• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Mathilda88
    EB90 skrev 2024-12-19 10:00:37 följande:
    Tack för att du delar din resa, så otroligt tufft det har varit hela vägen ❤️ Också imponerad av att du orkar fortsätta, trots motgångar och att du nu också gör det på egen hand. Hoppas verkligen att det funkar nu med donatorn och att det tar sig den här gången 🙏❤️
    Tack så hemskt mycket för stödet Hjärta
    Hoppas Hjärta Nu är äggplocket på nya äggdonatorn planerad till den 23 december och preliminär återföring 28/12! 

Dessutom har jag börjat dejta igen - ingen lätt situation med det man håller på med, men är öppen om det och har mottagits överraskande bra. Kände mig trött på att pausa ännu mer i livet som denna resa inneburit. Har nu samtal med en kille som får det att pirra i magen. Känns jättespännande! Hjärta
  • Mathilda88
    Kaffetanten skrev 2024-12-19 20:18:23 följande:
    Fina du. Tack för att du delar din resa för oss. Lång stor kram! du är en riktig hjälte. Så otroligt stark! du ska få ditt barn, jag bara vet det!!All kärlek och lyckoönskningar. Håller alla tummar och tår 🙏🏽🙏🏽🙏🏽🙏🏽
    Tack så hemskt mkt för peppen och att du orkade läsa allt Hjärta
    Kom sen på att jag trots det glömt att jag efter äggplock två lades in på sjukhuset pga akut buksmärta som var misstänkt äggstocksrotation.. Vidrig smärta. Tacksamt nog rätade dom ut sig själv/själva och klarade sig utan skador. 
    Tack så mycket!! HjärtaHjärta
  • Mathilda88
    Siriit skrev 2024-12-20 18:39:33 följande:

Hej!
    Vi har precis börjat får IVF resa och ska börja med hormonbehandling efter mensen i januari. Vi har försökt i ett år och inte lyckats pga manlig faktor (dålig motorik och på lägre gränsen av concentration). Spännande att läsa om andras erfarenhet då jag försöker få en bild av hur det kan gå till och hur chanserna ser ut. Jag är kanske lite för naiv då jag hoppas på att lyckas på första försöker men vi får se hur det går. 

Hej! Välkommen hit! 
    Stort lycka till! Förstår det, och en hel del klarar det på första försöket, så håller tummar och tår för att ni klarar det direkt Hjärta
  • Kaffetanten

Jag är i ruvardag 12 och igår plussade jag på stickan. Men jag är så rädd. Aldrig plussat. Har bruna flytningar och idag tom röda stråk. Sen lite molande värk som kommer och går. Allt som påminner om att mensen ska komma liksom. Hur hanterar man detta? Inget ultraljud förrän 20/1. Vill liksom inte gå runt som ett nervvrak hela tiden, vill ju få njuta. Allt sånt där jag trodde att jag skulle få när jag plussade. 

• Sola13
    Kaffetanten skrev 2024-12-23 18:56:32 följande:

Jag är i ruvardag 12 och igår plussade jag på stickan. Men jag är så rädd. Aldrig plussat. Har bruna flytningar och idag tom röda stråk. Sen lite molande värk som kommer och går. Allt som påminner om att mensen ska komma liksom. Hur hanterar man detta? Inget ultraljud förrän 20/1. Vill liksom inte gå runt som ett nervvrak hela tiden, vill ju få njuta. Allt sånt där jag trodde att jag skulle få när jag plussade. 

Grattis till plusset!! Men förstår att Det är svårt att våga lita på det. Kanske värt att betala själv och gå och göra ett tidigt UL? Är gravid och gjorde själv ett UL i v 6+2, och var så skönt att få veta så tidigt. Lycka till!  
  • Kaffetanten
    Sola13 skrev 2024-12-23 21:35:56 följande:
    Grattis till plusset!! Men förstår att Det är svårt att våga lita på det. Kanske värt att betala själv och gå och göra ett tidigt UL? Är gravid och gjorde själv ett UL i v 6+2, och var så skönt att få veta så tidigt. Lycka till!  
    Tyvärr hinner jag nog inte ens dit. Idag har jag fått än mer röda blödningar och nu har jag på mig binda. Det är nästintill som en vanlig mensblödning, så jag är säker på att jag förlorat det/mf? eller ah kanske klassas som kemisk graviditet och inte missfall. Känner mig helt tom. Tack och lov har vi några embryon i frysen, men blev så lycklig av de två dygnen jag fick vara gravid utan blödning. 
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-12-16 23:30:00 följande:
    Vad tråkigt att det inte ville stanna kvar😭❤️ jag har följt tråden lite efter våra två misslyckade insättningar med toppkvalitet eupoida embryon. Jag tycker att det är lite synd att det är det enda spåret alla kliniker kör i Sverige, att det alltid är fel på embryot! Jag är med i fb-gruppen IVF Support Group där det är många från usa. Klinikerna där vill göra tester direkt om man inte lyckas med första insättningen i princip. Har man pgt-testad 4AA så är det 65% sannolikhet att den fäster och om den inte gör det är det troligtvis något annat. Jag räknade bara statistiskt på vårt utfall och kom fram till att det skulle vara ca 1% sannolikhet att vi skulle vara där vi är idag på otur med embryona. Eftersom jag inte är ett medicinskt under insåg jag att det är något annat och har nu kommit fram till att jag troligtvis har adenomyos. Men det är ju svårt att själv fatta vad man har för problem när man inte får hjälp att testa, kan ju vara endometrio, infektion, myom, immun-problem, inflammation i äggledarna och säker mycket annat. Sen tror jag absolut att det OFTAST är embryot eller att man har svårt att få fram bra kvalitet på embryona men absolut inte alltid! Tror att Sverige hamnat lite efter på detta område eftersom man inte får pgt-testa. Då blir det lätt att alltid skylla på embryona men om man vet att de är euploida blir det ju tydligt att det inte är det som är fel! Hoppas att det lyckas nästa gång, ofta funkar det ju också bara till slut, även om man skulle ha något annat underliggande problem 🤗❤️
    Beklagar att det inte funkat för er heller💔 Vad är planen framåt för er, är inte alls insatt i vad adenomyos är?

Ja det verkar inte lätt att få hjälp och veta vart man ska vända sig. Jag tror också att det oftast beror på embryona, men att det också blir lätt att skylla på det för klinikerna. Man borde kunna få göra tester för att utesluta annat när det inte funkat på flera insättningar tycker man. Vore mycket enklare också om det vore tillåtet att pgt testa i Sverige, enligt min klinik var det en stor önskan från dom att kunna göra det.
  • Eulalia84
    EB90 skrev 2024-12-19 09:55:29 följande:
    Åh, vad ledsen jag blir för dig 💔 så tufft när man först tror att det äntligen har gått. 

Jag var på undersökning av livmodern igår. Allt såg bra ut. Hon tog också odling. Ska ta blodprov i januari för att följa upp TSH och ska också få ta AMH (pga att jag uttryckt oro, vår läkare är så bra❤️). 

Det blir ny FET i januari i stimulerad cykel. De ska också göra assisted hatching och embryoglue den gången. Vet inte riktigt om jag tror på att det hjälper, men känns skönt att de är villiga att testa nya saker. Känns konstigt att din klinik inte gör någonting mer? 

Ett försök, menar du att ni har ett embryo i frysen eller en omgång ivf kvar?
    Va skönt att er klinik är villig att testa nya saker. Håller tummarna stenhårt att det är er tur i januari❤️

Ja känns som min klinik tar den enkla vägen och skyller allt på embryona. Jag tror dock att det oftast beror på dom, men med flera misslyckade insättningar så borde man kanske kunna få göra lite tester för att utesluta att det inte beror på något annat.

Vi köpte ett trepack och har ett försök kvar i det. Vi har också ett embryo kvar i frysen. Men kommer efter några turer få göra ett nytt äggplock istället för att sätta in det från frysen. Egentligen måste man sätta in alla frysta embryon innan man får göra ett nytt äggplock, men den informationen har inte vi fått tidigare så kliniken godkände det ändå. Funkar det inte på nästa försök så lär vi börja betala igen och vi behöver spara ihop lite till det så därför kändes det bättre att göra äggplock nu innan jag blir ännu äldre.
    Dock så blev det problem med vår donator så vi skulle få vänta några månader, men som tur var löste det sig så vi får byta donator så vi kan köra i januari. Nu är sista strulet att lösa att jag får ut läkemedlen till stimuleringen i tid. Det finns inte att hämta ut på några apotek så provade beställa på nätet men efter en vecka fick jag meddelande om att dom inte kan leverera och orden blev krediterad. Nu hoppas jag på att ett annat apotek ska få hem läkemedlen i tid trots alla röda dagar. Kommer med största sannolikhet få mens innan kliniken öppnar igen så håller tummarna att det ska lösa sig.
  • Eulalia84
    Kaffetanten skrev 2024-12-24 21:19:08 följande:
    Tyvärr hinner jag nog inte ens dit. Idag har jag fått än mer röda blödningar och nu har jag på mig binda. Det är nästintill som en vanlig mensblödning, så jag är säker på att jag förlorat det/mf? eller ah kanske klassas som kemisk graviditet och inte missfall. Känner mig helt tom. Tack och lov har vi några embryon i frysen, men blev så lycklig av de två dygnen jag fick vara gravid utan blödning. 
    Åh vad jag hoppas att blödningen beror på nåt annat❤️
    Känner med dig, vet precis hur det känns💔 
  • EB90
    Eulalia84 skrev 2024-12-26 11:51:02 följande:
    Va skönt att er klinik är villig att testa nya saker. Håller tummarna stenhårt att det är er tur i januari❤️

Ja känns som min klinik tar den enkla vägen och skyller allt på embryona. Jag tror dock att det oftast beror på dom, men med flera misslyckade insättningar så borde man kanske kunna få göra lite tester för att utesluta att det inte beror på något annat.

Vi köpte ett trepack och har ett försök kvar i det. Vi har också ett embryo kvar i frysen. Men kommer efter några turer få göra ett nytt äggplock istället för att sätta in det från frysen. Egentligen måste man sätta in alla frysta embryon innan man får göra ett nytt äggplock, men den informationen har inte vi fått tidigare så kliniken godkände det ändå. Funkar det inte på nästa försök så lär vi börja betala igen och vi behöver spara ihop lite till det så därför kändes det bättre att göra äggplock nu innan jag blir ännu äldre.
    Dock så blev det problem med vår donator så vi skulle få vänta några månader, men som tur var löste det sig så vi får byta donator så vi kan köra i januari. Nu är sista strulet att lösa att jag får ut läkemedlen till stimuleringen i tid. Det finns inte att hämta ut på några apotek så provade beställa på nätet men efter en vecka fick jag meddelande om att dom inte kan leverera och orden blev krediterad. Nu hoppas jag på att ett annat apotek ska få hem läkemedlen i tid trots alla röda dagar. Kommer med största sannolikhet få mens innan kliniken öppnar igen så håller tummarna att det ska lösa sig.
    Förstår att ni vill göra ett nytt äggplock. Bättre passa på att göra det och frysa in om man får möjlighet ❤️

Vad jobbigt med läkemedlen! Vad är det du ska ta den här gången? 
  • Eulalia84
    EB90 skrev 2024-12-27 07:54:34 följande:
    Förstår att ni vill göra ett nytt äggplock. Bättre passa på att göra det och frysa in om man får möjlighet ❤️

Vad jobbigt med läkemedlen! Vad är det du ska ta den här gången? 
    Jag ska ta Bemfola. Hade det vid mitt första äggplock, fick bara ut 3 ägg då men ska ta högre dos nu. Förra äggplocket jag gjorde hade jag menopur och fick ett bra resultat av det, 4 blastocyster av 5 befruktade ägg, så jag är lite fundersam varför jag inte fick det igen. Dock har det ju inte blivit något av 3 av dessa blastocyster så läkaren kanske tänker att vi ska prova något annat helt enkelt.
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-12-26 11:20:17 följande:
    Beklagar att det inte funkat för er heller💔 Vad är planen framåt för er, är inte alls insatt i vad adenomyos är?

Ja det verkar inte lätt att få hjälp och veta vart man ska vända sig. Jag tror också att det oftast beror på embryona, men att det också blir lätt att skylla på det för klinikerna. Man borde kunna få göra tester för att utesluta annat när det inte funkat på flera insättningar tycker man. Vore mycket enklare också om det vore tillåtet att pgt testa i Sverige, enligt min klinik var det en stor önskan från dom att kunna göra det.
    Jaa så trist, men hoppas att det går bättre för oss båda 2025!🤩🥳 Ja, klinikerna blir ju väldigt bakbundna av att inte få pgt-testa. Det är lite som endometrios fast sitter i livmodern och i vissa fall kan det göra att man får upprepade implementationsmisslyckande och/eller missfall och tyvärr verkar det störa väldigt mycket i mitt fall. Jag testar att göra nedreglering nu, det är att man typ går in i klimakteriet i 2-3 månader för att försöka minska sjukdomen. Man brukar göra samma metod med endometrios. Jag hoppas verkligen att detta ska funka nu😀 ska hålla alla tummar för dig också!🤗
Svar på tråden IVF/ICSI 2024