och inget via IVF, min teori är kanske progesteronet som man tog tillskott på med IVF även fast vi gjorde FET i naturlig cykel. Oavsett så har IVF iaf funkat väldigt bra för oss och hoppas vi får träffa vår lilla bebis nästa månad :)  Och jag är 36 år nu så blir inte heller direkt yngre, började aktivt försöka få barn för drygt fem år sedan så har varit en resa. 
  • RH93
    J000ssan skrev 2024-09-05 07:37:17 följande:
    Fan jag tkr inte jag har samma symptom längre:( hoppas bara det är som det pendlar?. Ska med testa lördag, borde visa då! Brösten är inte alls ömma el stora, och kan inte minnas när det kom sist när jag sen fick MA, man är dum som inte antecknar💔
    hur känner ni ? RH93 och MASA24?
    Åh förstår rädslan men det kan ju verkligen variera. Jag har inte känt av så mycket senaste dagarna heller. Men inte heller några riktiga menskänningar, men kan ju dröja. Enda jag haft är att jag vaknar varje morgon mellan 04-04.30 och behöver kissa. Måste också kissa ofta under dagen, men jag är en sån person rent generellt också 😅 bara lite mer just nu.

Snart är det lördag 🙏❤️
  • Anonym (Blåklint)
    Anonym (JLB) skrev 2024-09-04 13:40:36 följande:

hej, 
    Ny till den här tråden. 

Hej och välkommen! Beklagar missfallen! Vi har fått ma och efter det inte lyckats bli gravida igen (bara ett till tidigt missfall). Vi får inte regionsfinansierad ivf förrän det har gått ett år från missfallet. Eftersom jag kände att jag fick en hormonell obalans efter missfallet med bland annat lågt progesteron som jag inte har lyckats bli av med bestämde vi oss för att testa ivf, för att se hur kvaliteten är och få lite mer info om ifall det är något konstigt. Jag tyckte att det kändes väldigt bra att testa något nytt och få lite hjälp men min man ville egentligen försöka själva lite till men jag tyckte det blev för jobbigt med alla negativa besked och också att jag inte riktigt tror att jag kan bli gravid naturlig nu med hormonfelet. Eftersom vi ändå ska betala själva valde vi att göra ivf i Finland, så att vi kan gentesta eventuella embryon som går till frysen☺️ 
  • Anonym (Blåklint)

Igår gjorde vi äggplock! Vi fick ut 7 ägg som alla är mogna men 2 såg lite konstiga ut. Vi har nu fått besked om att 2 ägg har blivit befruktade, ett är onormalt befruktat och 4 hade ett ?otydligt resultat?. Jag tycker det låter lite konstigt men hon sa att det fortfarande fanns chans för de som hade otydligt resultat. Vi får se🤷?♀️ jag tycker i alla fall att det var väldigt spännande att se på när nålen hämtar ut äggen ur blåsorna, så bra att man kommit så långt att det går att göra detta😀

• J000ssan
    RH93 skrev 2024-09-05 11:09:04 följande:
    Åh förstår rädslan men det kan ju verkligen variera. Jag har inte känt av så mycket senaste dagarna heller. Men inte heller några riktiga menskänningar, men kan ju dröja. Enda jag haft är att jag vaknar varje morgon mellan 04-04.30 och behöver kissa. Måste också kissa ofta under dagen, men jag är en sån person rent generellt också 😅 bara lite mer just nu.

Snart är det lördag 🙏❤️

Åh okej! Skönt man kan bolla med er så man inte blir helt dum i huvudet!!
    jag kissar med mkt men tkr jag gör det när jag tar progestoron! 

jaaaaa🙏❤️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024