• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Lina98
    OnlyGrace skrev 2024-08-21 14:43:29 följande:

Länge sedan jag var inne här inne men kände själv att jag behövde avskärma mig lite från allt snack om babyverkstan. 😅

Vi hann med vårt första äggplock som blev ett stort trauma för min sambo, jag fick inte tillräckligt av smärtstillande så jag upplevde det var en ren tortyr att behöva ligga blickstilla för plocket. Min sambo tog det hårt och kände sig så otroligt liten och värdelös som inget kunde göra när han såg mig lida, han tycker det är otroligt jobbigt att jag behöver göra sådan "uppoffring" för vår chans till barn (förstår mig rätt.

Jag själv kommer inte ihåg smärtan i efterhand och har inte burit med mig den upplevelsen alls men har lämnat spår hos sambon som sagt.

Några dystra ägg fick vi ut, 4st som sedan blev noll. Det var otroligt kämpigt för mig att veta och kände mig så otroligt misslyckad som inte kunde leverera dugliga ägg. Mådde skit efter plocket också, brusten blindtarm var inget i jämförelse med detta kände jag. 🤪

Läkarna tog upp vårt fall i deras läkarråd och dom alla har stått som frågetecken varför vårt resultat blev så dåligt. I praktiken har vi precis allt som ska krävas för goda resultat. Det som kunde vara avgörande var att kliniken jag gjorde mitt UL hos för att se äggutvecklingen (ej hos min IVF klinik) hade läst av mina resultat helt fel då IVF kliniken är inte överens i efterhand med deras avläsning kontra kliniken jag gjorde UL hos.

Vi har varit på nytt möte hos IVF kliniken och dom vill inte dra någon slutsats ännu om det är min kropp som är felet och behöver utredas vidare eller om det dåliga resultatet vi hade nu var för en felbedömning av behandling.
    Nu ska vi höja dosen, bytt medecin och testa kort protokoll igen. Jag hoppas innerligt detta ska ge bättre resultat annars blir det långt protokoll nästa gång och då görs även ICSI. Har fruktansvärd ångest över nytt äggplock, inte för smärtan men är rädd för ett så dåligt resultat igen. 🥹

Men fyyy, stackars er!!! Håller verkligen tummar och tår för att ni ska få en bra upplevelse av nästa äggplock och att resultatet blir bättre. Massor av styrkekramar till er❤️❤️❤️
  • EmmyLO
    BaeA skrev 2024-08-17 07:11:33 följande:
    Åh, tack snälla du!! Jag har lite molvärk och spända bröst till och från, men annars mår jag väldigt bra vilket då oroar mig istället är i vecka 6+4 och ska på VUL på tisdag och hoppas få se ett tickande hjärta så kan man våga känna lite mer. Hur mår du och hur går allt!! ❤️

Känner igen de lätta molvärken och spända bröst i tidiga veckor, och men framförallt oron! 🙏 Så spännande med VUL, hoppas det gick bra. Tänkte på dig i tisdags och höll tummarna. ❤️

Jag mår bra - efter nästan 10 veckors konstant illamående är jag ute på andra sidan. 😅 Men tyvärr så släpper den där  oron inte trots alla möjliga och mindre härliga symptom. 🙈

• BaeA
    EmmyLO skrev 2024-08-22 09:28:27 följande:

Känner igen de lätta molvärken och spända bröst i tidiga veckor, och men framförallt oron! 🙏 Så spännande med VUL, hoppas det gick bra. Tänkte på dig i tisdags och höll tummarna. ❤️

Jag mår bra - efter nästan 10 veckors konstant illamående är jag ute på andra sidan. 😅 Men tyvärr så släpper den där  oron inte trots alla möjliga och mindre härliga symptom. 🙈

Tack fina, det gick bra man kunde se ett pickande litet hjärta. Men ska tillbaka på onsdag för det var på gränsen för att se. Så den veckan jag är i stämde inte riktigt. skönt att slippa illamåendet, kan inte tänka mig något värre än att må konstant illa. har ni börjat berätta för familj och vänner än! ❤️

• EmmyLO
    BaeA skrev 2024-08-22 10:13:44 följande:

Tack fina, det gick bra man kunde se ett pickande litet hjärta. Men ska tillbaka på onsdag för det var på gränsen för att se. Så den veckan jag är i stämde inte riktigt. skönt att slippa illamåendet, kan inte tänka mig något värre än att må konstant illa. har ni börjat berätta för familj och vänner än! ❤️

Åhhh, just det där pickande hjärtat - det finns inget som känts större än första gången vi fick se det! ❤️ 

Stort stort grattis, blir så glad för er. 

Haha tack, det har varit mer psykiskt påfrestande än jag hade trott. Var knappt mig själv under den tiden, t om semestern var ett enda långt lidande. Försökte bara ta mig igenom dag för dag... Nu känns det äntligen som jag blivit en person igen. Ja, vi började berätta för familj och vänner efter KUB och har berättat på jobbet nu efter RUL förra veckan. 
  • Anonym (Blåklint)

Hej tjejer! 

Vi ska göra ivf denna cykeln, jag ska börja med sprutorna imorgon. Det ska bli jättespännande! Vi har ett ma i bagaget och efter det har det inte funkat alls (förutom en kemisk graviditet). Det skulle vara så kul om detta vill lyckas! Hur går det för alla er andra? ☺️

• Anonym (Blåklint)

Länge sedan jag var inne här inne men kände själv att jag behövde avskärma mig lite från allt snack om babyverkstan. 😅

Vi hann med vårt första äggplock som blev ett stort trauma för min sambo, jag fick inte tillräckligt av smärtstillande så jag upplevde det var en ren tortyr att behöva ligga blickstilla för plocket. Min sambo tog det hårt och kände sig så otroligt liten och värdelös som inget kunde göra när han såg mig lida, han tycker det är otroligt jobbigt att jag behöver göra sådan "uppoffring" för vår chans till barn (förstår mig rätt.

Jag själv kommer inte ihåg smärtan i efterhand och har inte burit med mig den upplevelsen alls men har lämnat spår hos sambon som sagt.

Några dystra ägg fick vi ut, 4st som sedan blev noll. Det var otroligt kämpigt för mig att veta och kände mig så otroligt misslyckad som inte kunde leverera dugliga ägg. Mådde skit efter plocket också, brusten blindtarm var inget i jämförelse med detta kände jag. 🤪

Läkarna tog upp vårt fall i deras läkarråd och dom alla har stått som frågetecken varför vårt resultat blev så dåligt. I praktiken har vi precis allt som ska krävas för goda resultat. Det som kunde vara avgörande var att kliniken jag gjorde mitt UL hos för att se äggutvecklingen (ej hos min IVF klinik) hade läst av mina resultat helt fel då IVF kliniken är inte överens i efterhand med deras avläsning kontra kliniken jag gjorde UL hos.

Vi har varit på nytt möte hos IVF kliniken och dom vill inte dra någon slutsats ännu om det är min kropp som är felet och behöver utredas vidare eller om det dåliga resultatet vi hade nu var för en felbedömning av behandling.
    Nu ska vi höja dosen, bytt medecin och testa kort protokoll igen. Jag hoppas innerligt detta ska ge bättre resultat annars blir det långt protokoll nästa gång och då görs även ICSI. Har fruktansvärd ångest över nytt äggplock, inte för smärtan men är rädd för ett så dåligt resultat igen. 🥹

Åh nej vilken pers ni har varit igenom! Hoppas att det går bättre nästa gång, att den nya medicinen funkar bättre och att de mäter bättre! Kan du inte få mer smärtstillande? Förstår att det känns jobbigt att testa igen men det går säkert bättre nu❤️❤️ 
  • Anonym (Blåklint)
    BaeA skrev 2024-08-04 19:17:22 följande:
    Testade precis positivt 2-3 veckor!!! Kan inte tro det är sant. Trodde aldrig aldrig detta för en vecka sedan och därför har denna ruvning varit så enkel, för jag var inte hoppfull alls. Är fortfarande försiktigt glad och ska berätta för min man på onsdag när vi har vår årsdag, men att det gick. Vet inte om det är intralipen som jag tog veckan  och om det är något jag isf borde fortsätta med. tog dock inte efter FET pga att läkaren var själv på kliniken när jag ville ha droppen och sen skulle vi iväg på semester. 
    Stort grattis till plus, jag ska hålla alla tummar för att allt går bra!🥰 får jag fråga om intralipid? Jag har läst ganska mycket om immunproblematik och tycker att det är spännande! Tror dock att jag snarare har problem med progestero-brist men min läkare skrev ut kortison till mig nu eftersom jag har höga tpo-antikroppar. Jag funderar på om jag också borde ta dropp då🤔 finns det någon klinik i Sverige som kör på immun-spåret och ger dropp?☺️
  • BaeA
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-22 19:25:14 följande:
    Stort grattis till plus, jag ska hålla alla tummar för att allt går bra!🥰 får jag fråga om intralipid? Jag har läst ganska mycket om immunproblematik och tycker att det är spännande! Tror dock att jag snarare har problem med progestero-brist men min läkare skrev ut kortison till mig nu eftersom jag har höga tpo-antikroppar. Jag funderar på om jag också borde ta dropp då🤔 finns det någon klinik i Sverige som kör på immun-spåret och ger dropp?☺️

Tack snälla för det! ❤️ jag har tagit intralipid pga förhöjda NK-celler i blodet, vet dock inte om det var detta som gjorde så att embryot fäste. men för att vara på den säkra sidan så kör jag varannan vecka fram till vecka till 12.

antingen kan du göra det hos Marie på Fertilitetsplus, dit kan vem som helst gå. Jag gör där eller på Elivia clinic, men tror enbart de erbjuder till patienter. Det är i stockholm, men Fp har fler kliniker vet dock inte exakt vart 

Varför tror du att du har progesteronbrist? åh jag har dålig koll på TPO-antikroppar, men de har väl mer sköldkörteln att göra?

• Meddelande borttaget
  • RH93

Så tufft för både dig och din sambo, och tungt att veta att en del av orsaken också kan vara att vårdpersonalen faktiskt gjort fel. Hoppas verkligen nästa försök blir det lyckade receptet för er 🙏
Svar på tråden IVF/ICSI 2024