• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • J000ssan
    Masa24 skrev 2024-08-27 08:47:02 följande:

Verkligen spännande att vi är i samma fas 😍🙏  Lycka till på torsdag håller tummarna för dig o oss alla! 

Då kommer vi ha testdag nära intill varandra haha 🙈
    Jag hoppas att det ska funka den här gången 

förresten vilken preparat använde ni vid simuleringen? på min första ivf använde vi Gonal-F o nu den här gången Menopur 

Jaaa🙏🙏😍😍
    haha ja! Så kul och kunna ha ngn och bolla med🙏detta är vår 6:e återföring och inne på vårt andra plock! Första hade vi gonal och andra menopur! Samma då:)
    har haft Ma i våras och 2 kemiska innan! Nu 3 kvar i frysen denna omgång❤️
  • Anonym (Blåklint)
    RH93 skrev 2024-08-27 18:15:43 följande:
    Cirka 10-12 dagar är normalt att ta stimulerande sprutorna. Sedan tar man en ägglossningsspruta dagen efter. Sedan är det en sprutfri dag innan äggplock 🙂 

Vid en stimulering räknas äggplocket som ägglossningen och vecka 2+0. Sedan kan man sätta in embryot på dag 2,3 eller 5. Man brukar vänta till dag 5 om det finns över ett visst antal (säkert lite olika beroende på men tror runt 5 minst) som ser lika fina ut för att lättare kunna välja den bästa. Så sedan om du sätter in ett embryo som är odlat till dag 5 blir ju då återföringsdagen vecka 2+5 😊 hoppas det var tydligt.
    Tack för ett väldigt bra svar, nu förstår jag mycket bättre😀 ja, det är ju mycket rimligare att äggplock motsvarar ägglossningen, än att överföringen gör det!🤩 
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-27 18:01:23 följande:

Vad kul att många är igång och snart vid återföring!🤩Jag ska på det första ultraljudet imorgon, det ska bli spännande! Är det någon mer som har börjat med sprutorna nu i dagarna? Jag tycker att jag fick lite oklar information från vår ivf-klinik, är det någon som vet hur många dagar man vanligtvis tar sprutor innan äggplock?☺️ 

Jag undrar också hur det funkar med att räkna graviditetsveckor efter ivf. Som jag förstod det sätter man in embryot efter ca fem dagar och återföringen räknas som ägglossning när man räknar veckor. Men blir inte embryot några dagar äldre då jämfört med en vanlig graviditet? Om man har äggplock på cykeldag 14? Redan då är det ju faktiskt ett embryo och det kan det ju inte bli förrän efter ägglossningen i en vanlig graviditet. Någon som vet?☺️

Håller tummarna att det ser bra ut på ul imorgon😊

Jag är också igång med sprutorna, är inne på dag 4 nu. Jag ska inte göra ul förrän på måndag vilket blir dag 10 för mig. 

Detta är mitt andra ivf försök och förra gången tog jag sprutor i 10 dagar. Denna gång har jag dock fått bytt medel från bemfola till menopur och hoppas det ska ge bättre resultat😊
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-08-27 20:31:04 följande:
    Håller tummarna att det ser bra ut på ul imorgon😊

Jag är också igång med sprutorna, är inne på dag 4 nu. Jag ska inte göra ul förrän på måndag vilket blir dag 10 för mig. 

Detta är mitt andra ivf försök och förra gången tog jag sprutor i 10 dagar. Denna gång har jag dock fått bytt medel från bemfola till menopur och hoppas det ska ge bättre resultat😊
    Tack!🙏 jag håller tummarna på måndag! Då ligger vi väldigt lika i tiden, idag är min femte sprutdag, cykeldag 6. Så kul att följas åt!☺️ okej, hoppas att den nya medicinen funkar bättre! Jag har gonal-f. Jag har fryst in ägg för fem år sedan och då fick jag 11 ägg. Jag tycker att det är väldigt mycket eftersom jag har lågt amh och bara en äggstock🤔 då hade jag samma medicin så säkert därför de valde att testa samma igen, men nu är jag ju också äldre så inte säkert att man reagerar likadant. Men är lite orolig att kvaliteten är sämre på de äggen då, har hört att det inte heller är bra att få ut för många ägg. 
  • Meddelande borttaget
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-27 21:03:59 följande:
    Tack!🙏 jag håller tummarna på måndag! Då ligger vi väldigt lika i tiden, idag är min femte sprutdag, cykeldag 6. Så kul att följas åt!☺️ okej, hoppas att den nya medicinen funkar bättre! Jag har gonal-f. Jag har fryst in ägg för fem år sedan och då fick jag 11 ägg. Jag tycker att det är väldigt mycket eftersom jag har lågt amh och bara en äggstock🤔 då hade jag samma medicin så säkert därför de valde att testa samma igen, men nu är jag ju också äldre så inte säkert att man reagerar likadant. Men är lite orolig att kvaliteten är sämre på de äggen då, har hört att det inte heller är bra att få ut för många ägg. 
    Ja då ligger vi nästan lika i tiden, kul!☺️
    Okej, ja svårt att veta hur man reagerar några år senare. Men får hoppas på det bästa och att du får ut bra med ägg nu också😀 Lagom med ägg är väl bäst men samtidigt så behövs det ju bara ett om det är guldägget🤩

Ibland så speglar nog inte amh hur många ägg man får ut. Jag har ett skapligt amh men fick bara ut 3 ägg förra gången, därav av byte av medel denna gång för mig.

Håller tummarna att det går/gått bra idag!🥰
  • RH93

Gick in på min journal i 1177 då jag va så nyfiken och ville kolla om kliniken skrivit något. 1 blastocyst är nu i frysen 😭 va så inställd på att det inte skulle bli något med endast 2 befruktade. Känns helt otroligt. Förra gången hade vi 4 befruktade men 0 till frysen. Få behöver verkligen inte vara sämre!

Annars så har jag sedan igår haft som hållkänsla och att det hugger till väldigt starkt på högra sidan av magen. Då jag endast är på ruvardag 2 tänker jag att det har med själva äggplocket att göra eller progesteronet. Är i alla fall ganska jobbigt och blir lite orolig. Någon som känner igen? Också känt mig rejält illamående till och från sedan jag började med vagitorerna.

• Eulalia84
    RH93 skrev 2024-08-28 12:21:17 följande:

Gick in på min journal i 1177 då jag va så nyfiken och ville kolla om kliniken skrivit något. 1 blastocyst är nu i frysen 😭 va så inställd på att det inte skulle bli något med endast 2 befruktade. Känns helt otroligt. Förra gången hade vi 4 befruktade men 0 till frysen. Få behöver verkligen inte vara sämre!

Annars så har jag sedan igår haft som hållkänsla och att det hugger till väldigt starkt på högra sidan av magen. Då jag endast är på ruvardag 2 tänker jag att det har med själva äggplocket att göra eller progesteronet. Är i alla fall ganska jobbigt och blir lite orolig. Någon som känner igen? Också känt mig rejält illamående till och från sedan jag började med vagitorerna.

Åh, grattis till en i frysen! Så härligt🤩

Hållkänsla och lite hugg i magen hade jag efter mitt äggplock iaf dock inte illamående. Kan ju vara progesteronet som spökar också. Du kanske kan kontakta kliniken och rådfråga om du är orolig?🥰
  • RH93
    Eulalia84 skrev 2024-08-28 14:30:27 följande:
    Åh, grattis till en i frysen! Så härligt🤩

Hållkänsla och lite hugg i magen hade jag efter mitt äggplock iaf dock inte illamående. Kan ju vara progesteronet som spökar också. Du kanske kan kontakta kliniken och rådfråga om du är orolig?🥰
    Tack så mycket, och tack för ditt svar 🙂 ja jag kommer nog göra det om det inte blir bättre. Försöker vila så mycket det går.
  • Masa24
    J000ssan skrev 2024-08-27 18:32:02 följande:
    Jaaa🙏🙏😍😍
    haha ja! Så kul och kunna ha ngn och bolla med🙏detta är vår 6:e återföring och inne på vårt andra plock! Första hade vi gonal och andra menopur! Samma då:)
    har haft Ma i våras och 2 kemiska innan! Nu 3 kvar i frysen denna omgång❤️
    Stort lycka till! skönt att ha något i frysen 😍

Jag hade återföringen idag! det gick bra. 2 ägg ska odlas vidare hoppas verkligen att dem klarar sig till frysen. Nu börjar ruvdagarna🙈 testdag 16/9 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024