Hej!
I början av året trodde jag aldrig att jag skulle gå med i en sån här grupp igen. Strax efter att mitt lilla ivf mirakel fyllde 1 år blev jag spontant gravid! Vilken lycka! Tiden gick och jag mådde sådär rysligt gravid, lycklig, illamående, förväntansfull och jätte trött. I vecka nio föll jag ihop och kräktes av smärta, satte lillen i säkerhet i sin spjälsäng och ringde sjukvården. Fick åka in akut och blev opererad pga utomkveds i höger äggledare. Dom plockade bort hela äggledaren och det lilla lilla livet med ett hjärta som tickade.
Ledsen fick jag sen åka hem och gråta ut.
Vi samlade ihop oss jag och mannen, skakade av oss resterna från vårt trauma, blickade framåt och konstaterade; det finns en äggledare kvar, det är inte omöjligt. Så snart mensen kom tillbaka började vi försöka att skapa ett syskon till vår skatt. Och fyra månader efter operationen plussade jag igen! Vilket mirakel! Det var bara tröttheten som hann ge sig tillkänna denna gång, innan misstankarna om ett nytt utomkveds dök upp. Ringde vården, bad om ultraljud, undersökning, blodprov, vad som helst som kunde bekräfta att denna graviditet satt där den skulle!
Startade PUL protokoll och följde en helt normal stegring av hcg, blev lite hoppfull igen. Fick höra att detta ser ut att vara en normal graviditet. I vecka 6 gjordes ett tidigt ultraljud, där man kunde se att graviditeten fastnat i den vänstra äggledaren. Eftersom detta var det andra utomkvedet rekommenderades ingen medicinsk behandling, utan det blev återigen operation.
Nu är jag steriliserad tänkte jag. Här tog det stopp. Vi hade egentligen inte råd med ett privatfinansierat ivf försök, och försöket från landstinget hade vi redan gjort och fått vår lilla skatt. Så här tog det stopp. Drömmen dog.
En tid efteråt när vi landat i vår nya sits och sörjt våra två förluster tillsammans, bestämde vi oss för att vi tar oss råd. Vi bokar ivf. Vi satsar. Nu är vi här. Tillbaka i en grupp på FL med andra ivf-are, gruppen jag inte trodde jag skulle behöva gå med i igen. Men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig, så nu jävlar kör vi!
IVF nr 2, försök nr 1.
Andra sprutan gonal f ikväll, och jag hoppas innerligt att detta ska gå vägen! ❤️
Lycka till, till alla er andra! 💫❤️